معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: برای توسعه همه جانبه نظام تعلیم و تربیت، پژوهش ها باید از حلقه نخبگانی خارج شود و بدنه مدرسه، مدیریت‌ها و سازمان‌ها را پژوهنده کنیم.

پژوهش باید از حلقه نخبگان خارج شود

به گزارش قدس آنلاین، سید جواد حسینی  در نشست علمی هفته پژوهش در سبزوار اظهار کرد: در زیر نظام پژوهش و برنامه‌ریزی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، معلم و دانش‌آموز پژوهنده، مدرسه و سازمان پژوهنده از محورهای کلیدی و اصلی است.
وی ادامه داد: هم اکنون برخی استادان، معلمان، دانشجویان و دانش‌آموزان با پژوهش‌های خوب، نمونه می‌شوند اما برای تاثیرگذاری نیاز به گسترش پژوهش در ساختار و بدنه مدرسه، سازمان‌ها و معلمان داریم.
حسینی با اشاره به کاربردی کردن پژوهش‌ها گفت: پژوهش باید تبدیل به لقمه‌های دانش شود که در کاربست مدیریتی از آن استفاده گردد و از جنبه تئوری صرف خارج و جنبه کاربستی و مساله مدار پیدا کند.
وی افزود: پژوهشگر باید در نظام تصمیم‌گیری سبب رفع مشکلات موجود شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پژوهش از باید پژوهش خطی و کمی به سوی کیفی و حلزونی حرکت کند که نتیجه آن امتداد پژوهی، درس پژوهشی و مدرسه پژوهشی است.
وی گفت: تقویت روحیه پرسشگری و حل مساله از مهمترین مسائل نظام تعلیم و تربیت است که باید در محتوای کتاب‌های درسی، فرهنگ تعلیم و تربیت و پژوهش‌ها لحاظ شود.
مدیر آموزش و پرورش سبزوار نیز گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به موضوع پژوهش و ترویج فرهنگ تفکر و مساله محوری نگاه ویژه شده است.  
حسن محرابی افزود: از رویکردهای سند تحول بنیادین، تقویت روح پژوهشگری و پرسشگری در مدرسه است که معلمان و دانش‌آموزان، اندیشه ورز، جستجو گر، علمی و متخصص تربیت شوند.

منبع: ایرنا 

برچسب‌ها