اراک- همه‌ساله هم‌زمان با ولادت باسعادت حضرت زینب(س) شاهد برپایی مراسمی گوناگون با محوریت تجلیل از مقام شامخ پرستاران سپیدپوش در جامعه هستیم که با پایا یافتن این مناسبت ظاهراً تا سال دیگر مشکلات آن‌ها هم فراموش می شود.

مشکلات پرستاران مرهمی از جنس توجه می‌خواهد/نظام سلامت به پرستاران بدهکار است

قدس آنلاین-گروه استان ها: در استان مرکزی حدود دو هزار پرستار اشتغال به کاردارند که بنا بر اعتراف مسئولان این آمار نسبت به استانداردهای کشور بسیار پایین است لذا در سنگر سلامت با کمترین تجهیزات و بیشترین فشار کاری  خدمت می‌کنند.

 درحالی‌که بنا بر شاخص‌های کشوری ضریب پرستار به تخت بستری دو پرستار تعریف‌شده است اما این شاخص در استان مرکزی در برخی واحدهای درمانی به عدد یک هم نمی‌رسد لذا این آمار خود گواه فشار کاری است که پرستاران متحمل می‌شوند و از همین رو است که این قشر زحمتکش خیلی زود به فکر بازنشستگی می‌افتند.

پرستاران استان مرکزی در حال افزون بر ۷ ماه است که مطالبات خود را دریافت نکردند اما باوجوداین ناملایمات تاکنون گزارشی مبنی بر کم‌کاری یا کاهش خدمات در مراکز درمانی اعلام‌نشده است.

هرچند که به‌تازگی خبر استخدام پنج هزار پرستار جدید در بیمارستان‌های کشور برای نیروهای تازه‌نفس خوشایند است اما ازآنجاکه سهم استان مرکزی تنها ۳۰۰ پرستار است لذا امیدی برای جبران کمبودها در این راستا نیست چون مسئولان دانشگاه علوم پزشکی عنوان می‌کنند که تعداد ۴۵۰ نیروی درمانی و پرستار در شرف بازنشستگی هستند و لذا این ۳۰۰ نفر حتی جبران نیروهای خارج‌شده را هم نمی‌کند!

مشکلات ریزودرشت

برای آشنایی با مشکلات ریزودرشت پرستاران استان مرکزی باید پای سخنان رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری استان مرکزی نشست.

محسن غنجی ضمن تبریک به مناسبت ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار اظهار می‌کند: اصلی‌ترین مشکل نظام پرستاری در استان کمبود شدید نیرو است به‌طوری‌که بر اساس استانداردهای داخلی باید به ازای هر تخت ۱.۷ پرستار به ارائه خدمت بپردازد، ولی در برخی مراکز بهداشتی در سطح استان این نرخ به هشت‌دهم پرستار به ازای هر تخت می‌رسد .

پرداخت نشدن ۷ ماهه معوقات در استان مرکزی فشار کاری زیادی به پرستاران وارد کرده و موجب کمرنگ شدن انگیزه آنان می‌شودوی با اشاره به دلایل کمبود نیرو اظهار می‌کند: عدم تناسب عرضه و تقاضا در بحث نیرو، عدم تعیین استانداردهای قابل‌قبول بومی، ساختارهای قدیمی در برخی مراکز، واگذار شدن مسئولیت‌های متعدد غیر پرستاری به پرستاران در برخی مراکز، عدم جذب نیرو در ۳ سال گذشته در سطح استان باعث می‌شود کمبود نیرو در سطح استان کاملاً به چشم بیاید و شاهد نارضایتی‌هایی در این خصوص باشیم.

غنجی نظام پرداخت به پرستاران را غیرعادلانه دانسته و می‌گوید: با توجه وضعیت اقتصادی کشور و پرداخت نشدن ۷ ماهه معوقات، فشار کاری زیادی به پرستاران می‌آید و باعث کمرنگ شدن انگیزه آنان می‌شود.

وی عنوان می‌کند: تعداد ۲ هزار نفر عضو جامعه پرستاری این استان هستند که رقمی بالغ‌بر ۲۲۰ میلیارد ریال مطالبات معوق در هفت ماه سال جاری دارند.

چه باید کرد؟

رییس هیات‌مدیره نظام پرستاری استان مرکزی می‌گوید: کمبود نیروی پرستاری فقط یک‌طرف قضیه است.

غنجی  با اشاره به این موضوع که شغل پرستاری با سلامت مردم در ارتباط است بیان می‌کند: شرایط فعلی به‌کارگیری پرستاران باعث عدم امنیت شغلی آن‌ها شده و انگیزه آن‌ها را کم کرده و باعث می‌شود پرستاران به شهرهای دیگری مانند تهران مهاجرت کنند.

وی در خصوص اقدامات برای حل بسیاری از مشکلات آن‌ها عنوان می‌کند: اقدامات اصلی باید از طریق وزارت بهداشت انجام شود و سازمان نظام پرستاری تنها می‌تواند رایزنی‌های حرفه‌ای را انجام دهد .

وی خاطرنشان می‌کند: پرستارها در بسیاری از مواقع به دلیل محدودیت منابع، ضعف قوانین و سو مدیریت‌ها، خارج از شرح وظیفه خودشان کار می‌کنند، این موضوع که وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها با کمبود نیرو مواجه هستند درست است اما این شرایط نباید باعث شود پرستاران خارج از شرح وظایف خود کار کنند.

رییس هیات‌مدیره نظام پرستاری استان مرکزی یادآور می‌شود: مسئولان برای حل این موانع، باید طبق ساختارها و روند مشخص‌شده عمل کنند که شامل شفافیت مالی، ایجاد انگیزه، بالا بردن آزادی مجموعه پرسنلی و ایجاد امنیت شغلی است که این‌ها باعث مطالبه گری پرستاران می‌شود.

وی اظهار می‌کند: اینکه در حال حاضر به‌صورت مشخص روی این موارد کارشده باشد راندیدم چراکه من در بحث اجرایی نیستم اما ازنظر حرفه‌ای و صنفی این مطالبات نظام پرستاری برای نیروهای خود است .

غنجی اذعان می‌کند: در این شرایط حداقل می‌توان با شفافیت مالی  و پرداخت معوقات انگیزه‌ای برای کارکرد بهتر پرستاران فراهم و از فشار روانی و کاری آن‌ها کمی کاست.

وی عنوان می‌کند: به دلیل افزایش نرخ جمعیت دولت به‌اجبار باید تخت‌های بیمارستانی را اضافه  می‌کند از طرفی به وجود آمدن بیماری‌های نوظهور و احداث پروژه‌های جدید همگی نیروهای تخصصی خود را می‌طلبد و لذا می‌بایست هم‌زمان با توسعه مراکز درمانی و رشته‌های تخصصی نسبت به جذب پرستاران تخصصی هم‌فکری برداشت.

برچسب‌ها