با وجود هشدار چندباره سازمان‌های حقوق بشری و ابراز نگرانی آن‌ها در باره وضعیت رهبر جنبش اسلامی نیجریه، تداوم بازداشت شیخ ابراهیم زکزاکی از سوی دولت حاکم بر ابوجا، نگرانی‌ها در مورد سلامتی ایشان را بیشتر کرده است.

مظلوم «زاریا»

مینا افرازه/

 با وجود هشدار چندباره سازمان‌های حقوق بشری و ابراز نگرانی آن‌ها در باره وضعیت رهبر جنبش اسلامی نیجریه، تداوم بازداشت شیخ ابراهیم زکزاکی از سوی دولت حاکم بر ابوجا، نگرانی‌ها در مورد سلامتی ایشان را بیشتر کرده است. در آخرین اقدام دولت محمد بوهاری که تحت نفوذ رژیم آل سعود قرار دارد، با خط‌دهی دربار سعودی رهبر جنبش شیعیان نیجریه را به زندان مرکزی ایالت کادونا منتقل کرد؛ اقدامی که با توجه به بیماری شیخ زکزاکی و عدم دسترسی وی به امکانات پزشکی، سازمان غیردولتی مستقر در انگلیس موسوم به «کمیسیون حقوق بشر اسلامی» از آن به تأیید حکم اعدام شیخ تعبیر کرده است.

پیش از این دادگاهی در نیجریه در حکمی اعلام کرده بود زکزاکی بی‌آنکه جرمی مرتکب شود، بازداشت شده و باید به سرعت آزاد شود، اما دولت نیجریه تاکنون از آزادی وی به بهانه‌های مختلف جلوگیری کرده است. اکنون وضع سلامت رهبر جنبش اسلامی نیجریه در شرایط بحرانی قرار دارد و حتی او بینایی یکی از چشم‌ها خود را از دست داده است. همین مسئله رسالت رسانه‌ها، جریان‌ها و دیگر آزادی‌خواهان جهان در راستای آگاهی بخشی در این مسئله را بیشتر کرده است. به همین منظور و در راستای حمایت از شیخ زکزاکی، پدر ۶ شهید و زمینه سازی آزادی و درمان ایشان، نشست خبری «تشریح وضعیت رهبر شیعیان نیجریه و تبیین برنامه‌های حمایتی» با حضور برخی مطلعان در این موضوع روز گذشته در محل سازمان مردم نهاد کانون همبستگی فرزندان شاهد شهر تهران برگزار شد.

ضرورت حمایت حداقلی برای آزادی شیخ زکزاکی

حسین عامریان، دبیر کل کانون همبستگی فرزندان شاهد در این نشست خبری، با تشریح جزئیات روند درمان و حمایت‌های جمهوری اسلامی از شیخ زکزاکی گفت: در اصول و ارزش‌های جمهوری اسلامی، ما مرز جغرافیایی نداریم و همه باید در کنار یکدیگر باشیم و وظیفه داریم از مسلمانان و شیعیان دفاع کنیم. باید تلاش کنیم تا ظلم‌هایی که بر شیخ نمر و سایر رهبران شیعی اتفاق افتاده بار دیگر رخ ندهد.

وی افزود: با اینکه نیجریه کشوری غنی و ثروتمند است، اما امکانات و رفاه چندانی ندارد، گرچه با وجود این شیخ زکزاکی فعالیت‌های فرهنگی بسیاری را برای مردم این کشور انجام دادند و با تلاش در حوزه فرهنگی توانستند افرادی بسیاری را جذب کنند و گام‌های بلندی بردارند. حسین عامریان تأکید کرد: مجموعه‌ای که ایشان رهبری آن را برعهده داشتند، به سمت برنامه‌ها و اهداف نظامی و تسلیحاتی پیش نرفت، بلکه ایشان سعی کرد بین شیعه و سنی وحدت ایجاد کند و تمامی این اقدامات با منافع آمریکا، رژیم اسرائیل و عربستان منافات داشت.

دبیر کل همبستگی فرزندان شاهد تصریح کرد: پس از اینکه حکومت نیجریه و برخی دشمنان دیدند که ایشان همچنان نقش کاریزمایی و رهبری شیعیان را برعهده دارند و ادامه می‌دهند وی را به زندان انداختند. در حال حاضر شرایط جسمی ایشان مناسب نیست، بنابراین همه باید حمایت حداقلی را از شیخ زکزاکی و آزادی ایشان انجام دهند.

حسین عامریان افزود: مستضعفان جهان ایران را مأمن خود می‌دانند و اگر این جایگاه حفظ نشود، ما به انقلاب خیانت کرده‌ایم. در این باره مسلماً باید هزینه‌هایی پرداخت شود؛ برای اینکه این هزینه پرداخت نشود باید همه یکصدا باشند ما باید در این قضیه منافع امت اسلامی را در نظر بگیریم و اگر می‌خواهیم امت امام زمان باشیم باید لوازم آن را فراهم کنیم. مدیر عامل سازمان کانون همبستگی فرزندان شاهد گفت: دلیل اینکه سازمان مردمی فرزندان شهدا در این قضیه ورود کرد، احساس دین بود و اینکه ما در این موضوع قدم کوچکی برداشته‌ایم و انتظار داریم دولت نیز وارد شود. نگاه ما انقلابی است و باید منافع ملی را دید.

باید بر دولت نیجریه فشار بیشتری وارد شود

در ادامه این نشست، سهیلا زکزاکی(دختر شیخ ابراهیم زکزاکی) به تشریح اقدامات ضد انسانی حکومت نیجریه و وضعیت جسمی شیخ زکزاکی پرداخته و گفت: چهار سال پیش در دسامبر ۲۰۱۵، ارتش نیجریه به حسینیه بقیه الله و سپس محل اقامت شیخ و دارالرحمه حمله و بیش از هزار نفر را قتل عام کردند. در این جنایت، ۲۹۷ زن، ۲۳ خانم باردار، ۵۴۸ مرد و ۱۹۳ کودک به قتل رسیدند و ۳۹ خانواده به طور کامل کشته شدند. علاوه بر این، آن‌ها انسان‌های بسیاری را زنده زنده در آتش سوزاندند و در گورهای دسته جمعی دفن کردند.

سهیلا زکزاکی ادامه داد: تمامی این اقدامات در واقع تلاشی برای قتل شیخ بوده که پس از آن نیز خود ایشان و همسرشان زندانی شدند. اکنون نیز سلامتی ایشان هر روز در حال افول است؛ چرا که در حادثه زاریا دچار صدمات غیر قابل جبرانی شده اند.

وی با اشاره به سفر درمانی بی نتیجه شیخ زکزاکی به هند تصریح کرد: این سفر کاملاً تحت نظارت سازمان امنیت نیجریه بود و متأسفانه توسط مسئولان امر، دچار خرابکاری شد، به گونه‌ای که بدون هیچ درمانی به نیجریه بازگشتند. حال بیش از چهار ماه از برگشت آن‌ها می‌گذرد و در این مدت اجازه هیچ‌گونه درمانی داده نشده است. اکنون با توجه به انتقال شیخ به زندان مرکزی ایالت کادونا نگرانی ما در مورد سلامتی ایشان بیشتر شده و در حال حاضر فشار بیشتری بر حکومت نیجریه لازم است تا ایشان را بدون شرط آزاد کند.

۷ نوع بیماری در بدن شیخ مشاهده شده

دکتر ناصر عمر(پزشک معالج شیخ زکزاکی از نیجریه) نیز در ادامه جلسه به ارائه توضیحاتی درباره روند بیماری و وضعیت جسمی شیخ زکزاکی پرداخت و اظهار داشت: پس از اینکه ایشان به زندان مرکزی ایالت کادونا منتقل شد وضعیت سلامتی‌شان وخیم‌تر شد. ما برای اینکه از شرایط ایشان باخبر شویم، مجبور بودیم به آن زندان برویم و این در حالی است که با اینکه من جزو زندانیان نبودم، رفتار نامناسبی داشتند و اوضاع نامناسب آنجا به گونه‌ای است که چهار نفر نیز در آنجا به شهادت رسیده اند.

پزشک معالج شیخ زکزاکی همچنین گفت: مسمومیت ایشان با سرب و کادمیم بیشتر به دلیل تجهیزات زندان و دستبندی که به ایشان بسته شده و گلوله‌هایی که در دست و سر او وجود دارد، اتفاق افتاده و موجب شده که مسمومیت به خون ایشان منتقل شود. هر نوع اقدام خصمانه برای کشته شدن ایشان صورت گرفته، به گونه‌ای که ۴۳ گلوله در سر ایشان، ۹ گلوله در دست او و بالای سر او پیدا شده است که هر فرد دیگری به جای ایشان بود تاکنون به شهادت رسیده بود و زنده ماندن ایشان شبیه معجزه است. وی در پایان گفت: من به عنوان عضوی از تیم پزشکی شیخ زکزاکی این را از دولت نیجریه نمی‌پذیرم و درخواست می‌کنم رفتار خصمانه علیه ایشان را متوقف کند.

موسوی: رایزنی‌ها با دولت نیجریه درباره شیخ زکزاکی در حال انجام است

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص آخرین وضعیت «شیخ ابراهیم زکراکی» و با توجه به دیدار اخیر نهاوندیان، معاون اقتصادی ریاست جمهوری با «بوهاری» رئیس جمهور نیجریه در حاشیه نشست سران مجمع صادر کنندگان گاز در گینه استوایی اظهار داشت: در ملاقات اخیر دکتر نهاوندیان و آقای بوهاری رئیس جمهور نیجریه، موضوعات مختلف در حوزه روابط اقتصادی، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین موضوع آقای شیخ زکزاکی مطرح شده و علاوه بر این نیز در ملاقات‌ها و تماس‌های دیپلماتیک مستمری که در تهران و ابوجا داریم، گفت‌وگو درباره کمک جمهوری اسلامی ایران به حل مشکل در دستور کار قرار داشته است. وی افزود: امیدواریم رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی که با دولت نیجریه در حال انجام است، موجب تسریع در حل و فصل این مسئله شود. محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور که برای شرکت در پنجمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به مالابو، پایتخت گینه استوایی سفر کرده بود، روز جمعه هشتم آذر ماه در حاشیه این اجلاس با «محمد بوهاری» رئیس جمهور نیجریه دیدار و گفت‌وگو کرد. اظهارات سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در حالی است که در دو روز گذشته مردم کشورمان و به ویژه تشکل‌های دانشجویی با برگزاری تجمعاتی عملکرد قاطع تر وزارت خارجه در موضوع شیخ زکزاکی را خواستار شده اند.

برچسب‌ها