«مایکل مولرُی» قائم مقام سابق دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور «خاورمیانه» در یک مصاحبه ضمن تاکید بر مخالفت پنتاگون با خروج از برجام گفت: کارساز فشار حداکثری نتوانسته ایران را به پای میز مذاکره بکشاند.

دستیار سابق پنتاگون: نباید از برجام خارج می‌شدیم/ فشار حداکثری، کارساز نبوده است

به گزارش قدس آنلاین، «مایکل مولرُی» که از ۲۵ مهرماه ۱۳۹۶ تا دهم آذرماه ۱۳۹۸ قائم مقام دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور «خاورمیانه» بود، معتقد است که مواضع واشنگتن علیه تهران به ویژه «کارزار فشار حداکثری» علیه ایران در کشاندن ایران به میز مذاکره مد نظر آمریکا ناکام مانده است.

مولرُی در مصاحبه با «فارن پالیسی» به سوالات این رسانه خبری- تحلیلی آمریکایی درباره مسائل منطقه غرب آسیا به ویژه مواضع دولت آمریکا در قبال ایران پاسخ داد.

در این مصاحبه، این مقام سابق پنتاگون بار دیگر اتهام‌زنی‌های بی‌سند درباره دست داشتن ایران در حمله ۲۳ شهریورماه یمنی‌ها به آرامکو را تکرار کرد؛ اتهامی که سازمان ملل هم آن را نپذیرفته است (جزئیات بیشتر).

سوالات فارن پالیسی و پاسخ‌های این مقام ارشد سابق پنتاگون درباره مسائل مربوط به ایران را در متون زیر بخوانید:

فارن پالیسی: نظر شما پاسخ  (آمریکا) به فعالیت‌های تابستان امسال ایران در خلیج (فارس) و حمله به عربستان سعودی چیست؟ آیا ایالات متحده باید یک پیغام قوی‌تر می‌فرستاد؟

مولرُی: اگر واکنش‌ها به حملات سبب ایجاد بازدارندگی نشوند، در آن صورت آن واکنش‌ها به اندازه کافی قابل توجه نبوده‌اند. حملات به تاسیسات پتروشیمی آرامکو در البقیق و خریص، بعد از ساقط کردن پهپاد (گلوبال هاوک آمریکا توسط ایران) انجام شدند. اگر تعریف از "یک واکنش به حمله این بارشد که این واکنش باید سبب بازدارندگی شود" در آن صورت، واکنش ما به اندازه کافی قابل توجه نبود. علاوه بر این، این موضوع مهم است که ایران عدم اقدام در برابر (حمله) تابستان (به تاسیسات آرامکو) را به عنوان یک نشانه‌ در خصوص تحولات آینده قلمداد نکند. اگر آنها مستقیما به نیروهای آمریکا یا حتی ناخواسته حمله کنند مثلا اگر آنها موشک یا پهپادی به نیروهای نیابتی‌شان بدهند و در نتیجه آن در یک منطقه غیرنظامی، آمریکایی‌ها کشته شوند، در آنصورت باور من آن است که آنها با خویشتنداری (واشنگتن) مواجه نخواهند شد.

فارن پالیسی: از دولت (آمریکا) به خاطر کارزار فشار حداکثری‌اش علیه ایران انتقاد شده است. هدف از این کارزار چیست و آیا دارد موفق می‌شود؟


«مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح، ترامپ و اسپر وزیر دفاع آمریکا

مولری: وزارت دفاع (آمریکا) مخالف خروج از برجام، توافق هسته‌ای ایران بود البته نه به این خاطر که این توافق یک توافق عالی تلقی می‌شد بلکه به خاطر اینکه این توافق جاه‌طلبی‌هایشان (ایران) برای دستیابی به یک سلاح اتمی را محدود کرده بود. من صادقانه بگویم فکر نمی‌کنم قرار باشد که ما به یک توافق عالی با ایران برسیم. این توافق، فعالیت مخرب (ایران در منطقه) را پوشش نمی‌داد و این انتقاد بزرگی بود که به آن وارد بود. از نظر من، ما باید توافق درباره برنامه هسته‌ای (ایران) را حفظ می‌کردیم و درباره فعالیت مخرب این کشور یک توافق دیگر انجام می‌دادیم. اما تصمیم (دولت ترامپ برای خروج از برجام) اتخاذ شد. ...کارزار فشار اقتصادی که رهبری آن بر عهده وزارت خارجه (آمریکا) بوده است، کارساز بوده و سبب ایجاد فشار اقتصادی شده است. منبع این حرف من منابع در دسترس همگان است. شما شاهد افزایش بهای بنزین (در ایران) بودید...هدف (کارزار فشار حداکثری علیه ایران) فقط ایجاد فشار اقتصادی نبود و قرار بود که این فشار سبب شود که آنها از میزان اقدامات بدشان در خارومیانه بکاهند و با یک برجام دیگر که شامل اقدامات مخربشان هم بشود، موافقت کنند. به نظر من، تجربه کنونی نشان می‌دهد که فعالیت‌های مخرب آنها افزایش پیدا کرده و آنها حتی برخی از محدودیت‌هایی که قبلا روی غنی‌سازی هسته‌ای‌شان گذاشته شده بود را هم شکسته‌اند.

فارن پالیسی: آیا با یک نگاه کلان باید گفت که کارزار (فشار حداکثری علیه ایران) کارساز نبوده است؟

مولری: حرف من این است که (کارزا فشار حداکثری) باعث ایجاد فشار بوده است اما هنوز به مذاکرات برای حصول به یک توافق جدید منجر نشده است و این حرف من، فقط گفتن یک واقعیت است. وزارت دفاع می‌خواست که شاهد حرکت به این سمت باشد و به نظر من هنوز هم امکان تحقق این موضوع وجود دارد. امیدوارم که ما برای تحقق این کار اقدامات بیشتری انجام دهیم و شاید هم ما داریم چنین کاری را انجام می‌دهیم. امیدوارم که ما در جبهه دیپلماتیک به سمت آنها برویم و برای اجتناب از یک درگیری منطقه‌ای، راهی برای سوق دادن آنها به میز مذاکره پیدا کنیم. ما مکرر داریم در آستانه یک درگیری منطقه‌ای قرار می‌گیریم و مشخص است که ایران به این تصمیم رسیده است که این کشور در یک جبهه متعارف نمی‌تواند با ایالات متحده رقابت کند و به همین دلیل رویکرد نامتعارف را در تاکتیک‌هایش انتخاب کرده است.

فارن پالیسی: آیا به نظر شما ایران بار دیگر حمله می‌کند؟ به نظر شما آنها این دفعه کجا را هدف قرار خواهند داد؟


«مایکل مولرُی» قائم مقام دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور «خاورمیانه»

مولری: با نگاه به گذشته به منظور پیش‌بینی کردن آینده باید گفت که وقتی آنها (ایران) از منظر اقتصادی فشار بسیاری را در داخل کشور احساس کنند، در تلاش برای رها شدن از این وضع و متحد کردن مردم این کشور پشت سر خودشان، دست به یک اقدام خارجی زده‌اند. آنها در حال حاضر تحت فشار سنگینی هستند و به نظر من امکان حمله مجدد آنها وجود دارد. اگر گذشته ملاکی برای آینده باشد، در آن صورت آنها به تمرکز بر روی اعمال فشار اقتصادی علیه متحدان منطقه‌ای آمریکا، عربستان سعودی و امارات و همچنین بازار بین‌المللی نفت ادامه خواهند داد.

فارن پالیسی: آیا ما درباره قتل جمال خاشقچی و مسوول شناختن عربستان سعودی باید کارهای بیشتری انجام می‌دادیم؟

مولری: بله ما باید اقدامات بیشتری انجام می‌دادیم اما عربستان سعودی یک شریک کلیدی ماست. ایران، تهدیدی برای منطقه است و سعودی مولفه تشکیل دهنده بزرگی در تلاش‌های ما (در برابر ایران) است و ما باید درباره یک موازنه برقرار کنیم و باید ضمن پاسخگو کردن سعودی‌ها درباره قتل خاشقچی، باید روابطمان (با عربستان سعودی) را حفظ و آن را تقویت کنیم.

فارن پالیسی: شما اول دسامبر (۱۰ آذر ماه) به کار (در پنتاگون)  پایان دادید. به نظر شما چه چیزی نیمه کاره، باقی مانده است؟

مولری: ما باید ایرانی‌ها را به میز (مذاکره) برگردانیم. زمان جیمز متیس وزیر دفاع (سابق آمریکا) اولین چیزی که او به ما می‌گفت این بود که "هیچ جنگ (دیگری) در خاورمیانه ایجاد نشود"، نه به یک جنگ با ایران. هیچ شکی در این باره نداشته باشید که درص ورت چنین جنگی، ما پیروز خواهیم شد اما این جنگ، هزینه‌های شدیدی از منظر تلفات انسانی و منابع خواهد داشت و خاورمیانه را بی ثبات خواهد کرد».

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها