رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور وجود دارد، گفت: عمر برخی از پروژه‌های عمرانی به ۲۰ سال رسیده است.

۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور وجود دارد/برخی پروژه‌ها ۲۰ ساله شده‌اند

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، محمدرضارضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در حدود 700 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی درکشور وجود دارد، اظهار داشت: برای تکمیل این پروژه‌ها 60 هزار میلیارد تومان در بودجه سال 99 اعتبار تخصیص داده شده است.

​​​​​وی افزود: برای تامین 60 هزار میلیارد تومان، اسناد خزانه اسلامی چاپ می‌شود که این اسناد نیز با کمتر از قیمت واقعی در بازار نقد می‌شود در نتیجه از این 60 هزار میلیارد تومان 30 درصد کاهش و در حدود 42 هزار میلیارد تومان اختصاص می‌یابد.

رئیس کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه عمر برخی از پروژه‌ها به 20 سال رسیده است، ادامه داد: 60 هزار میلیارد تومان برای سرانجام رساندن پروژه‌های عمرانی با توجه به حجم پروژه‌ها و افزایش قیمت‌ها جوابگو نیست.

رضایی کوچی در توضیح راهکار برای حل کمبود بودجه پروژه‌های عمرانی، اضافه کرد: برای پیش برد پروژه های عمرانی باید از سرمایه‌های بخش خصوصی استفاده کنیم. این در حالی است که حضور بخش خصوصی در این بخش در حدود 10 درصد است که این میزان بسیار کم است.

نماینده جهرم در مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا این میزان بودجه را در کمیسیون تلفیق افزای می‌دهید، گفت:بعید است که بتوان بودجه پروژه‌های عمرانی را افزایش داد چرا که باید منابع کافی برای افزایش بودجه را برای دولت در بودجه تعریف کرد.

وی در جواب به این سوال که چند سال زمان می‌برد تا این پروژه های عمرانی تکمیل شود، اظهار داشت:اگر پروژه جدیدی تعریف نشود و گرانی هم نداشته باشیم حدود 12 سال زمان می‌برد تا این پروژه‌های نیمه کاره تکمیل شود.

رضایی کوچی در پاسخ به این پرسش که چرا پروژه‌های عمرانی را اولویت بندی نمی‌کند، بیان داشت: برخی از نمایندگان حاضر نیستند به اولویت‌بندی تن دهند از طرفی هم دولت حاضر نیست هزینه بدهد.مجلسی‌ها حاضر نیستند که بپزیرند که اگر پروژه عمرانی شهر آنها اولویت ندارد آن را حذف کنند  و یا اگر پروژه شهر مجاور اهمیت بیشتری دارد بیشتر به آن کمک شود در نتیجه رقابت‌های شهرستانی و رأی آوری باعث شده که تعداد پروژه‌ها افزایش یابد.

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها