سوز و سرمای شبانه و شبهای بلند نزدیک یلدا را می توان با یک دورهمی ساده و بی آلایش سپری کرد! حال اگر این دورهمی در قالب ازدواج آسان آنهم با زمزمه معنوی وموسیقیایی "« النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی‏ »، ذکر مکرر صلوات، یاد شهیدان و ... در مسجد محله سپری شود؛ بی تردید شبی خاطره انگیز و به یادماندنی رقم خواهد خورد.

ازدواج آسان دو زوج در مسجد یکی از محلات مشهد


گفته شده که نمازگزاران مسجد امام هادی(ع) محله شهید بهشتی مشهد به اتفاق بر و بچه های بسیجی پایگاه  عزم جزم کرده تا میزبان نه یک زوج بلکه دو زوج جوان در مسجدشان باشند. ساعت نزدیک به 19 شامگاه پنج شنبه دیشب در حالی وارد مسجد امام هادی می شوم که جمعیت انبوهی به صورت خانوادگی و با حضور اهالی خونگرم محله بر روی صندلی های از پیش جانمایی شده، نشسته و منتظر ورود زوج های جوان هستند. شماری نیز بر روی زمین جاخوش کرده اند. جایگاه ویژه عروس و داماد با تزیینات ویژه محفل های عروسی نزدیک محراب مسجد خودنمایی می کند. البته جایگاه عقد تفاوت های دیگری نیز دارد!. تمثال امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب و تصویری از شهید حاج همت و فانوسی که یادآور سنگرهای 8 سال دفاع مقدس است و چفیه و ... از دیگر موارد متفاوت جایگاه عقد است. آری! حتی محراب مسجد و جایگاه عقد در مساجد با ازدواج آسان نیز می تواند سنگری برای دفاع از ارزش های انقلاب و اسلام باشد. ارزش هایی که بطور مکرر توسط رهبر فرزانه انقلاب توصیه شده است. آنجا که می فرمایند: "اساس ازدواج در اسلام بر سادگی است. در اوایل انقلاب نیز همین طور بود، منتها متأسفانه این فرهنگ تکاثر و تفاخر و سرمایه داری، یک خرده کار را مشکل کرد". البته این محفل ازدواج آسان مهمانان ویژه ای نیز دارد. فرمانده سپاه امام رضا(ع)، رییس سازمان تبلیغات اسلامی استان و فرمانده ناحیه بسیج ... نیز جز مدعوین هستند. سادگی مراسم حرف اول و آخر را می زند. اینجا خبری از لاکچری بازی و چشم و هم چشمی های مرسوم نیست و همه چیز در سادگی خلاصه شده است. مهمانان لباس هایشان ساده، و پوشش چادر خانم ها، چشمگیر است. پذیرایی سبک و ساده نیز در نظر گرفته شده است.
لحظاتی از آغاز مراسم؛ نخستین زوج خوشبخت در جایگاه مستقر می شوند. سجاد خندان دل 22 سال دارد و دوشیزه پیراسته 19 سال. عاقد در میان عطر صلوات جمعیت، بله ها را می گیرد. مهریه یک جلد کلام الله مجید، 14 سکه، هزینه یک سفر معنوی به عبتات عالیات در نظر گرفته شده است.
آقا داماد که طلبه و بسیجی است در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تلاش کردیم با تبعیت از رهنمودهای رهبری انقلاب از همان ابتدای شروع زندگی مشترک بر محور ساده زیستی حرکت نماییم. سجاد خندان دل توصیه ای نیز به دیگر جوان ها دارد. وی افزود: ازدواج ساده در صورت اراده زوج ها امکان پذیر است و نوعی مبارزه با جنگ فرهنگی دشمنان است که با ترویج ازدواج های لاکچری، سن ازدواج را بالا برده اند.
حاج آقا اکبرزاده از مداحان محله نیز لابلای مجلس مداحی می کند و مجری نیز با "بادابادا مبارک بادا"  فضای شادمانه ای ایجاد کرده است. حالا نوبت به زوج جوان دیگر می رسد که در سنگر جایگاه عقد مسجد نشسته تا عاقد مجددا دست بکار شود.
آقا داماد علیرضا موسایی و عروس خانم زهرا بوستانی است. موسایی که 21 ساله است و دانشجوی علوم قرآنی الهیات دانشگاه آزاد در گفتگو با خبرنگار ما به سیر پیامبر و ائمه اطهار اشاره می کند و می گوید: بر مبنای سیره پیامبر و ائمه اطهار؛ ازدواج آسان باعث خوشبختی، رفاه، آسایش و آرامش زوجین می گردد. وی اضافه کرد: ازدواجی که از کنار محراب مسجد آغاز شود فرجام معنوی و مادی خواهد داشت.
مجری مراسم از هدیه یک میلیون تومانی فرمانده سپاه امام رضا(ع) و 500 هزار تومانی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج عمار به هر یک از زوج ها خبر می دهد. در این حال سردار یعقوبعلی نظری نیز پشت تریبون می رود و طی سخنان کوتاهی اظهار کرد: بازگشت به سبک زندگی ایرانی- اسلامی که بر مبنای رهنمودهای رهبری انقلاب است می تواند گره گشای بن بست ازدواج نسل جوان باشد.
فرمانده سپاه امام رضا(ع) با تاکید بر نقش مخرب  فرهنگ غلط غرب بر سبک زندگی جوانان خاطرنشان کرد: مساجد محل مشارکت اجتماعی و منشا خیر و برکات زیادی هست و برای ازدواج آسان جای مناسبی است که می تواند منجر به کاهش هزینه های ازدواج شود. امشب شاهد عقد دو جوان مؤمن انقلابی بودیم و وصالشان در این مکان مقدس را به فال نیک گرفته، و امیدواریم تمامی جوانان‌ها با پیروی از سبک زندگی اسلامی، ایرانی عاقبت بخیر شوند.

