فوربز با توجه به گفته‌های وزیر شهرسازی که از ورود 3 ایرباس به ایران خبر داده است، نوشت این خبر با توجه به محدودیت‌های تحریمی آمریکا علیه ایران، بسیار تعجب‌انگیز است.

ایران تحریم‌های خرید هواپیما را دور زد؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فوربز، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد قرار است در آینده بسیار نزدیک، 3 ایرباس به ایران وارد شود.

این خبر با توجه به محدودیت‌های تحریمی آمریکا علیه ایران، بسیار تعجب‌انگیز است. این تحریم‌ها سبب شد تا سفارش چندین هواپیما در اواخر سال 2018 از جمله سفارش خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ لغو شود.

مشخص نیست که کدام ایرلاین داخلی، این هواپیماها را دریافت خواهد کرد ، چه مدل‌هایی خریداری شده یا دقیقا چه زمانی تحویل داده خواهند شد. باتوجه به تصمیم ایرباس برای توقف تحویل هواپیما به ایران، این هواپیماها احتمالا دست دوم خواهند بود اما منبع آنها مشخص نیست.

این دومین باری است که طی هفته گذشته، مقامات ایرانی ادعا کرده‌اند که راهی برای دور زدن سیاست‌های محدودیت‌زای آمریکا یافته‌اند. فرزانه شرفبافی، مدیر ارشد اجرایی کیش‌ایرلاین اعلام کرده بود که این ایرلاین برنامه‌هایی برای کرایه 3 هواپیمای امبرائر برزیل از یک شرکت آسیایی را نهایی کرده است.

پس از برجام،ا یرلاین‌های ایرانی شروع به خرید هواپیما کردند و 100 ایرباس به ارزش 27 میلیارد دلار و 80 بوئینگ به ارزش 16.6 میلیارد دلار و 40 ای‌تی‌آر سفارش دادند. اما با ازسرگیری تحریم‌های ایران در اواخر سال 2018، تحویل این هواپیماها متوقف شد و تنها 3 ایرباس و 13 ای‌تی آر به ایران تحویل داده شد.

اگر تحویل این هواپیماها به نتیجه برسد، بار کمی از دوش ناوگان هوایی ایران برداشته خواهد شد زیرا این بخش حدود 500 هواپیمای جدید برای جایگزینی ناوگان فرسوده خود نیاز دارد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها