عباسعلی کدخدایی با اشاره به تعدادی بالای ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس، گفت: مجلس شورای اسلامی می توانست با تصویب اصلاح قانون انتخابات جلوی این حجم از ثبت نام ها را بگیرد.

مجلس می‌توانست با تصویب قانون انتخابات جلوی حجم بالای ثبت نام‌ها را بگیرد

قدس آنلاین: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود با خبرنگاران، در ابتدا درگذشت زهرا عبدالمحمدی خبرنگار پارلمانی فارس را تسلیت گفت.

وی در ادامه نشست خبری درخصوص انتخابات مجلس، اظهار داشت: در حال حاضر در مرحله رسیدگی به صلاحیت هیات های استانی هستیم و در موعد مقرر نتایج را اعلام می کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در حوزه انتخابات خبرگان رهبری نیز ۳۰۳ نفر ثبت نام کرده بودند و برخی پیش از آن آزمون داده بودند که ۲۷۲ نفر برای شرکت در آزمون دعوت شدند و ۲۲۱ نفر در آزمون شرکت کردند؛ قرار است پس از موفقیت در آزمون از  آنها برای مصاحبه دعوت و نتایج آن اطلاع رسانی شود.

دولت و نهادهای آن به جز وزارت کشور، در حوزه اجرای انتخابات حضور دارند

کدخدایی در واکنش به سوال خبرنگاری درباره تعدادی بالای ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی می توانست با تصویب اصلاح قانون انتخابات جلوی این حجم از ثبت نام ها را بگیرد. در دور گذشته انتخابات مجلس حدود ۱۲ هزار نفر ثبت نام صورت گرفت که نزدیک به ۹ هزار نفر آن ثبت نام اولی بودند.

وی ادامه داد: برای انتخابات دوره یازدهم مجلس نیز حدود ۱۱ هزار نفر ثبت نام کردند که در واقع ثبت نام آنها برای یک دور است و در انتخابات بعدی از دور ثبت نام خارج می شوند، با این تفاسیر قانونگذار می توانست با تصویب قانون جلوی چنین موضوعی را بگیردـ

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برخی شائبه ها پیرامون بیطرفی هیات های نظارت شورای نگهبان تصریح کرد: دولت و نهادهای آن به جز وزارت کشور، در حوزه مدیریت و اجرای انتخابات حضور دارند و بنابراین فکر نمی کنم اقدامات دیگری از سمت آنان صورت بگیرد.

هیات‌های اجرایی براساس مرّ قانون اعلام نظر کنند

کدخدایی همچنین درخصوص سوالی درباره نقش مراجع چهارگانه در تایید یا رد صلاحیت افراد و اسناد و مدارک لازم برای بررسی ها، اظهار کرد: ما در دریافت، اسناد و مدارک درباره افراد محدودیتی نداریم اما باید دلایل و مدارکی که درخصوص افراد بدست ما می رسد، متقن و مستند باشند و ما را به این نتیجه برساند که یکی از مواد ۲۸ یا ۳۱ قانون از سوی افراد مورد نظر رخ داده است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون انتقادات به شورای نگهبان به علت رد صلاحیت داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها از سوی هیئت‌های اجرایی تأیید می‌شود، گفت: ما گلایه مان را در این زمینه کجا ببریم؟ همه نهادها و دستگاههای که در حوزه انتخابات وظیفه دارند باید وظیفه شان را طبق قانون انجام دهند. این انتظار را از هیات های اجرایی داریم که براساس مرّ قانون اعلام نظر کنند، البته چون آمار دقیقی از بررسی های در هیات های اجرایی نداریم لذا نمی توانیم بگوییم که هیات های اجرایی تا چه اندازه براساس قانون عمل کرده اند. ما در شورای نگهبان دقت لازم را انجام می دهیم که قانون در بررسی صلاحیت ها رعایت شود و حقی از کسی ضایع نشود.

هر کسی که له یا علیه شورای نگهبان حرفی بزند صدایش را می‌شنویم

وی همچنین درباره انتقاد برخی نسبت به رهبر انقلاب و ملاک بررسی صلاحیت آن‌ها برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: درباره انتقاد، رهبر معظم انقلاب فرمودند که در این زمینه کشور آزادی داریم. از رهبر تا کوچک‌ترین فرد در کشور، خود را در معرض انتقاد قرار می‌دهند. ما انتقاد را ملاک بررسی صلاحیت قرار نمی‌دهیم اما توهین، افترا و بحث‌های ساختار شکنانه تکلیفش با انتقاد فرق می‌کند و ما قطعاً موارد ساختار شکنانه را مورد ملاک قرار می‌دهیم. 

در ادامه نشست، سخنگوی شورا درباره نقش شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها گفت: ما در کشور آزادی داریم هر کسی که له یا علیه شورای نگهبان حرفی بزند صدایش را می‌شنویم. بارها گفته ایم ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها فقط قانون است.

کدخدایی ادامه داد: صلاحیت نمایندگان یا رییس جمهوری یا خبرگان رهبری فقط برای یک دوره تایید می‌شود؛ در طول آن دوره ای که این افراد تایید می‌شوند دیگر شورای نگهبان اظهار نظری نمی‌کند. و طبیعتاً صلاحیت آن فرد برقرار است. پس اگر نماینده ای برای دور بعد تایید صلاحیت نشود به این معنا نیست که در دوره کنونی صلاحیتش مشکل دارد بلکه صلاحیت وی تایید شده است.

دهه دوم بهمن ماه نتایج اصلی صلاحیت‌ها را اعلام می‌کنیم

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره زمان بررسی تایید صلاحیت‌ها اظهار داشت: روند بررسی ها در جدولی که از سوی وزارت کشور آمده مشخص شده است. هم اکنون در مرحله رسیدگی هیات نظارت استانی است و تا دهه دوم دی ماه نتایج این هیات اعلام می شد. سپس به هیات مرکزی می‌رود و نهایتا دهه دوم بهمن ماه ما نتایج اصلی را اعلام می‌کنیم.

وی همچنین در واکنش به سوال خبرنگاری مبنی بر برگزاری جلسات شورای نگهبان با برخی اصلاح طلبان برای تایید صلاحیت ها تصریح کرد: دوستان مختلفی به ما مراجعه می کنند این رویه جاری ما است. آقایان عارف، مجید انصاری، خرازی و افرادی از حزب آنان با ما دیدار داشته‌اند. ما هر وقت درخواستی باشد، توضیحات لازم را خواهیم داد در این زمینه روند سابق برقرار است و ما با همه جلسه خواهیم گذاشت.

در مورد اصل شمارش‌ها بصورت الکترونیکی هنوز مشکلات فنی وجود دارد

سخنگوی شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات بصورت الکترونیکی نیز بیان کرد: همکاری خوبی با دوستان وزارت کشور در این زمینه داشتیم. امیدوارم مراحل مختلف آن مورد رسیدگی قرار گیرد و در این انتخابات اعمال شود. ولی در مورد اصل شمارش‌ها هنوز مشکلات فنی وجود دارد.

کدخدایی همچنین درباره جلسه محمدرضا عارف با کدخدایی توضیح داد: گزارش مفصلی درباره این جلسه به صورت غیررسمی از سوی یکی از اعضای شورای نگهبان منتشر شد. موارد قانونی را به صورت مفصل بیان کردیم و آقای عارف نیز در این جلسه تاکید کرد که شورای نگهبان باید مراحل قانونی را طی کند. ما می گوییم اگر عده‌ای رایزنی را به عنوان چانه‌زنی برای تایید صلاحیت می‌دانند این گونه نیست. چرا که شورای نگهبان در این مسیر قرار نمی گیرد.

بررسی صلاحیت هر پرونده ۱۰ دقیقه وقت ما را می‌گیرد

وی در ادامه نشست خبری، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره خلاءهای موجود در قانون انتخابات اظهار داشت: اولین ایراد همین است که ۱۶ هزار نفر برای انتخابات مجلس ثبت نام کردند؛ جدای از کسانی که صلاحیت آنها تایید نشده و سابقه‌ای ندارند ما باید صلاحیت ۱۲ هزار نفر را بررسی کنیم از نظر زمانی هر پرونده ۱۰ دقیقه وقت ما را می‌گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان در مورد فعالیت برخی از داوطلبان در توییتر و فضای مجازی بیان کرد: قانون در این موارد دست ما را باز نگذاشته است و باید اصلاحاتی در این زمینه در قانون انجام شود. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها