پنجشنبه گذشته فرستاده آمریکایی به لبنان که در اصل برای مداخله در امور حاکمیتی لبنان عازم این کشور شده بود٬ دیر رسید و در تحقق اهداف واشنگتن از این سفر ناکام ماند.

فرستاده آمریکا به لبنان در تحقق اهداف واشنگتن ناکام ماند

قدس آنلاین؛ به نقل از شبکه المنار، ساعاتی پیش از رسیدن دیوید هیل معاون وزیر خارجه آمریکا به بیروت٬ رایزنی‌های پارلمانی لبنان در خصوص تعیین مامور تشکیل دولت به پایان رسید و حسان دیاب به عنوان مامور تشکیل کابینه جدید لبنان انتخاب شد. قابل توجه است در صورتی که هیل زودتر می‌رسید وحتی اگر خود او هم در خصوص مداخله در امور مربوط به دولت لبنان٬ محافظه‌کاری معروف آمریکایی را نشان می‌داد؛ عده‌ای از لبنانی‌ها به هیچ وجه راضی نمی‌شدند و حتما او را در این روند دخیل می کردند! علت امر آن است که این افراد هیچگاه شرمنده هیچ فرستاده آمریکایی نمی‌شوند!

اگر این امر درست باشد که دیوید هیل در زمینه مسائل ملی و حاکمیتی لبنان و به‌ویژه در رابطه با موضوع مناقشه مرزی میان این کشور و رژیم صهیونیستی صحبت نکرده٬ می‌توان گفت که اهداف آمریکایی سفر وی کاملا باطل شد. همچنین کسانی که در لبنان عادت دارند برای هر بیگانه‌ای که در امور حاکمیتی کشور مداخله می‌کند کف بزنند٬ این بار لزومی برای این کار آنها وجود نداشت.

تحریم‌های که واشنگتن با نام جامعه بین‌المللی بر لبنان تحمیل کرده؛ به طوری که حتی یک کیسه آرد را بدون پرداخت بهایی به قیمت حاکمیت و عزت این کشور به آن نمی‌دهد٬ بسیار سخت و ناعادلانه است.

می‌توان با قطعیت گفت که اصل و اساس برنامه این فرستاده آمریکایی از سفر به لبنان٬ بررسی اوضاع نبود؛ بلکه طبق معمول قرار بود که او در قالب یک مقام ارشد اجرایی دراین کشور و روند تشکیل دولت آن مداخله و ضمن گزینه‌ای که مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا برای لبنان مطرح کرده بود ( یا گرسنگی یا دست‌کشیدن از حقوق حاکمیتی) عمل کند. اما هیل پاسخ لبنان به این گزینه را دریافت کرد: مامور تشکیل دولت پیش از رسیدن وی به لبنان انتخاب شد و او مجبور شد تا از گفتن سخنانی که برای آن به بیروت آمده بود خودداری کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها