گرگان- استان گلستان به‌واسطه سطح زیر کشت قابل‌ملاحظه پنبه درگذشته به سرزمین طلای سفید شهرت داشت که متأسفانه به دلایل متعدد با کاهش روزافزون سطح زیر کشت این محصول این شهرت نیز در زیر غبار فراموشی غایب شد.

کشاورزان گلستان طلای سفید درو می‌کنند/پنبه رکود زده شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: رغبت بیش‌ازحد کشاورزان به کاشت این محصول که بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی ۱۸۸ هزار هکتار از اراضی را درگذشته‌ای نه‌چندان دور به خود اختصاص می‌داد موجب شده بود تا این منطقه به قطب اشتغال‌زایی تبدیل شود تا آنجا که حتی از دیگر استان‌های کشور نیز کارگران بسیاری، چند ماه از سال را برای کار درده‌ها کارخانه پنبه‌پاک‌کنی به این استان می‌آمدند.

فعالیت ۴۰ کارخانه پنبه‌پاک‌کنی در طی دهه‌های گذشته خود گواه این ادعاست که محصول پنبه تا چه حد در اقتصاد این استان تأثیرگذار بوده است.

رونق کشت پنبه و کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی در استان گلستان، بعدها به دلایل مختلف ازجمله بالا بودن هزینه‌های تولید و طولانی بودن دوره رشد گیاه و برداشت محصول (حدود هشت ماه)، پایین بودن قیمت خرید، حمایت ضعیف از این محصول استراتژیک و واردات آن سبب کاهش سطح کشت آن به چند هزار هکتار در این استان شد و تعداد کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی را از ۴۰ کارخانه به کمتر از تعداد انگشتان دست رساند.

رونق دوباره

درحالی‌که سال‌ها بود کشت پنبه در بسیاری از مزارع منسوخ‌شده بود اما امسال پس از سیل و تخریب بسیاری از محصولات بسیاری از کشاورزان گلستانی تصمیم به کاشت مجدد پنبه گرفتند.

این گیاه که بنا بر ادعای کارشناسان کشاورزی بهترین کشت به‌منظور تناوب پس از گندم است حالا امید تازه‌ای را در دل روستائیان و از همه مهم‌تر کارخانه‌های پنبه پاک نی ایجاد کرده است زیرا کارشناسان اقتصادی معتقدند که با افزایش سطح زیر کشت نه‌تنها به اقتصاد کشاورزان کمک می‌شود بلکه باری دیگر شاهد احیای کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی و از طرفی کارخانه‌های روغن‌کشی و هم‌چنین احیای صنعت نساجی در این منطقه خواهیم بود.

بی‌نیازی از واردات

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان بابیان اینکه در سال زراعی جاری سطح زیر کشت این محصول  نسبت به پارسال ۵۰ درصد افزایش‌یافته است می‌افزاید: امسال کشاورزان این استان برای زراعت پنبه در ۱۹ هزار هکتار با جهاد کشاورزی قرارداد بسته‌اند و این در حالی است که سال گذشته این رقم از ۱۰ هزار و ۶۲۱ هکتار فراتر نرفت.

علی موسی خانی افزایش بهای «وش پنبه» تعیین‌شده توسط شورای اقتصاد و هم‌چنین تخریب زراعت‌های دیگر ناشی از سیل اخیر را ازجمله دلایل روی آوردن کشاورزان به کشت جایگزین پنبه عنوان می‌کند.

وی تأکید می‌کند: درصورتی‌که دولت و شورای اقتصاد قیمت این محصول را متناسب باقیمت بازار آزاد آن افزایش دهد وسط سال‌های آینده نیازی به واردات ۵۰ درصدی پنبه نخواهیم داشت.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان می‌کند: احیای مجدد کشت پنبه در گلستان که دارای زیرساخت‌های لازم ازجمله کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی و روغن‌کشی است، می‌تواند به رونق تولید، بهبود شرایط اقتصادی و افزایش درآمد کشاورزان و مهم‌تر از آن به اشتغال جوانان این استان کمک زیادی نماید.

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده

اگرچه از حدود ۴۰ کارخانه پنبه‌پاک‌کنی موجود در گلستان، اکنون کمتر از انگشتان یکدست در این استان فعال مانده‌اند و در کنار آن نیز چند واحد تولید روغن‌کشی از پنبه‌دانه و دانه روغنی سویا به همراه یک واحد تولید نخ فعالیت دارند، اما بنا بر تأکید کارشناسان اقتصادی حلقه مفقوده صنایع تبدیلی این محصول استراتژیک در گلستان نبود یک واحد نساجی  و تولید پارچه و پوشاک است که امید می‌رود با افزایش تولید این محصول در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد احداث یک کارخانه نساجی در منطقه باشیم.

برچسب‌ها