۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 683558

«حکایت‌های کمال» گرچه در نوشتار و ساختارهنری به قوت و پختگی «قصه‌های مجید» نیست اما نشانگر توانایی‌ها و قابلیت‌های قابل توجه نویسنده و کارگردان، بازیگران و عوامل آن است.

«حکایت‌های کمال»؛ نوستالژی شیرین دوران کودکی

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، پس از سال‌ها و در امتداد نگارش و تصویرسازی تلویزیونی خاطرات تلخ و شیرین دوران پرجنب و جوش کودکی «هوشنگ مرادی کرمانی» در قالب «قصه های مجید» به کارگردانی کیومرث پوراحمد و بازی به یاد ماندنی مهدی باقربیگی در نقش مجید، این روزها از شبکه دو سیما که معمولاً سریال های آن چنگی به دل نمی‌زند، شاهد پخش یک «قصه‌های مجید» دیگر به نام «حکایت‌های کمال» از همان جنس و رنگ و لعاب به قلم محمدمیرکیانی و کارگردانی قدرت الله صلح میرزایی هستیم.

سریال «حکایت‌های کمال» یک اقتباس ادبی است که براساس صد و پنجاه داستان از رمان حکایت‌های کمال اثر میرکیانی ساخته شده است و آنچه درحال پخش است فصل نخست آن درسی و یک قسمت است.

فیلمنامه نویسان و کارگردان این سریال کوشیده‌اند با وفاداری به اصل و مضامین رمان، سریال خود را تولید کنند. سریالی که قسمت‌های آغازین آن گرچه مخاطب را چندان جذب و با خود همراه و همدل نمی‌کرد اما در ادامه و باورپذیر شدن شخصیت‌ها و جا افتادن بازی‌ها، اکنون از معدود سریال‌های پربیننده تلویزیون است.

سریال «حکایت‌های کمال» با محوریت سرگذشت کمال راوی ماجراهای نوجوانی به این نام و زندگی او در میان یک خانواده زحمتکش کوچ داده شده روستایی به شهر و خاطرات مدرسه و کوچه و بازار اوست. پردازش واقع‌نمای ماجراها، کاراکترها و توصیف تصویری فضاها و مکان‌ها، روایت پذیرفتنی مناسبات اجتماعی و خانوادگی و تحصیلی برهه‌ای از دوران رژیم پهلوی در داستان و همچنین ایجاد بسترهای مناسب تصویری منطبق با روایت‌های مختلف حکایت‌های کمال وهمکاری گروهی از بازیگران کاربلد و بازی‌های خوب آنها و هدایت و کارگردانی صلح میرزایی، از این سریال اثری شیرین و دلنشین ساخته است.

بازی دیدنی محمدرضا شیرخانلو در این سریال که استعداد او را به عنوان یک بازیگر نوجوان نورسیده عیان می‌کند، همچنین بازی‌های شهره لرستانی، محمود پاک نیت، حمیدابراهیمی، گیلا شعبانپور و ... در کنار فیلمنامه پرداخت شده و کارگردانی رو به تکامل صلح میرزایی، موسیقی و آوای مناسب و تصویرسازی‌های تلویزیونی متناسب با مضامین و رخدادهای سریال و واقعیت‌های اجتماعی مقطع تاریخی روایت حکایت‌های کمال، از جمله امتیازهای این سریال اجتماعی و خانوادگی و تاریخی است. «حکایت‌های کمال» گرچه در نوشتار و ساختارهنری به قوت و پختگی «قصه‌های مجید» نیست اما نشانگر توانایی‌ها و قابلیت‌های قابل توجه نویسنده وکارگردان، بازیگران و عوامل آن است.

برچسب‌ها