شهرکرد- نمدمالی در چهارمحال و بختیاری و به‌خصوص شهرهای شهرکرد و بروجن رونق خاصی دارد و بافته‌های دیگری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه‌دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی و بافت سیاه چادر در این استان و به‌ویژه در نزد عشایر رونق بسیاری دارد.

«نمد» چهارمحال و بختیاری در مسیر جهانی‌شدن

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگر به شهرکرد سفری داشته باشید و گذرتان به حدفاصل میدان فردوسی تا میدان ابوعلی سینا بیفتد بدون شک از تنوع و تکثر نمدهای چیده شده بر روی‌هم به این موضوع پی خواهید برد که اینجا مرکز تولید نمد کشور است؛ تولیدی که اختصاص به شهرکرد نداشته و آوازه آن جهانی است به‌گونه‌ای که سال گذشته شهرکرد به‌عنوان «شهر ملی نمد» انتخاب و معرفی شد و اکنون تلاش برای جهانی‌شدن این محصول دست مردم استان تشدید شده است.

چهارمحال و بختیاری در بخش دامداری و دام‌پروری پتانسیل و قابلیت بسیار مطلوبی دارد و به همین لحاظ تولیدات دامی ازجمله پشم یکی از مهم‌ترین واصلی‌ترین مواد اولیه در این استان به شمار می‌رود.

بر اساس نظر و عقیده کارشناسان حوزه صنایع‌دستی، با توجه به پتانسیل بسیار بالا و تنوع انواع نمد تولیدی در چهارمحال و بختیاری به‌خصوص شهرهای شهرکرد و بروجن ظرفیت جهانی‌شدن در حوزه تولید این هنر صنعت را دارد.

اگرچه به علت زحمات طاقت‌فرسا، داشتن فیزیک بدنی خشن و سخت برای انجام "نمدمالی" و نداشتن درآمد کافی امکان حضور جوانان در این رشته فراهم نیست اما بااین‌حال بیش از ۵۰۰ نفر در این رشته مشغول فعالیت هستند و مسئولان علاوه بر این اینکه تصمیم به رونق این رشته دارند در تلاش‌اند تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری را به‌عنوان «شهر جهانی» معرفی و به ثبت برسانند.

میراث ناملموس ملی

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری بابیان اینکه نمدمالی یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین هنر صنعت‌ها در این استان است ابراز می‌کند: نمدمالی چهارمحال و بختیاری در خرداد ۱۳۹۰ به‌عنوان میراث ناملموس ملی به ثبت رسید.  و در حال حاضر ۵۰۰ هنرمند نمدمال در ۱۵ کارگاه بزرگ تولیدی استان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۴۰۰ نفر در شهرکرد و ۱۰۰ نفر در بروجن به "نمدمالی" مشغول هستند.

مهرداد رئیسی ابراز می‌کند: امروزه در بخش تولید نمدهای نوین به علت نوآوری و کاربردهای مختلف افزون بر ۴۰ نوع محصول نمدی در چهارمحال و بختیاری تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می‌شود.

وی عنوان می‌کند: سالانه ۴۰ تن انواع محصولات نمدی در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود که قابلیت افزایش تا ۵۰ تن را دارد.

وی افزود: در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ حدود یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار دلار محصولات نمدی از چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور صادر شد و این نشان می‌دهد این محصول می‌تواند یکی از مهم‌ترین کالاهای صادراتی استان باشد.

وی با تأکید بر این موضوع که معرفی شهرکرد به‌عنوان «شهر ملی نمد» با نماد «نمد» و بهسازی کوی نمدمالان ضرورت دارد می‌افزاید: احیا و تقویت کارگاه‌های سنتی واقع در«کوی‌ نمدمالان» شهرکرد و همچنین راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری حدفاصل میدان فردوسی تا میدان ابوعلی سینا جزو برنامه‌های در دست پیگیری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

برچسب‌ها