اصفهان - مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان گفت: جمعیت استان اصفهان گرفتار پدیده ناباروری شده است و با کاهش ولادت‌ها به‌دلیل کمتر شدن ازدواج‌ها میل کمتر به فرزندآوری گسترش یافنه واز طرف دیگر سالمندی سیر صودی پیدا نموده است و جمعیت این استان از سال ۱۴۰۳ وارد مرحله پیری خواهد شد.

 جمعیت استان اصفهان در سراشیبی پیری قرارگرفت

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حسین غفرانی کجانی امروز۲ دیماه در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهارداشت: درسال۱۴۰۳ آ جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال که جمعیتی بالقوه هستند در مقایسه با الان کمتر خواهد شد و شمار سالمندان نسبت به جمعیت جوان‌ترسیر نزولی پیدا خواهد کرد.

حسین غفرانی کجانی ابراز کرد :۲۰ درصد جمعیت استان اصفهان گرفتار پدیده ناباروری شده است و برهمین اساس  با توجه به کاهش ولادت‌ها به‌دلیل کمتر شدن ازدواج‌ها و یا میل کمتر به فرزندآوری مسئولان باید توجه جدی این موضوع داشته باشند.

وی بااشاره به آلایندگی ها وصنعتی شدن اصفهان اذعان داشت :چهل درصد مرگ و میرها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی، ۹ درصد به خاطر بیماری‌های دستگاه تنفسی و ۱۳ درصد به خاطر تومورها و سرطان‌ها رخ می‌دهد و بیشترین سن فوتی را سنین ٨٠ تا ٨۴ سال با ۱۴ درصد و کمترین سن فوت را ۱۰ تا ۱۴ سال با چهار درصد به خود اختصاص داده است.

وی خاطر نشان کرد: جمعیت تخمینی استان ۵ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۶۹۹ نفراست و جمعیت  بالای ۶۵ سال  ۴۲۱ هزار و ۲۵۴ هزار نفر ،معادل هشت درصد کل جمعیت استان برآورد می‌شود  ودر سرشماری سال ۹۵ استان اصفهان ۳۶۱ هزار و ۲۵۸ سالمند به ثبت رسید که ازاین رقم ۱۸۱ هزار و ۴۴۶  نفر زن بوده اند.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان تصریح کرد: دراستان اصفهان امید به زندگی بر اساس سرشماری سال ۹۵ برای مردان ۷۴ و برای زنان ٧٧ و تراکم جمعیت استان بر مبنای همان سر شماری ۴۸ و رتبه ۲۱ کشور است.مدیرکل ثبت احول استان اصفهان  با تاکید بر اینکه فرایند الکترونیکی شدن صدور انواع اسناد و مدارک به کاهش جعل و جلوگیری از اقدامات غیر قانونی می‌انجامد، افزود: در همین راستا سعی شده که بیشتر امور مربوط به اسناد و مدارک هویتی به صورت الکترونیکی انجام شود تا به‌غیر از افزایش سرعت در کار، بتوان از جعل اسناد به‌وسیله سوء استفاده گران  تا حد مقدور جلوگیری کرد.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفها ن گفت : پایگاه اطلاعاتی جمعیت کشور با ظرفیت ورود ۱۱۰ میلیون انواع اسناد هویت ایرانیان از ابتدای تاسیس توانسته انواع مشخصات کامل مانند نَسَبی، عکس، آدرس و دیگر شاخص‌ها را به ثبت برساند و ۹۰درصد از مردم استان اصفهان کارت هوشمند ملی خود را دریافت کرده‌اند و بقیه نیز به پس از رسیدن کارت خام هوشمند و درج مشخصات آن می توانند پس از دریافت پیامک برای گرفتن کارت خود اقدام کنند ،همچنین برای کارت هوشمند ملی در بین تمامی قشرها مانند عشایر و جانبازان تاکید کرد: کارت های ملی قدیمی به هیچ وجه اعتبار ندارد.

غفرانی با بیان اینکه خدمات و اطلاعات این اداره کل در بسیاری از دستگاه ها و نهادها برای ارایه خدمات به مردم مورد استفاده قرار می گیرد، اظهارداشت: ۲۰۰ دستگاه عمومی و دولتی به سامانه استعلام هویت انفرادی متصل هستند و در هر دقیقه پنج هزار  تراکنش در این ارتباط انجام می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان درپایان گفت : کسب هشت رتبه اول کشوری از سوی این اداره کل طی یک سال اخیرافزون بر ۱۶ هزار و ۵۰۰ ساعت آموزش بصورت حضوری و مجازی برای کارکنان انجام شد.

برچسب‌ها