«اوکراین گیت» یا همان پرونده افشای جزئیات مکالمات تلفنی بین ترامپ و زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین و تهدید رئیس جمهور آمریکا مبنی بر قطع کمک‌های مالی واشنگتن به اوکراین، با تلاش‌های کاخ سفید برای مسکوت ماندن آن تبدیل به یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های مرتبط با دولت ایالات متحده شده است.

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ «اوکراین گیت» یا همان پرونده افشای جزئیات مکالمات تلفنی بین ترامپ و زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین و تهدید رئیس جمهور آمریکا مبنی بر قطع کمک‌های مالی واشنگتن به اوکراین، با تلاش‌های کاخ سفید برای مسکوت ماندن آن تبدیل به یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های مرتبط با دولت ایالات متحده شده است.

روزی نیست که انتشار اخباری در رابطه با این پرونده که به گفته کارشناسان ممکن است حتی حیات سیاسی دونالد ترامپ را با خطر جدی مواجه سازد، فضای سیاسی آمریکا را تحت تأثیر قرار ندهد.

روز گذشته خبرگزاری رویترز، به نقل از یکی از دستیاران ارشد نمایندگان دموکرات مجلس خبر داد نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا قرار است بامداد امروز و در یک کنفرانس خبری بخش‌هایی از مفاد پرونده استیضاح رئیس  جمهور آمریکا را منتشر کنند. این در حالی است که کمیته قضایی مجلس نمایندگان روز دوشنبه از پایان روند جلسات استماع و تحقیق درباره تخلف رئیس جمهور آمریکا با موضوع «ممنوعیت مداخله خارجی در انتخابات ایالات متحده» را اعلام کرده بود.

به نوشته نیویروک تامیز، اتهام دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بر اساس طرح استیضاح نمایندگان دموکرات، «سوءاستفاده از قدرت» و «پنهان کاری در برابر تحقیقات کنگره» است.

بر اساس آخرین گزارش کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، ترامپ و دولت وی اقدامات بی‌سابقه‌ای را برای کارشکنی و جلوگیری از انتشار شواهد و مدارک مرتبط با پرونده استیضاح انجام داده اند و حتی در برخی موارد دست به تهدید و ارعاب شاهدان احتمالی زدند.

در این گزارش با اشاره به تمکین ریچارد نیکسون در برابر صلاحیت کنگره برای انجام تحقیقات در ماجرای واترگیت، ترامپ نخستین رئیس جمهور آمریکا لقب گرفت که تمام قد در برابر روند تحقیقات استیضاحش ایستاده و با رد مرجعیت کنگره، صلاحیت این نهاد را زیر سؤال برده است.

برخی کارشناسان معتقدند روندی که نمایندگان دموکرات آمریکا برای استیضاح رئیس جمهور این کشور آغاز کرده‌اند، با وجود نرسیدن به نتیجه نهایی- به واسطه حضور اکثریت جمهوری خواهان در مجلس سنا- می‌تواند فشارها را بر ترامپ در فاصله کمتر از یک سال مانده تا انتخابات ۲۰۲۰ افزایش دهد و کفته ترازو را به نفع نامزدهای دموکرات سنگین تر کند؛ حال اینکه برخی دیگر از این مسئله نگرانند که ترامپ از حضورش در جلسه احتمالی استیضاح به عنوان تریبونی علیه دموکرات‌ها استفاده کند.

برچسب‌ها