دولت در اجرای قانون هوای پاک، کم کاری می کند. یکی از وظایف مجلس، نظارت بر اجرای قوانین است بنابراین سخنرانی و اشاره گذرا به لزوم اجرای قانون هوای پاک از سوی رئیس مجلس دردی را دوا نخواهد کرد؛بایستی اقدامات لازم در این باره توسط مجلس صورت بگیرد.

سخنرانی کافی است، از دولت درباره عدم اجرای «قانون هوای پاک» توضیح بخواهید

قدس آنلاین: تشدید دوباره آلودگی هوا در روزهای اخیر باعث شده که همچنان وضعیت آب و هوا برای تمامی گروه های جامعه ناسالم باشد و مراکز آموزشی و مدارس تعطیل شوند. تداوم این وضعیت در حالی است که عموم جامعه نسبت به عملکرد دولت درخصوص نحوه مدیریت بحران آلودگی هوا و عدم اجرای قانون هوای پاک انتقاداتی را مطرح می کنند و حتی بسیاری از کارشناسان، تیغ تند انتقادات را نسبت به عدم نظارت بر کم کاری دولت در این باره به سمت مجلسی ها نشانه می روند.

گرچه اجرای طرح هایی هچون طرح زوج و فرد از در منازل یا توقف فعالیت مراکز صنعتی، در برخی ساعات روز از سوی دولت طرح و اجرایی شده است اما نتایج آن موقتی بوده است. جدا از نتیجه بخش نبودن اقدامات مقطعی دولت، باید گفت که تعطیلی مراکز آموزشی هزینه های بالایی را برای نظام آموزشی و یادگیری دانش آموزان در پی دارد و علاوه بر آن الودگی و میزان بالای آلاینده ها در هوا سبب بروز بیماری های آشکار و پنهان تنفسی شده است.

وحید حسینی، دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا چندی پیش درباره میزان خسارات آلودگی هوا گفت: " خسارت اقتصادی آلودگی هوا بالغ بر ۲.۸ میلیارد دلار در سال است."

قانون هوای پاک حدود دو سال پیش در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اما همچنان اجرای آن معطل مانده و بسیاری بر این باورند که اجرای این قانون می تواند به میزان قابل توجهی از آلودگی هوا بکاهد.

دولت طرح جامع تصویب کند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره معتقد است: بسیاری از کشورهای صنعتی دنیا که میزان بالایی از صنایع را هم در اختیار دارند همانند ایران دچار آلودگی هوا بوده اند اما آنها با اتخاذ روش هایی توانسته اند معضل آلودگی هوا را رفع کنند. مسئولان باید ببینند کشورهای صنعتی چه مراحلی و روش هایی را سپری کرده اند و با پیاده سازی آن به نتیجه مطلوب دست یابند.

حیدر علی عابدی در گفت و گو با «قدس آنلاین» ادامه داد: دولت باید در جلسه ای با وزرا، طرح جامعی درباره رفع آلودگی هوا تصویب کند. مجلس نیز یک کمیته پیگیری تأسیس کنند تا ظرف فرآیند زمانی مشخص این مساله حل شود. علاوه بر آن، رعایت برخی موضوعات همچون خودروهای برقی، سرمایه گذاری در حوزه حمل ونقل عمومی و تجهیز آن به سیستم های برقی از جمله راه هایی است موجب کاهش آلودگی هوا خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با انتقاد از عملکرد دولت در زمینه رفع آلودگی هوای شهرها، افزود: انتخابات، نقطه مثبت دموکراسی محسوب می گردد اما از سوی دیگر همین انتخابات باعث می شود هر فردی که بر رأس کار می آید به فکر دوره چهار سال مدیریت خودش باشد و از تمرکز و پیگیری بر روی اقدامات بلند مدتی همچون ارائه راهکارهای رفع آلایندگی و نقشه جامع کشوری صرفنظر کند.

کم کاری دولت و مجلس درباره قانون هوای پاک

نماینده مردم فلاورجان نیز با انتقاد از روش های مقطعی دولت برای حل معضل آلوگی هوا، بیان کرد: آلودگی هوا تاب و توان مردم را گرفته اما مسئولین تنها به تعطیل کردن مراکز آموزشی و برخی از استان ها اکتفا کرده اند و آن را یک نوع درمان می دانند، در حالیکه هیچ برنامه ریزی مشخص و مدون برای رفع و کاهش آلاینده ها وجود ندارد.

سید ناصر موسوی لارگانی به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر خودروهایی با عمر بالای چهل سال که آلایندگی بالایی هم دارند در مسیرهای پر ترافیک تردد می کنند، درحالیکه سایر کشورها با این مشکل مواجه نیستند و در این کشورها معمولاً تردد خودروهای بالای بیست یا بیست و پنج سال ممنوع است.

وی با اشاره به لزوم تجهیز حمل و نقل عمومی کشور به خودروهای برقی، اظهار داشت: اکثر کشورها روی موضوع هیبریدی و برقی کردن خودروها کار کرده اند که از طریق آن جلوی بسیاری از آلایندگی ها گرفته شده است. گرچه نمی توان مدعی شد که آلایندگی ها منحصراً به تردد خودروها برگردد زیرا با وجود اینکه چند روزی است تمام مراکز آموزشی تعطیل و میزان رفت وآمدها کمتر شده اما هنوز آلودگی هوا برطرف نشده است.

موسوی لارگانی همچنین درباره کم کاری مجلس در حوزه نظارت بر اجرای قانون پاک، تصریح کرد: متأسفانه دولت در اجرای قانون هوای پاک که در مجلس مصوب شده، کم کاری می کند. یکی از وظایف مجلس، نظارت بر اجرای قوانین است، بنابراین سخنرانی و اشاره گذرا به لزوم اجرای قانون هوای پاک از سوی رئیس مجلس دردی را دوا نخواهد کرد. بایستی اقدامات لازم در این باره توسط مجلس صورت بگیرد و آقای لاریجانی، هیأت رئیسه و معاونت نظارت مجلس بررسی کنند و ببینند چرا قانون هوای پاک که برای تصویب آن وقت وهزینه زیادی صرف شده به اجرا درنیامده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: مجلس دهم در بعد نظارت کوتاهی های بسیاری داشته اما امیدواریم مجلس در چند ماهه باقی مانده به خودش بیاید و ابزارهای نظارتی خود را به کار گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها