خوزستان_ معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر توجه به روابط خانواده گفت: کم توجهی و اخلال این روابط، بحران تنهایی را به وجود آورده است که معضل بزرگ در جهان است.

بحران تنهایی جدی است/ دختران بازمانده از تحصیل در  اولویت امور بانوان است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین  معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده  در جلسه مجمع پارلمان بانوان استان خوزستان که دوشنبه ۱۸ آذر برگزار شد، با اشاره به اینکه تشکیل مجمع مشورتی که برخاسته از مردم است بسیار ارزشمند و فراهم آوردن زمینه مشارکت تمام افراد با توجه به تنوع قومیت در استان فرصت خاصی است، بیان داشت: از همان روز اول فشارهای بسیاری به انقلاب اسلامی آوردند که نیازی به ورود بانوان نیست، اما امام خمینی با وجود فشارها، مقاومت کردند و این ایستادگی را امروز علی رغم همه مشکلات نیز داریم.

وی افزود: دستاوردهایی که خوزستان به لطف کشاورزان استان داشته، کمک به بهبود و ارتقا مردم داشت و تفاهم نامه با سازمان جهاد کشاورزی برای تهیه محصولات ارگانیک انجام شده و زنان هم برای گسترش طرح های خود می توانند درخواست دهند تا بتوانند یک برند محصول سالم را تولید کنند.

وی عنوان کرد: باید از ظرفیت های روستاها استفاده کرد و بر این اساس در معاونت خانواده اولین توان افزایی جامعه مدنی، سازمان های مردم نهادست و هفتمین نشست های منطقه ای آن انجام شده و ادامه دارد و در سطح روستا و  برای فعالیت مردم نهاد توان افزایی اقتصادی زنان بسیار مهم است.

معاون رئیس جمهور  با اشاره به اینکه در این زمینه توجه به بوم گردی در اولویت است، افزود: از نهاد ریاست جمهوری ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است.

ابتکار یادآور شد: در موضوع زنان روستایی بحث سواد آموزی دختران مد نظر است تا کودکان دختر که از تحصیل بازمانده اند حمایت شده و به تحصیل ادامه دهند. 

وی عنوان کرد: خوزستان۸۳ صندوق خرد روستایی دارد که باید افزایش یابد و ما از توسعه آنها حمایت می کنیم. برای تامین تسهیلات که با همکاری نظام بانکی برای زنانی که مهارت دیده اند از طریق سه بانک به آنها پرداخت می شود. در کنار اشتغال، به دختران جوان و هر دانش آموز یک مهارت با همکاری آموزش پرورش، آموزش داده می شود. از طرفی نیز توجه به فارغ التحصیلان از طریق استارت آپ ها هم دنبال می شود.

معاون رییس جمهور در امور بانوان تصریح کرد: طرح ارتقا تاب آوری با همکاری تسهیل گران در استان انجام می شود، این طرح به خود باوری از مسائل مختلف کاربرد دارد و با توجه به شرایط استان می توان مشکلات را پشت سر گذاشت.

ابتکار گفت: نکته آخر خانواده است که اگر انسجام و تحکیم خانواده را از جوامع روستایی تا شهری بتوانیم انجام دهیم فواید آن را خواهیم دید و در جهان نیز اختلال روابط در خانواده معضل است و کم توجهی به خانواده بحران تنهایی را به وجود آورده است، که لزوم توجه به کارکرد اصلی خانواده که پشتیبانی است را بیشتر می رساند.

معاون رییس جمهور ادامه داد: طرح گفتگوی خانواده با مشارکت آموزش و پرورش، سازمان های مردم نهاد در حال پیگیری است. اگر نتوانیم اعتراضات کودکان را در خانواده و مدرسه و اجتماع بشکنیم به خشونت هایی تبدیل می شود که شاهد بودیم و بنابراین با اقتضای امروز، باید روی مهارتهای ارتباطی، حل اختلاف کار کنیم.

طرح ملی گفت وگوی خانواده

در دامه مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان، سیده فرانک موسوی نیز گفت: یکی از طرح‌های مهم اجرایی در استان خوزستان طرح ملی گفت و گوی خانواده است که این طرح به صورت همزمان با سراسر کشور در سه شهرستان اهواز، آبادان و دزفول اجرا می‌شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان تصریح کرد: طی اجرای این طرح تاکنون یک کارگاه در منطقه گلستان، یک کارگاه در منطقه حصیرآباد، دو کارگاه در منطقه سلیم آباد، یک کارگاه در منطقه علوی و همچنین یک کارگاه در دانشگاه شهید چمران با موضوع مادران، پدران و فرزندان برگزار شده است.

موسوی گفت: آموزش تسهیل گران محلی در سه منطقه حاشیه اهواز با تامین مالی از محل اعتبارات استانی یکی دیگر از طرح های اجرایی در خوزستان است که این تسهیلگران پس از دریافت آموزش‌ها نسبت به ارائه آموزش به بانوان این مناطق حاشیه پرداختند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان بیان کرد: پس از بروز سیل در استان خوزستان نیز طرح "بازتوانی پس از سیل" را با سازمان‌های مردم نهاد در شهرهای سیل زده خوزستان اجرا کردیم.

موسوی ادامه داد: ارائه خدمات روانشناسی، مشاوره، مددکاری، آموزش های مذهبی و دینی، خدمات بهداشتی و سلامت، فوق برنامه شور و نشاط و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی در قالب این طرح انجام شد.

وی با اشاره به سهم بیشتر استان خوزستان در این طرح نسبت به سایر استان ها بیان کرد: علاوه بر مرکز استان‌ها این طرح ملی در ۲۴ شهرستان کشور برگزار می‌شود که خوزستان علاوه بر مرکز استان یعنی شهر اهواز دو سهمیه دیگر نیز برای شهرستان آبادان و دزفول دارد.

برچسب‌ها