مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: با اجرای سند سازگاری با کم‌آبی در این استان که به تصویب وزارت نیرو رسیده از اضافه برداشت آب زیرزمینی در خراسان رضوی جلوگیری می‌شود.

اجرای سند سازگاری کم‌آبی از اضافه برداشت در خراسان جلوگیری می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، محمد علایی  افزود: بر اساس مفاد سند مصوب سازگاری با کم‌آبی در خراسان رضوی می‌بایست تا سال ۱۴۰۵ هیچ دشتی در خراسان رضوی کسری مخزن آب نداشته باشد.  

وی سند سازگاری با کم‌آبی را یکی از دستاوردهای مهم شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در سطح کشور توصیف و بیان کرد: تشکلهای کشاورزی نقش پررنگی در اجرای این سند دارند.  

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی شمار چاههای فعال آب کشاورزی، شرب و صنعت را در سطح خراسان رضوی ۱۶ هزار و ۵۱۳ حلقه اعلام و بیان کرد: ۱۰ هزار و ۱۰۰ حلقه چاه از این تعداد مختص بخش کشاورزی است.  

وی ادامه داد: مردم باید از آّ به عنوان مایه اصلی حیات صیانت کنند لذا مدیریت بحران آب بر عهده مردم است. بر همین اساس ورود تشکلهای کشاورزی به عنوان مجموعه‌های مردم‌نهاد در فرآیند مدیریت آب امری ضروری است.

علایی در ادامه به چالشهای جاری در حوزه آب اشاره و بیان کرد: وضعیت ۳۴ حوضه از مجموع ۳۷ حوضه آبریز خراسان رضوی هم‌اینک "بحرانی" بوده زیرا سطح آب زیرزمینی همچنان در حال افت است.
وی گفت: در چنین شرایطی اجازه برداشت اضافی آب از دشتهای خراسان رضوی داده نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: ۹۰ درصد حجم آب مصرفی کنونی در این استان از طریق چاهها تامین و توزیع می‌شود.  

سهم متوسط منابع آب زیرزمینی در تامین آب مصرفی بخشهای مختلف در استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی ۸۰ درصد است.

برداشت آب از منابع زیرزمینی در خراسان رضوی طی دهه‌های اخیر به شدت بالا و فاقد رویه‌ای مبتنی بر آینده‌نگری بوده است.

برداشت یک میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب از ذخیره منابع زیرزمینی خراسان رضوی ظرف سه دهه اخیر این استان را به بحرانی‌ترین منطقه کشور در خصوص وضعیت آبهای زیرزمینی تبدیل کرده است.

منبع:  ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها