کرمانشاه- زلزله گیلان غرب اگرچه غمی سترگ بر دل ایرانیان نشاند اما یک‌بار دیگر حماسه همدلی و اتحاد ایرانیان را در سطح بین‌المللی به نمایش گذاشت.

بحرانی که تبدیل به فرصت شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت. 

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و بر اساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۰۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید. 

البته در زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه چهارم آذر ۹۷ هم ۷۷۱ مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت‌دیده که  به این آمارها اضافه شد.

رهبر معظم انقلاب در سفر به مناطق زلزله‌زده در رهنمودی حکیمانه خطاب به مسئولین عنوان کردند؛ از این بحران یک فرصت برای توسعه منطقه بهره بگیرید.

بازسازی ۹۵ درصدی خرابی‌ها

 استاندار کرمانشاه با یادآوری گذشت دو سال از زلزله آبان ۹۶ اظهار می‌کند: این زمین‌لرزه باقدرت زلزله ۷.۳ ریشتر جزو سهمگین‌ترین زلزله‌های صدسال اخیر بود.

در زلزله آبان سال ۹۶ و چهارم آذر سال ۹۷ تعداد سه هزار و ۹۸۰ واحد مسکونی تخریب شد که عملیات ساخت سه هزار و ۹۶۰ واحد مسکونی این شهرستان تاکنون پایان‌یافته استهوشنگ بازوند بابیان اینکه زلزله‌های مشابه‌ زلزله سرپل ذهاب به‌طور متوسط ۳۰ هزار کشته در پی داشتند می‌افزاید: خوشبختانه با توجه به‌پیش لرزه‌ها و هوشمندی مردم، این زلزله خسارت‌های جانی بسیار کمتری در پی داشت.

وی تصریح می‌کند: بسیاری از زیرساخت‌ها و ساختمان‌های شهر سرپل ذهاب در زلزله آسیب جدی دیدند و در دوران زلزله این شهر تبدیل به یک کارگاه بزرگ‌شده بود و برای چند هزار جوان اشتغال ایجاد کرد.

استاندار کرمانشاه با اشاره به این موضوع که با تلاش‌های شبانه‌روزی صورت گرفته طی این ۲ سال، تاکنون ۹۵ درصد ساخت‌وسازها در مناطق زلزله‌زده به اتمام رسیده است ادامه می‌دهد: البته مشکلاتی هم در این مسیر در پیش پای زلزله‌زدگان وجود داشت و متأسفانه تورم و گرانی اجازه نداد تا برخی افراد خانه‌های خود را تکمیل کنند.

ساخت‌وساز ادامه دارد

فرماندار گیلان غرب نیز در توضیح آخرین وضعیت و اقدامات انجام پذیرفته برای بازسازی منازل خسارت‌دیده و یا تخریب‌شده عنوان کرد: در جریان زلزله آبان سال ۹۶ و چهارم آذر سال ۹۷ درمجموع سه هزار و ۹۸۰ واحد مسکونی تخریب شد که عملیات ساخت سه هزار و ۹۶۰ واحد مسکونی این شهرستان تاکنون پایان‌یافته است.

کوروش محمودیان ابراز کرد: تنها عملیات ساخت ۲۰ واحد مسکونی باقی‌مانده که این واحدها نیز در دست احداث است.

وی گفت: همچنین کار تعمیر ۱۰ هزار و ۷۶۲ واحد مسکونی نیز در این شهرستان که در جریان زلزله آسیب دیدند، پایان‌یافته و مالکان آن‌ها در این واحدها زندگی عادی خود را از سر گرفته‌اند.

فرماندار گیلان غرب گفت: در زمینه احداث مدارس مناطق زلزله‌زده نیز ۱۶ مدرسه با ظرفیت ۷۲کلاس درس در شهر گیلان غرب و ۱۴ روستا در مناطق زلزله‌زده به همت خیران و کمک‌های دولت تاکنون تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و ۶ مدرسه هم با ظرفیت ۲۸کلاس درس در دست‌ساخت است.

برچسب‌ها