۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 683771

حتماً شما هم در خیابان‌هایی با ترافیک سنگین گرفتار شده و دیده‌اید دلیل اینکه عبور و مرور در آن به‌کندی انجام می‌شود، پارک دوبله و سوبله تعداد زیادی خودرو در حاشیه خیابان است. خیابانی که کیپ تا کیپ پر است از خودروهای گرفتار در ترافیک سردرگم؛ جمعیت زیادی هم از جمله رانندگان همان خودروهای پارک شده در کنار خیابان زیر تابلو مدرسه، مرکز درمانی، آموزشگاه، فروشگاه و یا تالار و رستوران در حاشیه پیاده‌رو به انتظار ایستاده‌اند که سردرگمی و کلافگی دیگران برایشان اهمیتی ندارد.

نمونه آشکار این مشکل، تخلف تعداد زیادی از رانندگان سرویس و والدین دانش‌آموزان در زمان تعطیلی مدارس است که در حاشیه خیابان‌های اصلی مشهد با دوبله و سوبله پارک کردن و یا حتی پارک کردن در مسیرهایی که تابلو پارک مطلقاً ممنوع نصب شده، بی‌اعتنا به قوانین راهنمایی و رانندگی، ساکنان منطقه، رانندگان خودروهای عبوری و رهگذران را دچار مشکل می‌کنند و در این معرکه اما مأموران راهنمایی و رانندگی کمتر به چشم می‌خورند و گویی هیچ برخورد جدی با این رانندگان متخلف انجام نمی‌دهند.

جالب آنکه برخی از این مراکز فراهم کننده زمینه ترافیک نیز در تیررس دوربین‌های نظارتی پلیس قرار دارند اما راهنمایی و رانندگی که ظاهراً در کنترل ترافیک و برخورد با تخلفات، بیشتر از نیروی انسانی، متکی به تجهیزات الکترونیکی است، از این امکانات نیز به درستی بهره نمی‌برد، چراکه درغیر این صورت بسیاری از تخلفات اینچنینی نباید تداوم می‌یافت.

یکی از این مراکز، آموزشگاهی در بولوار فردوسی و نزدیکی میدان استقلال مشهد است که هرشب به دلیل پارک دوبله و سوبله خودروهای منتظر در مقابل آن، ترافیک سنگینی را در هر دو لاین شرقی و غربی بولوار شاهد هستیم؛ چون توقف و سردرگمی خودروها در مقابل آموزشگاه و قبل از ورود به میدان استقلال، معابر اطراف به ویژه فرامرز عباسی را نیز متأثر می‌سازد. با این وجود از حضور و برخورد پلیس راهور در هفته‌ها و ماه‌های متمادی که از این مسیر عبور می‌کنم، اثری ندیده‌ام.

این قصه تکراری همه روزه خیلی از معابر و خیابان‌های شهر مشهد است که صدالبته برای ساکنان اطراف مراکز درمانی، تجاری، اداری و آموزشی تلخ و غیرقابل تحمل شده است آن هم به خاطر قانون‌گریزی، خودخواهی و خودبینی برخی شهروندان و حاصلش علاوه بر ایجاد خسارت مادی و معنوی، بروز آثار روانی منفی در جامعه همچون خشم است.

بحث خودخواهی و بی‌اعتنایی به حق و حقوق دیگران مسئله‌ای فرهنگی است که اصلاح آن نیازمند ارائه آموزش‌های مستمر به شهروندان بوده و به سرعت دست یافتنی نیست، اما قانون‌گریزی را می‌شود با رفع خلأ حضور پلیس راهور از بین برد؛ کما اینکه رفع این نقیصه به خودی خود، خلأ فرهنگی را نیز پر خواهد کرد. بنابراین مسئولان کنترل ترافیک شهر و پلیس راهور باید با عزم جدی نسبت به شناسایی اینچنین مناطق و مراکزی اقدام کرده و به سرعت برای رفع مشکل وارد عمل شوند.

از طرفی شهرداری، مجامع امور صنفی و دیگر نهادها و ادارات باید به هنگام دادن مجوز فعالیت به چنین مراکز زمینه‌ساز ترافیک، به این موضوع دقت کرده و با وسواس و بررسی بیشتری نسبت به جانمایی آن‌ها واکنش نشان دهند.

درعین حال به والدین دانش‌آموزان، رانندگان سرویس و تمامی افرادی که برای انجام امور اداری، تجاری، درمان و... ناچار به توقف در حاشیه خیابان‌های شهر هستند، توصیه می‌کنیم با قبول اندکی پیاده‌روی، وسایل نقلیه‌شان را در محل‌هایی پارک کنند که برای دیگران مزاحمت ایجاد نکند؛ چراکه علاوه بر تسهیل ترافیک، بار عصبی و استرس شهروندان را کاهش داده و ممکن است از بروز بسیاری اتفاقات بد همچون تصادفات، نزاع و امثال آن جلوگیری کند.

برچسب‌ها