مدیرکل راه آهن خراسان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ترانزیت وارده از کشورهای آسیای مرکزی به کشور از کریدور سرخس - بندرعباس در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۷۰ درصد کاهش یافته است.

ترانزیت ریلی کشور از مسیر سرخس کاهش یافت

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی نصیری ورگ افزود: پیش از این دو محصول عمده گوگرد و پنبه خام از کشورهای ازبکستان و ترکمنستان از مسیر ترانزیتی سرخس-بندرعباس حمل می شد که با کاهش چشمگیر حمل این دو محصول، ترانزیت در این مسیر ۷۰ درصدکاهش یافته است.

وی سهم ترانزیت صادره در مسیر یاد شده را بسیار ناچیز دانست و ادامه داد: به دلیل اینکه ازبکستان پنبه خام خود را به محصول تبدیل کرده است لذا صادرات پارچه این کشور از مبادی دیگری به جز سرخس و بر اساس تقاضای بازار مصرف انجام می شود و مسیر ریلی ایران از این ترانزیت بی بهره شد.

نصیری ورگ اظهار داشت: سال گذشته که رکورد ترانزیت در مسیر ریلی سرخس-بندرعباس شکسته شد، گوگرد سهم ۷۰ درصدی از این ترانزیت را به خود اختصاص داده بود اما در سال جاری قیمت جهانی این محصول خام با کاهش شدید مواجه شد به صورتی که حمل آن توسط دو کشور ترکمنستان و ازبکستان فاقد صرفه اقتصادی شد لذا ترانزیت این محصول هم تقریبا متوقف شد.

مدیر کل راه آهن خراسان با بیان اینکه ۸۵ درصد از ترانزیت ریلی کشور از مسیر سرخس انجام می شود افزود: به منظور ترغیب کشورهای منطقه برای استفاده از خط ترانزیتی سرخس -بندرعباس به خصوص برای گوگرد و پنبه، تعرفه حمل برای این محصولات کاهش یافت و تخفیف‌هایی در این مسیر اعمال شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها