"جانسون" با تکیه بر رای اکثریتی که حزبش در انتخابات اخیر کسب کرده است می‌خواهد به سرعت کشورش را از اتحادیه اروپا خارج کرده و مناسبات خود با این اتحادیه بعد ازبرگزیت را تنظیم کند.

 تلاش جانسون برای تحقق اهداف بلندپروازانه برگزیت با تکیه بر نتایج انتخابات

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه "تاگس آنسایگر" سوئیس در مطلبی نوشت: "بوریس جانسون" بعد از پیروزی انتخاباتی خود می خواهد جدایی کشور خود از اتحادیه اروپا را در یک رکورد زمانی کوتاه اجرا کند. جانسون تصمیم دارد  به عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا در 31 ژانویه ( 11 بهمن ماه) به هر شکلی پایان دهد. وی در ضمن می خواهد مناسبات آینده انگلیس با اتحادیه اروپا را تا پایان سال آینده به صورت قراردادی تنظیم کند.

با وجود شک و تردیدهای زیادی که درباره برنامه های جانسون در انگلیس و بروکسل وجود دارد، اما دولت انگلیس نمی خواهد به هیچ قیمتی  با تمدید دوران انتقالی که در توافق برگزیت پیش بینی شده فراتر از پایان سال 2020 موافقت کند.

توافق برگزیت اجازه تمدید یک و یا دو ساله مرحله انتقالی که در این دوران تمام قوانین اتحادیه اروپا هنوز برای انگلیس هم اعتبار دارد را داده است. البته درخواست چنین تمدیدی باید اواسط سال آینده مورد توافق قرار گیرد.

"مایکل گو"، وزیر مسئول برای اجرای برگزیت هم روز یکشنبه در سخنانی اظهار داشت که مذاکرات با اتحادیه اروپا در هر صورت در سال آینده با تمام جزئیات آن نهایی خواهد شد.

 برخی سیاستمداران اروپایی و  رئیس جدید کمیسیون اروپایی این موضع لندن را مسئله ساز عنوان کرده اند، چرا که انعقاد قرادادهای دقیق و مفصل تجاری با کشورها اغلب سالیان درازی طول می کشد.

"سر ایوان راجرز"، سفیر سابق اتحادیه اروپا در انگلیس  هم درباره امیدهای جنجال برانگیز و افراطی که نخست وزیر  انگلیس می دهد هشدار داده است.

حالا این بحث ها قبل از اینکه در روز سه شنبه پارلمان تازه منتخب انگلیس کار خود را آغاز کند بالا گرفته است.

در این میان تندروها در سیاست برگزیت در انگلیس در حال حاضر نگران این مسئله هستند که جانسون وعده های اخیر خو د را فراموش کند و در نهایت یک برگزیت نرم که به باقی ماندن انگلیس در اتحادیه گمرکی منجر می شود رخ دهد.

یکی از سیاستمداران بلند پایه با مواضع تندرو در قبال برگزیت روز گذشته به جانسون درباره انحراف از مسیر برگزیت سخت هشدار داد.

در حقیقت جانسون می تواند در آینده به جناح محافظه کاران که بیشترین رای از دهه 1980 را در انتخابات اخیر به دست آوردند تکیه کند. حزب او در انتخابات پارلمانی اخیر 365 کرسی از 650 کرسی پارلمان را به دست آورد. حالا جانسون می خواهد با تکیه بر این رای اکثریت به سرعت خروج رسمی از اتحادیه اروپا را دنبال کند.

دولت اعلام کرده است که قبل از کریسمس می خواهد توافق برگزیت را به پارلمان بیاورد. به اعتقاد دولت انگلیس کلیه تمهیدات برگزیت باید قبل از 31 ژانویه انجام شود و پارلمان اتحادیه اروپا هم باید آن را تایید کند.

ظاهرا بوریس جانسون همچنین دیگر اقدامات بلند پروازانه و افراطی را هم مد نظر دارد. گفته می شود که او می خواهد عملکرد دموکراسی انگلیس را بازسازی کند و اختیارات دستگاه های اجرایی، قوه مقننه و قضائیه را از نو تنظیم کند. بر اساس برنامه های مد نظر او دوره های انتخاباتی ثابت 5 ساله لغو شده تا جانسون بتواند در هر زمانی برای انتخابات مجدد تبلیغ کند.

جانسون در روز شنبه در یک تور پیروزی در شمال انگلیس به مردم این کشور که به صورت گسترده از حزب کارگر رویگردان و به حزب او تمایل پیدا کرده بودند وعده حمایت را داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها