سردبیر بخش خاورمیانه روزنامه واشنگتن پست، اعتراضات روز گذشته در مقابل سفارت آمریکا در بغداد را بدتر از حادثه بنغازی در سال ۲۰۱۲ و حادثه بمبگذاری بیروت در اکتبر ۱۹۸۴ خواند.

سردبیر بخش غرب آسیا در واشنگتن پست: حادثه بغداد بدتر از حوادث بنغازی و بیروت بود

قدس آنلاین؛ «لیز اسلای» سردبیر بخش غرب آسیا در روزنامه واشنگتن پست و رئیس دفتر این روزنامه در بیروت در واکنش به اعترضات روز گذشته مردم عراق در مقابل سفارت واشنگتن در بغداد و به آتش کشیدن بخشهایی از ورودی ساختمان سفارت در حساب توئیتری خود نوشت: «مردم دارند می‌پرسند، آیا آنچه که در بغداد رخ داد شبیه حادثه بنغازی بود؟ یا بمبگذاری ۱۹۸۴ در لبنان؟ این بزرگتر از هر دوی آنها بود، به خاطر سرمایه گذاری هنگفت آمریکا در عراق. این رویداد بیشتر شبیه سایگون بود. از امروز به بعد آیا آمریکایی‌هایی که داخل سفارت گیر افتاده‌اند راهی برای ترک آنجا دارند به جز بالگرد؟»

در حادثه بنغازی که در سپتامبر سال ۲۰۱۲ رخ داد گروهی از شبه نظامیان در لیبی شبانه به مجموعه دیپلماتیک آمریکا در بنغازی حمله کردند که طی آن «کریستوفر استیونز» سفیر آمریکا و رئیس بخش اطلاعات سفارت واشنگتن کشته شدند. 

اشاره سردبیر واشنگتن پست به حادثه بنغازی از این حیث اهمیت دارد که این حادثه به یکی از مهمترین انتقادات «دونالد ترامپ» از «هیلاری کلینتون» در مناظرات جنجالی انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا تبدیل شده بود. ترامپ همواره از آن به عنوان افتضاح دستگاه سیاست خارجی آمریکا در دوران حضور او در وزارت خارجه آمریکا یاد کرده است.

اشاره نویسنده به رویداد ۱۹۸۴ لبنان نیز به بمبگذاری مقر تفنگداران دریایی آمریکا و نیروهای فرانسوی در بیروت اشاره دارد که در اکتبر ۱۹۸۳ رخ داد و طی آن ۲۴۱ نظامی آمریکایی و ۵۹ نظامی فرانسوی کشته شدند. 

مساله سایگون که در توتیت آمده است نیز به سقوط سایگون یا فتح سایگون به دست نیروهای کمونیست ارتش آزادیبخش ویتنام اشاره دارد که به شکست آمریکا در جنگ ویتنام و بسته شدن سفارت این کشور در سایگون منجر شد. 

روز سه شنبه، هزاران نفر از مردم عراق که در تشییع جنازه نیروهای حشد الشعبی شرکت کرده بود در مقابل سفارت واشنگتن در منطقه سبز بغداد تجمع کردند و اعتراض خود را به حمله هوایی ارتش آمریکا به مواضع حشد الشعبی در الانبار نشان دادند. 

حملات تجاوزکارانه ارتش آمریکا در روز یک شنبه به مواضع حشد الشعبی منجر به شهادت ۲۴ نیروی حشد الشعبی شد. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها