خراسان شمالی-رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بیش از ۱۶ هزار و ۷۰۰ تن پنبه از سطح هفت هزار و ۲۰۰ هکتار از پنبه‌زارهای خراسان شمالی در سال جاری برداشت شد که این میزان در مقایسه با سال گذشته ۱۵ درصد افزایش دارد.

افزایش ۱۵ درصدی تولید پنبه در خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، دکتر عبداله یوسفی افزود: سال گذشته، در سطح ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار زمین های کشاورزی استان پنبه کشت شده بود.

وی افزود: براساس بررسی کارشناسان کشاورزی، پنبه تولیدی کشتزارهای خراسان شمالی به لحاظ رنگ و طول الیاف از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

وی گفت: با توجه به کشت ارقام زودرس، حدود ۸۰ درصد از مزارع زیر کشت این ارقام از قبیل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، گلستان است و حدود ۲۰ درصد مابقی رقم ورامین را در کشت شامل می شود.

یوسفی هدف از کشت ارقام زودرس را صرفه جویی در مصرف آب زراعی، کاهش هزینه های داشت در بعضی مناطق، جلوگیری از خطر سرمای پاییزه،  کمک به ارتقای سطح مالی کشاورزان و همچنین آماده سازی زمین برای کشت دوم عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در ارقام زودرس تمامی غوزه ها با هم می رسند افزود: کشاورزان در ارقام دیررس یک تا سه چین برداشت می کردند در حالی که در ارقام زودرس یک بار و با کمباین قابل برداشت است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال جاری یک دستگاه غوزه چین خریداری شد و همچنین دو دستگاه کمباین کار برداشت را انجام دادند.

وی با بیان اینکه پنبه دیررس ۱۵۰ روز زمان برای برداشت نیاز دارد افزود: اما در پنبه زودرس این زمان بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ روز است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در ادامه گفت: هم‌اکنون هشت کارخانه پنبه پاک‌کنی در این استان وجود دارد که ۵۰ درصد آن غیرفعال است.

یوسفی افزود: از مجموع این واحدهای تولیدی چهار کارخانه در شهرستان مانه و سملقان، سه واحد در بجنورد و یک کارخانه در شهرستان اسفراین است.

وی اظهار داشت: کارخانه های فعال شامل گل پنبه در اسفراین، مسعود فاطمی آشخانه، شکوفه آفتاب آشخانه و طلای سفید اترک است و سه کارخانه غیرفعال نیز  سفیدگل، کاویانی و تاج در شهرستان بجنورد است.

یوسفی گفت: کارخانه کیمیا در مانه و سملقان نیز تازه تاسیس شده است.

وی گفت: مصرف وش این کارخانه ها هر کدام از یکهزار و ۳۰۰ تن تا ۱۰ هزار تن در سال است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: سه کارخانه پنبه پاک کنی در کنار بیشترین مزارع پنبه استان در شهرستان مانه و سملقان که شامل سطح زیر کشت پنج هزار و ۸۰۰ هکتار است قرار دارند و از لحاظ تحویل محصول وش تولید، کشاورزان پنبه کار هیچ گونه دغدغه  حمل ندارند.

یوسفی افزود: اما، سه کارخانه با کمترین ظرفیت مشغول فعالیت هستند که با مشکلاتی از قبیل دوری از مزارع با توجه به موقعیت جغرافیایی، عدم خرید از جانب کارخانه داران و سهامداران مربوطه که به شغل‌های دیگر روی آوردند، مواجه هستند.

وی گفت: یک کارخانه ریسندگی اترک با ظرفیت روزانه حدود ۲۵ تا ۳۰ تن محلوج در شهرستان مانه و سملقان مشغول به کار است.

وی اظهار داشت: حدود ۷۰ درصد محلوج نیز به کارخانجات ریسندگی خارج از استان حمل می شود.

یوسفی افزود: شرکت تعاونی پنبه کاران هم اکنون به قیمت ۷۲ هزار ریال پنبه از کشاورزان به صورت توافقی خریداری می کند.

برچسب‌ها