مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از برگزاری آخرین کارگاه طرح مدیریت جامع زیست بومی رودخانه حفاظت شده کشف رود و تهیه پیش‌نویس برنامه جامع مدیریت آن در مشهد خبر داد.

تدوین پیش‌نویس برنامه مدیریت زیست بومی رودخانه کشف‌رود

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی  گفت:طی برگزاری این کارگاه، پیش‌نویس برنامه جامع مدیریت زیست بومی رودخانه حفاظت شده کشف رود تهیه و تدوین شد.

وی با اشاره به اینکه این پیش‌نویس با اهدافی همچون جامع نگری، هدایت‌گری، قانون‌گرایی، توسعه محوری، ضمانت ملاحظات محیط زیستی و با نگاه نظارتی، علمی و عملی و به شیوه‌ای کاملا مشارکتی تهیه شده است، افزود: این برنامه با الگو و کارکردی متفاوت در وسعت ۳۷۴ کیلومتر از حوضه آبخیز کشف رود اجرا خواهد شد که از ارتفاعات موچنان قوچان سرچشمه می گیرد و تا پل خاتون سرخس ادامه دارد و در سه بخش فوقانی، میانی و تحتانی مورد بررسی و تهیه و تدوین قرار گرفته است.
وی ادامه داد: این برنامه با هم اندیشی و مشارکت تمامی ذینفعان دولتی و غیردولتی و بهره‌مندی از تجارب بومیان منطقه، در قالب سلسله کارگاه‌های تخصصی از یک سال پیش آغاز و امروز با تهیه نقشه زون‌بندی و فعالیتهای مجاز و نهایی‌سازی برنامه مدیریت به کار خود پایان داد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: طی این برنامه مسوولیت هریک از افراد کلیدی و غیرکلیدی در قالب چهار گام با تعیین و شناسایی ذینفعان و میزان تاثیرپذیری آنها، تدوین ارزش‌ها، تهدیدات و چشم انداز شناسایی شده است

همتی افزود: در گام نخست تمرکز بر هدف کلی، تحلیل مشکلات، تدوین اهداف راهبردی و اقدامات اولویت دار و مشخص  کردن مسوولیت اجرا با تدوین ساختار اجرایی و برنامه و پروتکل پایش صورت پذیرفته است.
وی یکی از دستاوردهای برگزاری این کارگاه را پیوست توافقنامه مشترک همکاری یا به عبارتی برنامه مدیریت واحد کشف رود عنوان کرد و ادامه داد: در آبان ماه سال جاری برای ۸۱ کیلومتر از طول ۳۷۴ کیلومتری حاشیه شهر مشهد بین شهرداری مشهد و هفت دستگاه  اجرایی توافق‌نامه همکاری به امضاء رسیده است و اجرای این موضوع با پیگیری شخص استاندار و دادگستری استان پایش می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: طی آخرین کارگاه دو روزه ساختار اجرایی، برنامه پایش و نقشه زون‌بندی و نیز فعالیت‌های مجاز هر بخش از رودخانه بررسی ویژه و مقرر شد برنامه نهایی در نخستین فرصت در قالب کتاب طرح جامع مدیریت کشف رود، با نظارت حفاظت محیط زیست استان منتشر شود.

منبع: ایرنا 

برچسب‌ها