همدان- معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: مردم استان همدان در سال ۱۴۰ کیلوگرم شیر مصرف می‌کنند در حالی که سرانه مصرف شیر در دنیا بیش از این مقدار است.

سرانه مصرف شیر استان ۱۴۰ کیلوگرم است

 به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمد نظرپور در  بازدید خبرنگاران از  مجتمع  گاوداری صنعتی در همدان، با اشاره بر این که  تولید شیر خام استان سالانه ۳۶۰ هزار تن است، افزود: هدفگذاری تولید امسال استان برای تولید شیر خام ۳۷۰ هزار تن است و همچنین در استان همدان ۳۷۰ هزار راس دام سنگین دارد که در قالب گاوداری‌ها صنعتی و روستایی تولید خود را به بازار مصرف می رسانند.

نظر پور ادامه داد: در مدت ۸ ماه امسال در استان همدان از گاوداری‌ها شیری استان ۲۷۰ هزار تن شیر تولیدی به بازار مصرف ارایه شده است از سال‌های قبل زیر ساخت های مناسب در حوزه پرورش دام در استان ایجاد شد که اکنون در استان همدان  بیش از یک میلیون دام سبک و بیش از ۳۷۰ هزار راس دام سنگین نیاز مصرفی استان را در قالب دام های مولد و غیر مولد تامین می کنند.

وی بیان کرد: اکنون دام سنگین با نژاد سیمن تال که کیفیت مناسب به لحاط تولید گوشت دارد و در اصطلاح دام گوشتی- شیری است  در استان پرورش داده می شود این نژاد افت لاشه کمتر و گوشت مرغوب‌تری نسبت به نژاد های موجود دارد همچنین قیمت دام زنده  ۱۳ تا ۱۴ هزارتومان در استان کاهش دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع نصب پلاک هویت برای دام ها اشاره کرد و گفت: برای دام های اصیل در هر ۲ گوش پلاک هویت نصب و برای دام ها غیر اصیل فقط در یک گوش این پلاک نصب می شود و بر اساس قانون نقل و انتقال دام بدون پلاک هویت و حتی نگهداری و پرورش آن نیز قاچاق محسوب می شود.

برچسب‌ها