متأسفانه هر ساله در ایام خاص و ازجمله شبِ یلدا شاهدیم که به دلیل نبود نظارت دقیق و نظامند از بازار، سودجویانی اقدام به گران‌فروشی می‌کنند.

یلدای مشهدی‌ها چقدر آب می‌خورد؟ / از انار ۸۰۰۰ تومانی تا آجیل ۱۷۷۰۰۰ تومانی

به گزارش قدس آنلاین، هرساله در آستانه شب یلدا شاهد سیر نزولی قیمت‌ها به‌ویژه در اقلام پرمصرفی چون آجیل، میوه و شیرینی هستیم که به‌طور کل عدم مدیریت صحیح بازار و برنامه‌ریزی دقیق برای چنین مقاطعی از سال، این سیر نزولی را سبب می‌شود.

با اینکه از چند روز مانده به شب یلدا مسؤولان نظارتی از تشدید نظارت‌ها بر بازار سخن می‌گویند، اما در عمل شاهد هستیم که در این میان جمعی از نبود صحیح این بازرسی‌ها و یا حداقل کافی نبودن بازرسی‌ها، ماهی‌های درشتی را صید می‌کنند و در این میان افرادی که بیشترین ضرر را متحمل می‌شوند قشر متوسط و متوسط به پایین جامعه است.

گلایه مردم از نبود بازرسی

سری به یکی از میادین میوه و تره‌بار مشهد زدم، جمعی از شهروندانی که برای خرید میوه شب یلدا آمده بودند نسبت به افزایش قیمت‌ها گلایه داشتند.

یکی از این شهروندان بیان کرد: متأسفانه نظارتی وجود ندارد و هر فروشنده هر طور که می‌خواهد بر کالای خود قیمت می‌گذارد.

یکی دیگر از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: مثلاً چند روز پیش از شب یلدا به بازار آمدیم تا قیمت‌ها مناسب‌تر باشد، اما عملاً تفاوتی ندارد و از هم‌اکنون بر قیمت کالاها افزوده‌اند.

وی ضمن گلایه از نبود نظارت بر بازار، تصریح کرد: باوجوداینکه مسؤولان مدام می‌گویند بر بازار نظارت دارند، اما من نتیجه‌ای نمی‌بینم.

گشت کوتاهی در غرفه‌های میوه‌فروشی زدم، موز از ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، نارنگی از ۲ هزار و ۷۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان، پرتقال از ۳ هزار و ۳۰۰ تا ۵ هزار تومان، خرمالو از ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان، لیموشیرین ۳ هزار و ۳۰۰ تا ۵ هزار تومان، انگور از ۴ تا ۶ هزار تومان، سیب زرد از ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان، انار از ۵ تا ۸ هزار تومان، گلابی از ۵ تا ۷ هزار تومان، هندوانه ۲ هزار و ۸۰۰ تومان و کیوی از ۳ هزار و ۳۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان نرخ‌گذاری شده بود.

پس از افزایش نرخ بنزین بود که در گزارشی تحت عنوان «رشد قیمت حبوبات و میوه در بازار مشهد» به بازار سری زدم و در آن گزارش خواندید که افزایش نرخ بنزین بر روی کالاهایی نظیر میوه و حبوبات تأثیر گذاشته و آنان را با افزایش قیمت مواجه کرده بود و امروز پس از گذشت حدود ۲۰ روز از آن گزارش، مشاهده می‌کنید که باز هم در برخی میوه‌ها با افزایش قیمت مواجه هستیم.

افزایش قیمت در میوه نداشتیم

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد در خصوص وضعیت قیمت میوه در میدان تره‌بار ضمن بیان این نکته که طی چند روز اخیر تنها دو نوع میوه افزایش قیمت داشتیم، گفت: در بسیاری از اقلام تغییری نداشتیم و تنها دریکی دو نوع میوه به دلیل افزایش کرایه‌ها شاهد گرانی بودیم، به‌طور مثال در بحث انار هم با توجه به اینکه اکنون اوج مصرف بهترین انارهاست، انارهایی که در سردخانه برای فروش در شب یلدا ذخیره‌سازی شده بودند وارد بازار شدند که در نوع مرغوب آن حدود هزار تومان افزایش قیمت داشتیم.

حیدر ساکن ادامه داد: با توجه به اینکه پایه کار ما عرضه و تقاضا است، چنانچه مردم برای خرید هجوم بیاورند شاید در برخی اقلام خاص تغییراتی داشته باشیم، که البته چند پایگاه از طرف اتحادیه در چند نقطه از شهر ایجاد کردیم تا مبنای کنترل باشند، البته به دلیل رقابتی که وجود دارد سطح تخلفات کمتر است و در صورت بروز تخلف در مرحله نخست اخطار می‌دهیم و چنانچه ادامه یابد برخورد مقتضی خواهد شد.

وی با اشاره به این نکته که بر نظارت‌های خود بر بازار عمده‌فروشی افزودیم، تصریح کرد: در همه اقلام ذخیره‌سازی وجود دارد و هیچ مشکلی در تأمین میوه نداریم.

علت تفاوت در نرخ‌گذاری میوه، کیفیت متفاوت محصول است

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد در خصوص قیمت میوه‌هایی که بیشترین مصرف را در شب یلدا دارند، خاطرنشان کرد: سیب زرد درختی از ۳۵۰۰ تا ۶۲۰۰، انار از ۴ تا ۸ هزار تومان که ۸ هزارتومانی باید بسیار مرغوب است، پرتقال شمال از ۱۸۰۰ تا ۴ هزار تومان و چنانچه جنوب باشد ۶ تا ۸ هزار تومان، موز از ۱۰ تا ۱۲ هزار و ۷۰۰ و لیموشیرین از ۵ تا ۶ هزار تومان در مراکز عمده‌فروش عرضه می‌شود.

ساکن علت تفاوت در نرخ‌گذاری میوه را کیفیت متفاوت محصول دانست و ادامه داد: این امر یک مسئله جهانی است که یک میوه برحسب مرغوبیت، طعم و محل کشت قیمت‌گذاری شود.

در ادامه گزارش سری زدم به تعدادی از فروشگاه‌های عرضه آجیل و خشکبار که قیمت‌های ارائه‌ شده از ۴۷ تا ۱۷۷ هزار تومان متفاوت بود.

قیمت آجیل شبِ یلدا تغییر نمی‌کند، مگر تعرفه‌ها افزایش یابند

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد در خصوص قیمت آجیل و خشکبار در شب یلدا به خبرنگار فارس گفت: در چند روز اخیر افزایش قیمت در بحث آجیل و خشکبار نداشتیم.

علیرضا ارزانی ممقانی بابیان این نکته که بازار گنجایش افزایش قیمت را ندارد، گفت: قیمت‌ها تغییر نخواهد کرد، مگر اینکه تعرفه‌ها افزایش یابند.

وی ضمن اشاره به اینکه طی بازرسی‌هایی که اخیراً انجام‌شده واحدهای دارای پروانه افزایش قیمتی بر روی کالاهای خود نداشته‌اند، افزود: چند مورد تخلف در بحث گرانی‌فروشی مشاهده‌ شده که البته مربوط به فروشنده‌های غیرمجاز مانند بساطی‌ها بوده است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد تصریح کرد: روزانه گشتی متشکل از بازرسان اتحادیه، تعزیرات و سازمان صنعت مشغول رصد بازار هستند و چنانچه تخلفی مشاهده شد به سازمان صمت اعلام می‌کنیم.

در بحث تأمین شیرینی در سطح مشهد با مشکلی مواجه نیستیم

همچنین رئیس اتحادیه شیرینی‌سازان مشهد با بیان اینکه قیمت شیرینی نسبت به سال گذشته با توجه به افزایش نرخ ارز، بنزین، شکر، خامه، مالیات و هزینه خدمات، افزایش چندانی نیافته است، بیان کرد: تنها در برخی از شیرینی‌ها که فانتزی هستند مقداری افزایش قیمت داشته‌ایم.

محمد فرزانی ضمن بیان اینکه در حال حاضر عرضه نسبت به تقاضا بیشتر است، گفت: با توجه به اینکه شکر از خوزستان وارد مشهد می‌شد چند روز پیش در خصوص تأمین شکر با مشکلاتی مواجه شدیم، اما در حال حاضر با تدبیر مسؤولان استانی شکر مشهد از سبزوار تأمین می‌شود و مشکلی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: بازرسان اتاق اصناف و سازمان صمت، بازار را تحت کنترل خود دارند و ما هم همکاران خود را موظف کرده‌ایم بر روی محصولات خود قیمت درج کنند.

رئیس اتحادیه شیرینی‌سازان مشهد در ادامه بر خرید محصول باکیفیت و سالم تأکید و تصریح کرد: به شهروندان توصیه می‌کنم شیرینی را تنها از قنادی‌ها تهیه کنند نه از سوپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها و به‌طور کل واحدهایی که هیچ سنخیتی با صنف شیرینی‌سازان ندارند، چرا که عدم خرید از واحدهای غیرمجاز عاملی در برچیدن کارگاه‌های غیرمجاز شیرینی‌پزی است.

فرزانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت شیرینی زبان در بازار از ۱۲ تا ۲۲ هزار تومان، دانمارکی از ۱۳ تا ۲۲ هزار تومان، نارگیلی از ۲۰ تا ۳۴ هزار تومان، تَر از ۱۴ تا ۲۸ هزار تومان، گردویی ۲۱ تا ۳۶ هزار تومان، قطاب از ۳۵ هزار تومان به بالا، باقلوا سنتی از ۵۰ هزار تومان به بالا و باقلوا ترکی از ۲۲ هزار تومان به بالا فروخته می‌شود.

وی علت این تفاوت در نرخ‌گذاری را کیفیت محصول، بسته‌بندی و هزینه‌های جاری واحدها برشمرد.

آنچه مسلم است اینکه همین مسئله تفاوت فاحش در نرخ‌گذاری هرچند که به گفته رؤسای اتحادیه‌ها به دلیل تفاوت در کیفیت محصول است؛ اما چه بسیار مشاهده‌شده بسیاری از سودجویان از همین فرصت سوءاستفاده کرده و بر کالای نامرغوب و یا حداقل کم کیفیتِ خود نرخ بیشتر گذاشته‌اند و همین نبود بازرسی صحیح و یا بازرسی تنها در مراکزی که تمرکز جمعیت در آنان مشاهده می‌شود و یا شناخته‌شده‌تر هستند، سبب شده این سودجویان از فرصت به نفع خود بهره ببرند.

متأسفانه نکته‌ای که کمتر موردتوجه بازرسان قرارگرفته این است که آنان تنها در تعدادی از مراکز سطح شهر تردد دارند و این در حالی است که تمامی شهروندان قطعاً تمام مایحتاج خود را از میادین عمده‌فروشی و تعداد محدودی از بازارهای شناخته‌شده سطح شهر، خرید نمی‌کنند.

گفتنی است؛ چنانچه یک خانواده با درآمد متوسط و یا متوسط رو به پایین بخواهد تنها چند قلم از انواع میوه، آجیل و شیرینی آن هم نه با کیفیت مرغوب، بلکه با کیفیت متوسط تهیه کند، بر اساس جدولی که در ذیل آورده ایم باید حداقل ۲۱۵ هزار تومان هزینه کند.

البته این قیمت ها در صورتی است که میوه ها از میادین میوه و تره بار تهیه شود که چنانچه از بازارهای خُرده فروشی خریداری شوند، قطعا هزینه افزایش خواهد یافت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها