مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی رضوی از کمک ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی بیمارستان رضوی به بیماران کم‌برخوردار در ۹ ماه ابتدای سال جاری خبر داد.

کمک ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی بیمارستان رضوی به بیماران کم‌برخوردار

محمدحسین مروج کاشانی/

مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی رضوی از کمک ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی بیمارستان رضوی به بیماران کم‌برخوردار در ۹ ماه ابتدای سال جاری خبر داد.

دکتر محسن محور در آستانه میلاد حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار در گفت‌وگو با خبرنگار قدس افزود: در قالب برنامه‌های مددکاری به اقشار کم‌برخوردار از ابتدای فروردین تا اوایل دی ماه سال جاری، حدود ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کمک‌های مددکاری به این افراد در زمینه خدمات درمانی و... ارائه شده است.

وی درباره میزان پذیرش بیماران اورژانسی و اعزامی از سوی مرکز فوریت‌های ۱۱۵ به این بیمارستان هم گفت: در ۹ ماه ابتدای سال ۱۳۹۸ بیش از ۵ هزار بیمار که معادل ۶ درصد بیماران اعزامی از سوی مرکز فوریت‌های ۱۱۵ به سایر بیمارستان‌های شهر مشهد است از سوی مرکز مزبور به این بیمارستان اعزام شده‌اند.

دکتر محور همچنین خاطرنشان کرد: این بیمارستان با بیشتر مؤسسه‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای در زمینه پذیرش بیمه بیماران، طرف قرارداد بوده که این هم در زمینه تسهیل خدمات ارائه شده به مراجعه‌کنندگان است.

تغییر نگرش از «درمان‌محور» به «سلامت‌محور»

مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی رضوی با اشاره به تغییر نگرش از «درمان‌محور» به «سلامت‌محور» در محافل پزشکی جهان، از این بیمارستان به عنوان یک بیمارستان سلامت‌محور یاد کرد و گفت: یکی از اولویت‌های اساسی در این بیمارستان توجه به ارتقای سلامت جامعه است.

دکتر محسن محور در آستانه میلاد حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار در گفت‌وگو با خبرنگار قدس اظهار کرد: ارتقای سلامت، یکی از علوم جدید کاربردی در حوزه سلامت است که امروزه بیش از پیش به آن توجه می‌شود و یکی از محورهای اساسی فعالیت این بیمارستان در سال‌های اخیر توجه به همین موضوع بوده است.

وی ادامه داد: در واقع در یک تعریف ساده، ارتقای سلامت عبارت است از فرایند توانمندسازی مردم در شناخت و کنترل عوامل تأثیرگذار بر سلامت فردی و اجتماعی و تصمیم‌گیری صحیح در انتخاب رفتارهای سلامت‌محور و در نتیجه رعایت شیوه زندگی سالم.

این پزشک متخصص بیهوشی تصریح کرد: بیمارستان‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت، بایستی نقش خود را در ارتقای سلامت تعیین کرده و در این زمینه مسئولیت‌پذیر و پاسخگو باشند و در همین راستا استانداردهای جامع ارتقای سلامت در بسته مستقلی تدوین شده و برای بیمارستان‌های دوستدار ارتقای سلامت قابل اجراست.

مدیرعامل این بیمارستان با اشاره به اینکه باید تلاش شود تا اصل «پیشگیری مقدم بر درمان است» هر چه بیشتر در سطح جامعه تحقق یابد، افزود: هدف بیمارستان‌های ارتقادهنده سلامت این است که بیمارستان‌ها از یک محل صرفاً تشخیص و درمان به مکان‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقادهنده سلامت بیماران، کارکنان، مراجعان و تمامی آحاد جامعه تبدیل شوند.

وی تصریح کرد: ارتقای سلامت به منظور ارتقای کیفیت در بیمارستان‌ها به کار برده شده و موجب گسترش حیطه نتایج و دستاوردهای کلی می‌شود و تأثیراتی نیز بر ساختارها و فرایندهای بیمارستانی دارد و رسالت بیمارستان‌های ارتقادهنده سلامت؛ تغییر نگرش درمان‌محور به نگرش سلامت‌محور است.

دکتر محور افزود: ارتقای سلامت بیماران، ارتقای سلامت کارکنان، تغییر سازمان به مکانی برای ارتقای سلامت و ارتقای سلامت جامعه در محیط بیمارستان، چهار حوزه متمرکز و مورد تأکید بیمارستان‌های ارتقادهنده سلامت است که نتایج فعالیت این گونه بیمارستان‌ها، کاهش بستری‌های مکرر، افزایش کیفیت زندگی بیماران، کاهش هزینه‌های درمانی و... بوده که هر یک به نوبه خود از اهمیت بسزایی برخوردار است.

این مقام مسئول افزود: برنامه‌های غربالگری درون‌سازمانی و برون‌سازمانی بر اساس تقویم سلامت (از قبیل: کنترل رایگان فشار خون، قند خون، معاینات مامایی، ویزیت رایگان متخصص داخلی و...)، برگزاری همایش روز جهانی بهداشت دست، آموزش بهداشت دست و آموزش بهداشت فردی در برخی از مدارس مناطق کم‌برخوردار شهر، ارائه آموزش‌های لازم به بانوان در زمینه روز جهانی سلامت زنان، آموزش هفت گام سلامتی در زمینه تغذیه، گرامیداشت روز جهانی سالمندان، افتتاح کلینیک پرستاری آموزش سلامت در سال‌های اخیر با هدف آموزش و غربالگری دیابت و فشار خون و همچنین سرطان، برگزاری نخستین و دومین جشنواره غذای سالم با هدف ترویج تغذیه سالم و اصلاح سبک زندگی، کسب رتبه نخست در پویش (بسیج) ملی فشار خون با غربالگری ۷ هزار و ۸۸۴ نفر در بین بیمارستان‌های خصوصی مشهد در سال ۱۳۹۸، حضور در جشنواره‌های مرتبط با آموزش به بیماران در کشور و... برخی از اقدامات این بیمارستان در عرصه ارتقای سلامت جامعه به شمار می‌رود.

شروع فعالیت واحد آموزش سلامت از سال ۹۲

این مقام مسئول در بیان اقدامات انجام شده در بیمارستان رضوی در زمینه ارتقای سلامت اظهار کرد: با توجه به اهمیت آموزش خودمراقبتی به بیمار و خانواده و نقش مهمی که در ارتقای توانایی افراد برای مراقبت از خود و ارتقای کیفیت زندگی آن‌ها ایفا می‌کند، واحد ارتقای سلامت بیمارستان رضوی از سال ۹۲ تلاش کرده است در زمینه آموزش به بیمار با راهنمایی و ارشاد کمیته آموزش خودمراقبتی به بیمار و خانواده دانشگاه علوم پزشکی، گام‌های مؤثری بردارد.

دکتر محور در ارتباط با هدف کلی از ارتقای سطح سلامت جامعه در این بیمارستان گفت: معرفی و آشنایی مددجو از امور مراقبت سلامت با اصول آموزش به بیمار در راستای سازماندهی بیشتر و بهتر منابع انسانی، به کارگیری امکانات و ظرفیت‌های موجود در آموزش به بیمار و مددجو و اشاعه فرهنگ صحیح خودمراقبتی بیماران و مددجویان به عنوان اصل مشارکت بیمار و خانواده وی در امر مراقبت از سلامت از جمله اهداف ویژه در مقوله ارتقای سطح سلامت جامعه است.

وی اضافه کرد: دستیابی به ارتقای سلامت جامعه در مقاطع سنی مختلف با آموزش همگانی، تأکید بر ضرورت و اهمیت آموزش به بیماران و مددجویان به خاطر داشتن مزایایی مانند دستیابی به زندگی سالم، کاهش اضطراب، افزایش امید به زندگی، کاهش هزینه‌های درمان و منطقی شدن استفاده از امکانات تشخیصی – درمانی و در نهایت بهبود کیفیت زندگی و... از دیگر اهداف اصلی و ویژه در این عرصه به شمار می‌آید.

یک کلینیک پرستاری برای آموزش سلامت

مدیرعامل بیمارستان رضوی درباره کلینیک پرستاری آموزش سلامت این بیمارستان گفت: این کلینیک سه سال پیش افتتاح و به شهروندان و مخاطبان خود خدمات مرتبط با ارتقای سلامت را ارائه می‌دهد.

وی توضیح داد: در این کلینیک آموزش و غربالگری دیابت و فشار خون و همچنین سرطان به مراجعه‌کنندگان آموزش داده می‌شود و پرستاران حاضر در این کلینیک در تمامی روزهای هفته به جز روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ صبح لغایت ۱۲ ظهر پاسخگوی پرسش‌ها و مشکلات مخاطبان به صورت حضوری و تلفنی هستند.

آموزش چهره به چهره در مورد نحوه تغذیه بیماران قلبی و دیابتی، فعالیت روزانه، مصرف داروها و...، کنترل فشار خون و قند خون به صورت رایگان، ارائه محتوای آموزشی به صورت کتابچه و بروشور و پاسخ به پرسش‌ها و مطالب مطرح شده از سوی مراجعان از جمله مواردی است که به گفته دکتر محور در این کلینیک به مراجعان ارائه می‌شود.

وی افزود: تعداد مراجعان به این کلینیک از ۵۲ نفر در سال ۱۳۹۵ به ۲۶۴ نفر در آبان ماه سال ۱۳۹۸ رسیده، یعنی حدود پنج برابر شده و این نشان از استقبال روزافزون مردم از برپایی این کلینیک و ارائه خدمات لازم در این زمینه دارد.

این مقام مسئول همچنین در زمینه برنامه‌های غربالگری درون‌سازمانی و برون‌سازمانی بر اساس تقویم سلامت با هدف ارتقای سطح سلامت جامعه در این بیمارستان اظهار کرد: کنترل رایگان فشار خون، قند خون، معاینات مامایی، ویزیت رایگان متخصص داخلی و... از جمله خدماتی است که توسط این بیمارستان به مخاطبان ارائه می‌شود به گونه‌ای که ارائه این خدمات در بخش‌های درون‌سازمانی از تعداد ۸۸۹ نفر به ۹ هزار و ۹۸۱ نفر و در بخش برون‌سازمانی هم از یک هزار و ۵۰ نفر به یک هزار و ۸۵۲ نفر به ترتیب مربوط به سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ در فعالیت‌های این بیمارستان مطابق آمار و ارقام اعلام شده، افزایش نشان می‌دهد.

فعالیت ۵۰۷ پرستار و ۳۰۱ کمک‌پرستار در بیمارستان رضوی

مدیرعامل بیمارستان رضوی در بیان نقش پرستاران در فعالیت بیمارستان‌ها گفت: معمولاً در بررسی فعالیت بیمارستان‌ها به چهار رکن و پایه اصلی یعنی پزشکان، بیماران، نیروی انسانی و تجهیزات و ملزومات توجه می‌شود و پرستاران در این میان به عنوان نیروی انسانی در موفقیت هر بیمارستانی نقش بسزایی دارند.

دکتر محور خاطرنشان کرد: ارتباطات بیرونی بیمارستان با مخاطبان و عموم مردم و ارتباطات بیمارستان با مجموعه‌های گوناگون خارج از بیمارستان هم به عنوان دیگر عوامل مؤثر در فعالیت هر بیمارستانی مطرح هستند.

وی اضافه کرد: پرستاران و ماماها معمولاً نخستین افرادی هستند که در مراجعه بیماران به بیمارستان (اورژانسی و غیراورژانسی) با آنان مواجه می‌شوند و پس از معاینه پزشکان و انجام کمک‌های پزشکی توسط پزشکان خدوم به بیماران، آنان هستند که به عنوان یک فرد دلسوز و ایثارگر، صمیمانه در کنار بیماران حضور داشته و با انجام وظایف خود برای بهبود بیماران، خالصانه تلاش می‌کنند.

این مقام مسئول در زمینه افزود: هم اکنون ۱۵ سوپروایزر، ۳۵ سرپرستار، ۵۰۷ پرستار و ۳۰۱ کمک پرستار در این بیمارستان مشغول خدمت به بیماران و مراجعه‌کنندگان هستند.

برچسب‌ها