اهواز- درحالی‌که قریب به‌اتفاق استان‌های صنعتی شاخص آلودگی هوا به مرز هشدار رسیده است و شهروندان برای تردد در خیابان‌ها هوای پاک طلب می‌کنند اما در خوزستان بیش از هر چیز برای حضور در خیابان‌ها نیاز به قایق موتوری است و به‌جای شاخص آلودگی شاخص‌هایی مانند گل‌آلودی و فاضلاب از مرز هشدار عبور کرده است.

شاخص «گل‌آلودی» اهواز به مرز هشدار رسید/سیلاب خواب را از چشمان مردم ربود

قدس آنلاین-گروه استان ها:  هم‌زمان با شدت گرفتن بارش‌ها در دوشنبه‌شب بسیاری از زیرگذرها در اهواز به همراه خودروهای شهروندان در آب غرق شدند لذا ترافیک ناشی از این موضوع موجب شد تا جاده ساحلی شرقی اهواز به‌طورکامل مسدود شود.

البته این پایان ماجرا نبود زیرا آب ناشی از باران و فاضلاب شب گذشته وارد بسیاری از منازل شهروندان اهوازی به‌ویژه ساکنان نقاط مرکزی شهر شد و تا ارتفاع افزون بر نیم متر تمامی زندگی مردم را زیرآب برد تا جایی که جمعیت هلال‌احمر در شهرستان کارون با دایر کردن اردوگاه اسکان اضطراری، ۲۷ خانوار را اسکان داد.

اخلال در نظم عمومی

باوجوداینکه امدادگران هلال‌احمر توانستند ۱۰۰ خودرو را از آب بیرون بکشند اما باران مجال بازگشت به زندگی آرام را به مردم نداد و مدارس وادارات اهواز را به دلیل هجوم سیلاب به تعطیلی کشاند.

شبکه دفع فاضلاب اهواز حتی با بارش ۱۰ میلی‌متری باران دچار مشکل می‌شود زیرا این شبکه برای دفع فاضلاب تعبیه‌شده و گنجایش دفع آب‌های سطحی را نداردسیلاب که در شهر اهواز بسیاری از خودروها را در میانه خیابان‌ها خفه کرده بود رانندگان تاکسی‌ها و ، اتوبوس‌های شهری، تاکسی‌های تلفنی و اینترنتی را نیز زمین کرد تا بر اخلال در نظم عمومی دامن بزند.

البته بارش‌ها تنها مردم اهواز را با خود درگیر نکرد بلکه شهروندان خرمشهر و آبادان نیز وضعیت بهتری از اهوازی‌ها نداشتند تا آنجا که روان آب‌ها حتی بخش‌های زیادی از فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی ازجمله پایانه مسافری را در آب غرق کردند.

طغیان کانال‌های فاضلاب یکی از مشکلاتی است که بسیاری از شهروندان را با خود درگیر کرده به‌گونه‌ای که تمامی فاضلاب‌های دفع شده به همراه مقادیر بسیاری از زباله‌های شهری در سطح شهر و هم‌چنین حیاط خانه‌های مردم جولان می‌دهند.

مسئول دفع آب‌های سطحی کیست؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز از اجرایی شدن تنها ۴۰درصد طرح جامع فاضلاب اهواز خبر می‌دهد و می‌گوید: اهواز با مشکل فاضلاب مواجه است.

بهنام مریدی مشکل آب‌گرفتگی خیابان‌ها را در حوزه اقدامات شهرداری می داند و می گوید: طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری این سازمان باید آب ناشی از باران را دفع کند.

وی بیان می‌کند: شبکه فاضلاب با بارش ۱۰ میلی‌متری باران نیز دچار مشکل می‌شود چون این شبکه برای دفع فاضلاب تعبیه‌شده و گنجایش دفع آب‌های سطحی را ندارد.

وی با اشاره به این موضوع که اهواز دارای ۲هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب است یادآور می‌شود: از این رقم یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن فرسوده است و ازآنجاکه  جنس این شبکه‌ها عمدتاً بتنی است لذا در اثر ورود فاضلاب ریزش کرده‌اند.

مشکل شبکه فاضلاب است

شهردار اهواز هم از سوی دیگر ظرفیت کم شبکه فاضلاب را عامل آب‌گرفتگی‌های سطح شهر می‌داند و می‌گوید: شبکه دفع فاضلاب اهواز مرکب است و باید آبفا نسبت به لایروبی آن‌ها اقدام کند.
موسی شاعری مدعی است: ساخت شبکه دفع آب‌های سطحی در اهواز حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که مقرون‌به‌صرفه نیست زیرا در صورت اصلاح شبکه فاضلاب این مشکل نیز حل می‌شود، اگر چنین اعتباری در اهواز باشد باید صرف توسعه شهر شود.

بسیج امکانات

استاندار خوزستان روز سه‌شنبه برای توضیح در خصوص وضعیت به وجود آمده در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: متأسفانه در اهواز سیستم دفع آب‌های سطحی وجود ندارد و شبکه دفع فاضلاب نیز یا فرسوده است و یا تنها کشش دفع فاضلاب را دارد.
غلامرضا شریعتی بیان کرد: تمام دستگاه‌های استان ازجمله صنایع فولاد خوزستان، مناطق نفت‌خیز جنوب و ملی حفاری برای رفع مشکل بسیج شده‌اند.  

وی افزود: شرایط برای اسکان اضطراری افرادی که در نقاط پرخطر هستند وجود دارد اما تاکنون به‌جز برخی ساکنان منازل شهرستان کارون نیاز به جابجایی سایرشهروندان نبوده است.

استاندار خوزستان یادآور شد: بارندگی شب دوشنبه خسارت‌هایی به منازل مردم وارد کرد پس از خروج آب از منازل میزان خسارت‌های ایجادشده، برآورد می‌شود.

شریعتی بیان کرد: شهر اهواز باید سیستم دفع آب‌های سطحی را داشته باشد اما ازآنجایی‌که ممکن است احداث چنین شبکه‌ای از توان شهرداری خارج باشد باید سیستم دفع فاضلاب اهواز ظرف ۲ الی سه سال تکمیل شود

برچسب‌ها