اصفهان-به گفته مسئولان، هفت هزار و ۹۰۰ واحد تولیدی فعال نساجی در ایران وجود دارد لذا کارشناسان بر این باورند صنعت نساجی، ظرفیت گسترش و مقاومت در شرایط تحریم را دارد ازاین‌رو تدوین نقشه راه و مشخص شدن وظایف نهادها در توسعه نساجی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

تاروپود صنعت نساجی اصفهان با حمایت دولت گره‌خورده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: برپایی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی در هفته گذشته و در اصفهان فرصت مغتنمی به وجود آورد تا ضمن گفت‌وگو با فعالان این صنعت موانع و مشکلات صنعتگران اصفهانی را نیز موردنقد و بررسی قرار دهیم.

بنا بر گفته معاون مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت  صنعت نساجی و پوشاک در دنیا بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد که سهم این صنعت در کشور به‌رغم همه ظرفیت‌های موجود سهم ناچیزی است.

محسن ترحمی بابیان اینکه در حوزه ریسندگی و نخ بیش از ۸۵ درصد از نیاز فعلی را می‌توان از محل تولیدات داخلی پوشش دهیم  اظهار می‌کند: خوشبختانه بیش از یک سال است که واردات پوشاک به کشور ممنوع شده است و لذا فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی و رونق تولید به وجود آمده است.

موانع صنعت نساجی اصفهان

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در خصوص مشکلات و موانع بر سر راه تولیدکنندگان اصفهانی در این صنعت با اشاره به اینکه استان اصفهان در بسیاری تولیدات در کشور و یا منطقه پیشرو است بیان می‌کند:  در این راستا برای مثال کاشان به لحاظ تعداد واحدهای تولیدی و میزان سرمایه‌گذاری در صنعت فرش در جایگاه اول منطقه قرار دارد.

اگر بخش صنایع نساجی در استان اصفهان به لحاظ سرمایه‌گذاری و رفع موانع تولید موردحمایت قرار گیرد می‌تواند مشکل اشتغال استان را برای همیشه رفع کنداکبر لباف ازجمله مشکلات مهم در مسیر تولید را سنگ‌اندازی برخی دستگاه‌ها با عنوان معارضان داخلی عنوان کرده و می‌گوید: همین امر از یک‌سو موجب کاهش سرمایه‌گذاری در استان و تعطیلی شرکت‌های تولیدی و از طرف دیگر موجب سرمایه‌گذاری در استان‌های هم‌جوار می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: برخی از مشکلات موجود فعلی مربوط به مسائل و قوانین است که این موضوع در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و همچنین شورای مرتبط با رفع موانع تولید بررسی و پیگیری شده است.

لباف ابراز می‌کند: البته یکی از مشکلات این است که مصوبات شورای گفت‌وگو توسط برخی سازمان‌ها به‌عمد اجرا نمی‌شود لذا امسال مقرر شد تا جلسات شورا با حضور نمایندگان قوه قضاییه شامل رئیس‌کل دادگستری استان و دادستان برگزار کنیم تا فرایند اجرایی و نظارتی آن ارتقا پیدا کند.

وی می‌گوید: اولویت در کشور با توجه به نام‌گذاری امسال به نام «رونق تولید» پیگیری مشکلات صنایع و پس گرفتن بهره‌های زیادی است که در راستای اجرای قانون تاکنون از آن‌ها گرفته‌شده است.

عضو هیئت‌مدیره شرکت نساجی ایران تأکید می‌کند: اگر بخش صنایع نساجی در استانی که همیشه در این حوزه پیشرو و موفق بوده به لحاظ سرمایه‌گذاری و رفع موانع تولید موردحمایت قرار گیرد می‌تواند مشکل اشتغال استان را برای همیشه رفع کند.

حمایت دولت اشتغال ایجاد می‌کند

نایب‌رئیس اول اتحادیه تولیدات محصولات نساجی اصفهان نیز به‌روزرسانی ماشین‌آلات را برای رقابت و به دست گرفتن بازار جهانی بسیار حائز اهمیت می‌داند و می‌گوید: در زمان حاضر ماشین‌آلات به‌روز نداریم که اگر دولت در راستای ارائه تسهیلات ما را حمایت کند وضعیت بهتر خواهد شد.

مرتضی منصوری اظهار می‌کند: حمایت دولت باعث ارتقا تولیدات منسوجات می‌شود تا نیاز داخلی برطرف شود.

وی تأکید می‌کند: دولت می‌تواند در زمینه ارائه تسهیلات بانکی، تسهیل در واردات ماشین‌آلات به‌روز، ارائه مشاوره مناسب و استفاده از گروه‌های دانشگاهی در راستای ارائه کارهای نوین در صنعت نساجی و پوشاک به تولیدکنندگان کمک کند تا علاوه بر تأمین نیازهای داخلی با دیگر کشورها به رقابت بپردازند.

وی بابیان اینکه اصفهان قطب نساجی کشور است ادامه می‌دهد: بیشترین تولید نخ طبیعی، مصنوعی، پنبه‌ای و پلی‌استر و پارچه کشور را استان اصفهان به خود اختصاص داده است و همچنین بیشترین توزیع منسوجات را در سطح کشور دبه این استان تعلق دارد لذا این جایگاه در صورت حمایت نقش تأثیرگذاری در اشتغال می‌تواند داشته باشد.

وی یادآور می‌شود: در حال حاضر که قیمت دلار افزایش پیداکرده و جلوی واردات نیز گرفته‌شده لذا وضعیت نساجی مطلوب شده است به‌شرط آن‌که دیگر دولت اجازه واردات را ندهد.

وی با اشاره به ایجاد میز ملی توسعه صادرات نساجی کشور در اصفهان گفت: تمامی صنعت‌گران حرفه‌ای و پیشکسوتان نساجی کشور در این میز تصمیماتی در راستای مسائل و مشکلات نساجی کشور گرفته و آن‌ها را موردبررسی قرار می‌دهند.

منصوری با اعتقاد به این موضوع که رمز توسعه نصف جهان در تاروپود نساجی نهفته است اظهار می‌کند: در حال حاضر تعداد  ۷۲۵ نفر عضو اتحادیه تولید محصولات نساجی در استان اصفهان بوده که حدود ۶۰۰ نفر آن‌ها بافنده هستند، همچنین افزون بر سه هزار واحد نساجی در زمینه‌های مختلف به‌جز پوشاک در اصفهان وجود دارد که سهم بسزایی در اقتصاد ایفا می‌کند.

برچسب‌ها