فیاض, [20.12.19 11:54]
مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان که هدایایی برای زوج ها در نظر گرفته، در این مراسم تصریح کرد: ازدواج ساده، میراث اهل بیت(ع) است چنانکه حضرت زهرا(س) وامام علی(ع) به ساده ترین روش زمان خود زندگی مشترک را آغاز کردند.
حجت الاسلام هادی صاحبقرانی گلستانی افزود: آغاز زندگی از مسجد که خانه خداست همراه با مراسمی عمومی و ساده بسیار پسندیده است، به خصوص در وضع کنونی که مشکلات اقتصادی و هزینه های ازدواج، خرج زیادی بر دوش جوانان می گذارد. باید با فرهنگ سازی و تشویق ازدواج های ساده به سبک ایرانی اسلامی با عرف غلط جامعه در خصوص تجمل گرایی در ازدواج مقابله کنیم.
پدر یکی از عروس خانم ها را می بینم که غرق دعای خوشبختی برای زوج های جوان است. مهدی بوستانی مقدم که بازنشسته است درباره مراسم اعتقاد دارد: هزینه های کمرشکن یک عامل بازدارنده در مقوله ازدواج جوانان است و برگزاری چنین ازدواج هایی می تواند مفید واقع شود. وی افزود: در میان فامیل نیز از این سنت حسنه استقبال شد. با این حساب بزرگترها می توانند با همراهی و همدلی و فعل خواستن مروج ازدواج سهل و آسان باشند نه آنکه سنگ پیش پای زوج ها بگذارند.
مراسم رفته رفته به انتها می رسد. کودکان بازیگوش به بادکنک های تزیین شده هجوم آورده و با ترکاندن شان کلی ذوق می نمایند. بازار دیده بوسی و عکس های یادگاری داغ است و همه برای زوج های جوان آرزوی خوشبختی دارند. اقوام و نزدیکان برای اهدای کادوها نزدیک زوج ها می شوند. ساعت 30/20 است و مراسم را باید ترک نمایم. احتمالا بخش خبری پربیننده این ساعت، از ازدواج های لاکچری گزارش دهد در حالیکه اینجا و در مسجد امام هادی(ع) محله شهید بهشتی مشهد ازدواج های ساده، برای من خودنمایی شیرین و دلچسبی داشت.

برچسب‌ها