یک سناتور دموکرات آمریکا با صدور بیانیه‌ای از وجود حمایت دوحزبی در کنگره این کشور برای تمدید پیمان استارت جدید خبر داد.

سناتور جف مرکلی: تمدید «پیمان استارت جدید» از حمایت دوحزبی در کنگره برخوردار است

قدس آنلاین؛ به نقل از اسپوتنیک، سناتور «جف مرکلی» روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایده تمدید «پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک جدید» موسوم به استارت جدید از حمایت دوحزبی در کنگره آمریکا برخوردار است.

سناتور مرکلی روز جمعه در یک پیام توئیتری اعلام کرد: «تمدید آن [استارت جدید] دارای حمایت دو حزبی در کنگره است».

گفتنی است که تاریخ انقضای این پیمان فوریه ۲۰۲۱ است، اما دولت ترامپ اعلام کرده که برای تعیین اینکه آیا آمریکا این پیمان را تمدید می‌کند یا خیر، زمان کافی وجود دارد.

با این حال، سناتور مرکلی رئیس جمهور آمریکا را متهم کرد که این پیمان را در مخاطره قرار می‌دهد. وی گفت: «پیمان استارت جدید بطور موفقیت آمیزی آمریکا و روسیه را از رقابت تسلیحات هسته‌ای در دوران مدرن دور نگه می دارد».

این سناتور ایالت اورگن آمریکا همچنین به سیاستمداران واشنگتن در مورد شروع یک جنگ سرد جدید هشدار داد.

شایان ذکر است که پیمان استارت جدید آخرین پیمان کنترل تسلیحات بجامانده و دارای اعتبار قانونی میان روسیه و آمریکا است. در سال ۲۰۱۰ با توافق دو کشور، این پیمان تصریح کرد که شمار سکوهای پرتاب موشک‌های هسته‌ای استراتژیک به نصف کاهش یابد و همچنین تعداد کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک به ۱۵۵۰ عدد محدود شود.

در این میان، روسیه به طور مکرر آمادگی خود را برای تمدید این پیمان بدون هیچ‌گونه پیش شرطی اعلام کرده است؛ اما تصمیم آمریکا در مورد تمدید یا عدم تمدید این پیمان نامعلوم است.

برچسب‌ها