گیلان- مدیرکل منابع طبیعی گیلان گفت: در استان ۲۰۵ هزار هکتار رویشگاه شمشماد داشتیم که به سبب حمله قارچ بلایت و آفت برگ خوار شب پره بخش اعظمی از این اراضی از بین رفته و فقط ۱۰۱۴هکتار از آنها زنده مانی کمی دارند.

نابودی بخش اعظمی از رویشگاه شمشاد در گیلان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی گیلان ،محسن یوسف پور در جلسه شورای معاونین منابع طبیعی استان که در این اداره با حضور رئیس سازمان جنگل ها برگزار شد، اظهار کرد: در استان گیلان از سال ۹۶، همزمان با ابلاغ طرح تنفس جنگل(توقف بهره برداری از جنگل) مباحث حفاظتی در حال اجراست و در راستای اجرای این طرح، زراعت چوب بسیار مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه از سال ۹۶ هیچگونه مجوز بهره برداری صنعتی از جنگل صادر نشده، افزود: برای جبران قاچاق چوب و خلاء محصولات چوبی ناشی از اجرای طرح تنفس، طرح زراعت چوب در دست اجراست و در تلاش هستیم تا به شکل قانونی و براساس طرح های مدون، چوب تولید کنیم.

وی با بیان اینکه طرح جایگزین هم در قالب مدیریت پایدار اجرا می شود، گفت: باید از مشارکت مردم در طرح های حفاطتی و جنگل کاری استفاده و مدیریت پایدار را اجرایی کنیم.

یوسف پور با بیان اینکه سطح کل اراضی ملی در استان یک میلیون و ۱۷ هزار هکتار است، ادامه داد: در راستای اجرای طرح کاداستر و تثبیت مالکیت این اراضی، ۶۵۰ هزار هکتار عقد قرارداد داشتیم که ۲۱۰ هزار هکتار تحویل ثبت شده و ۱۱۰ هزار هکتار هم در سامانه به ثبت رسیده و تاکنون توانستیم برای ۲۱ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی سند بگیریم.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان افزود: در استان ۲۰۵ هزار هکتار رویشگاه شمشماد داشتیم که به سبب حمله قارچ بلایت و آفت برگ خوار شب پره بخش اعظمی از این اراضی از بین رفته و فقط ۱۰۱۴هکتار آن زنده مانی کمی دارند که در راستای مبارزه با آفات تاکنون در هفت مرحله مورد محلول پاشی قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: ۱۱ هزار هکتار در بخش زراعت چوب فعال داریم که امیدوارم با ظرفیتی که در استان وجود دارد این میزان به ۱۸ هزار هکتار برسد که نتیجه آن هم توسعه عرصه های جنگلی و هم حفظ منابع طبیعی خواهد بود و صرفه اقتصادی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان را برای استان به دنبال دارد.

برچسب‌ها