سنندج-قریب به ۵۰ هزار نفر از مردم مناطق مرزی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم معیشتشان با مبادلات مرزی گره‌خورده است. باوجوداینکه بازارچه‌های مرزی سهم بسزایی در توسعه اقتصادی استان ایفا می‌کنند و می‌توانند استان را از وضعیت رتبه دوم بیکاری و کول بران را از رنجی که برای لقمه‌ای نان می‌کشند، برهانند، اما این ظرفیت مرزی در کردستان مغفول مانده است.

معیشت مرزنشینان با مبادلات مرزی گره‌خورده است

قدس آنلاین-گروه استان ها:استان کردستان دارای بیش از ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق است که این مرز می‌تواند یک ظرفیت بسیار خوب در راستای توسعه مبادلات مرزی باشد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در آذرماه سال ۹۷ در سفر به کرمانشاه با اشاره به موضوع کول بری گفت: دولت برای حفظ کرامت مرزنشینان برنامه‌های خوبی دارد تا درآمد مناسبی برای مردم مناطق مرزی ایجاد کند اما مردم این منطقه هم چنان منتظر اجرایی شدن این برنامه‌ها برای دست‌یابی به درآمد مناسب هستند.

با مرگ تلخ دو برادر کول بر در چند روز گذشته در ارتفاعات «تته هورامان» که پیدا کردن جسد آن‌ها افزون بر ۷۲ ساعت طول کشید حال باری دیگر توجه به معیشت و رسیدگی به کول بران در صدر رسانه‌ها قرارگرفته است.

تشکیل کمیته ویژه

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی کردستان در همین راستا از تشکیل کمیته ویژه در راستای تحقق دستور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری خبر داده و می‌گوید: پیرو دستور معاون اول رئیس‌جمهوری مبنی بر رسیدگی به وضعیت معیشتی خانواده ۲ برادر کول بر که در ارتفاعات تته منطقه سروآباد جان باختند، کمیته ویژه بررسی این حادثه تشکیل‌شده است.

معیشت قریب به  ۵۰ هزار نفر از مردم مناطق مرزی به صورت مستقیم و غیر مستقیم با مبادلات مرزی گره خورده استحسین خوش‌اقبال اظهار می‌کند: کمک به رفع موانع موجود بر سر راه فعالیت‌های کول بری و پیگیری برای ازسرگیری فعالیت بازارچه‌های مرزی در این استان از دیگر اهداف تشکیل این کمیته است.

وی اضافه می‌کند: سعی می‌شود در این کمیته موضوع تجارت چمدانی یا کول بری از طریق مجاری قانونی به‌صورت سازماندهی‌شده و قانونمند موردبررسی قرارگرفته و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شود.

گفتنی است مرگ این دو برادر کول بر حال موجب شده تا هیئت‌وزیران نیز یکم دی‌ماه موضوع بازارچه‌های مرزی را در دستور کار قرار دهد و معاون اول رئیس‌جمهور دستور دهد تا پیشنهادت مربوط به ایجاد و راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی، خارج از نوبت در دستور کار دولت قرار گیرد.

صف کول بر با قاچاقچی باید جدا شود

هر زمان که رسانه‌ها و یا خبرنگاران برای برجسته‌سازی مشکلاتی از قبیل بیکاری، معیشت و محرومیت مردم این منطقه دست‌به‌قلم می‌شوند به‌طورمعمول به سیاه نمایی و بزرگ‌نمایی محکوم می‌شوند لذا بهتر دیدیم که وضعیت مردم این منطقه را از زبان مسئولانی که کول بران را از نزدیک درک کرده‌اند به رشته تحریر درآوریم.

در همین راستا فرمانده مرزبانی استان کردستان توضیح می‌دهد: نبود کارخانجات صنعتی و شغل موجب شده تا مردم این منطقه برای امرارمعاش کول بری در مرز را پیشه کنند.

سردار شیخی با نگاهی به تجربیات گذشته عنوان می‌کند: در سال‌های گذشته با تدابیری که صورت گرفته بود چندین معبر در مرزها برای تردد کول بران وجود داشت و به‌طور رسمی در این بازارچه‌های مرزی رسماً ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر مشغول به کار بودند و در کنار آن نیز هیچ‌گونه مشکل امنیتی وجود نداشت.

وی عنوان می‌کند: با توجه به اینکه ترددها تنها از این معابر به‌صورت رسمی اتفاق می‌افتاد وقتی با شخصی در مرزها برخورد می‌شد دیگر همه می‌دانستند که طرف مقابل یک قاچاقچی است و دوست ندارد از معبر قانونی تردد کند و برخورد با آن‌ها نیز برای مردم منطقه قابل‌قبول بود.

وی اظهار می‌کند: اما طی چند سال گذشته بازارچه‌های مرزی به بهانه ضربه زدن به اقتصاد کشور بسته‌شده  و لذا مشکلات ما نیز از آن روز بسیار شدید شد چون شبی نیست که همکاران مرزبانی کشفیاتی در زمینه قاچاق نداشته باشند.

وی عنوان می‌کند: در این دو سال اخیر افرادی را ما دستگیر کرده‌ایم که تنها به خاطر امرارمعاش مجبور شده‌اند این کار را انجام دهند، درست است که مسیر، مسیر اشتباهی است اما برای به دست آوردن یک‌لقمه‌نان مجبور شده‌اند این مسیر را انتخاب کنند.

فرمانده مرزبانی کردستان ادامه می‌دهد: افرادی که در مرزها زندگی می‌کنند تنها عملکرد مرزبانی را در برخورد با این کول برها می‌بینند و کاری به تبصره و قانونی که از بالا ابلاغ می‌شود ندارند و در این راه تنها ما را مقصر می‌دانند درحالی‌که مأموریت ما با توجه به اینکه یک مأموریت عشایری بوده و با افراد روستایی سروکار داریم، هرچقدر هم بگوییم که بخشنامه و دستورالعمل داریم مردم مرزنشین چیزی را قبول ندارند.

برچسب‌ها