فرمانده نیروی دریایی بریتانیا گفت که به مشارکت در ائتلاف دریایی آمریکایی در خلیج فارس ادامه می‌دهیم هرچند که از سیاست واشنگتن علیه تهران حمایت نمی‌کنیم.

لندن: حضور نظامی در خلیج فارس را افزایش می‌دهیم

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، فرمانده نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا مدعی شد که تهدید ایران علیه کشتیرانی انگلیس در خلیج فارس هنوز رفع نشده است.

به دنبال تنش دریایی اخیر میان تهران و لندن بر سر توقیف تانکر نفتکش «گریس 1» (آدریان دریا) در تنگه جبل طارق و سپس توقیف تانکر نفتکش «استنا ایمپرو» به دست نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس، «تونی راداکین» رئیس ستاد نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در مصاحبه با شبکه خبری بی.بی.سی تاکید کرد که لندن به دنبال تنش زدایی با تهران است اما فعلا تصمیم گرفته‌ایم حضور نظامی خود را در منطقه خلیج فارس افزایش دهیم. 

براساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، راداکین اضافه کرد که ناو گروه سلطنتی «اچ ام اس» از ماه ماه جولای در منطقه مستقر شده است.

دریادار تونی راداکین در ادامه مدعی شد که «اگر رفتار یک کشوری مانند ایران تهاجمی باشد ما مجبوریم واکنش نشان دهیم. آن یک اقدام تهاجمی بود که در فرادریاها رخ داد و این دلیل واکنشی بود که ما نشان دادیم.م

فرمانده نیروی دریایی بریتانیا همچنین تاکید کرد انگلیس به مشارکت خود در ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس ادامه خواهد داد هرچند که از سیاست دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا علیه ایران حمایت نمی‌کنیم.

وی درباره حضور انگلیس در ائتلاف دریایی اروپایی به رهبری فرانسه نیز گفت که اگر چه ما از این ابتکار استقبال می‌کنیم اما دلایل عملی وجود دارد که در ائتلاف دریایی به رهبری واشنگتن باقی خواهیم ماند. 

تنش در روابط انگلیس و ایران در تابستان گذشته پس از آن افزایش یافت که گارد ساحلی جبل طارق به دستور و با همکاری نیروی دریایی انگلیس یک نفتکش ایرانی را به اتهام حمل نفت برای سوریه توقیف کرد.

بهانه انگلیسی‌ها برای توقیف این تانکر تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دمشق بود. این درحالی بود که طبق گفته کارشناسان، تحریم‌های اتحادیه اروپا قابل تعمیم به دیگر کشورها نیست و ایران هم اعلام کرده بود که مقصد تانکر ایرانی سوریه نبوده است. 

به دنبال آن، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز یک نفتکش انگلیسی را در ۱۹ جولای به جرم نقض قوانین دریانوردی در تنگه هرمز توقیف کرد. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها