ارومیه- آذربایجان غربی به دلیل داشتن مرز مشترک با چند کشور خارجی ظرفیت بالایی را برای توسعه تجارت فرامرزی دارد و اگر توجه جدی به زیرساخت‌های تجارت فرامرزی از سوی مسئولان شود می‌توان زمینه‌های ترانزیت کالا را فراهم کرد.

مشکلات تولید کنندگان شهرک صنعتی ارومیه حل می‌شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگرچه در شهرک صنعتی ارومیه فاز ۳ بسیاری از واحدها به دلیل مشکلات سرمایه‌ای در رکود به سر می‌برند اما از طرفی دیگر  سرمایه‌گذاران آلمانی‌ها  با ۲۰ میلیون یورو برای تولید انواع کنسانتره و آبمیوه با استفاده از آخرین تکنولوژی نشان از ظرفیت‌های این منطقه دارد اما نکته قابل‌توجه اینجاست که استقرار چنین صنایعی نیازمند تقویت زیرساخت‌های لازم است.

در شهرک صنعتی ارومیه در حالی سرمایه‌گذار خارجی واردشده است که هنوز این شهرک از نبود سیستم فاضلاب و هم‌چنین کمبود آب رنج می‌برد.

آلمانی‌ها در حالی مشغول راه‌اندازی فاز دوم و توسعه‌ای کارخانه خود هستند که هنوز برخی از زیرساخت‌های لازم در این شهرک تأمین و تکمیل‌نشده است.

بازگشت واحدهای راکد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان تأمین سرمایه در گردش و حل مشکلات آب و فاضلاب و تأمین آب موردنیاز ازجمله مسائل این واحدهای تولیدی است در این رابطه اظهار می‌کند: مشکل تصفیه‌خانه فاضلاب از مسائل اساسی شهرک صنعتی فاز سه ارومیه بوده و برای راه‌اندازی آن ٣٠ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

 علی عبدلی‌ بیان می‌کند: آذربایجان غربی ازنظر صنعتی یکی از استان‌های کم برخوردار کشور به شمار می‌رود اما با اجرای قانون خروج از رکود تدوینی دولت  اقدامات خوبی در راستای بازگشت واحدهای تولیدی و صنعتی این استان به مدار تولید و جذب سرمایه آغازشده است.  

نوسازی فرایند تولید

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان با اشاره به این موضوع که امسال اولویت‌های فعالیت این سازمان بر محورهای احیای دوباره واحدهای غیرفعال و نیمه فعال، توسعه زمین‌های شهرک صنعتی و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی متمرکز است یادآور می‌شود:  در خصوص واحدهای تولیدی که قادر به ادامه کار نیستند نیز باید در راستای بازسازی و نوسازی و اصلاح فرآیند کاری آن‌ها اقدام کرد.

عبدلی تأکید می‌کند: استفاده از فناوری‌های نوین، بهبود کیفیت محصولات تولیدی، افزایش مزیت رقابتی تولیدکنندگان و استانداردسازی واحدها و تولیدات از مهم‌ترین عوامل توسعه صادرات و ورود به بازارهای بین‌المللی به شمار می‌رود و تولیدکنندگان باید به این عوامل دقت کنند.

وی با اشاره به اهمیت بازیافت پسماندهای صنعتی در شهرک‌های آذربایجان غربی، تصریح می‌کند: هم‌اکنون هشت شهرک صنعتی این استان ازجمله شهرک‌های بوکان، مهاباد، خوی، سلماس، ارومیه، میاندوآب و ماکو دارای تصفیه‌خانه مستقل است و ضایعات خود را بازیافت می‌کند و مابقی نیز توسط شرکت‌های خدمات رسان شهرداری دفع می‌شود.

عبدلی بابیان اینکه هم‌اکنون ۲۳ هزار و ۱۸۰ نفر در واحدهای فعال موجود در این شهرک‌ها و نواحی مشغول به کار هستند، بیان می‌کند: در طول یک سال گذشته ۱۲واحد نیمه فعال واقع در شهرک‌های صنعتی استان که از سال ۱۳۸۴ به بعد غیرفعال بودند، هم‌اکنون به چرخه تولید بازگشته‌اند و با بازگشت آن‌ها برای ۶۰۰نفر اشتغال ایجادشده است.

وی در خصوص برخی از واحدهایی نیز که با مشکل تولید روبرو هستند اضافه می‌کند: در همین راستا با حضور معاون وزیر صمت مشکلات واحدهای تولیدی ازجمله «زاب سان»، «دهلر» و تن ماهی «چی چست» موردبررسی قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها