محمد بن سلمان در اولین گفتگوی تلویزیونی خود با چنته ای پر از وعده و وعید مدعی شده بود که اتکای عربستان به بودجه نفتی سال ۲۰۲۰ پایان می یابد؛ اما روزگار بروفق مراد ولی عهد نرفت.

 وعده متوهمانه «بن سلمان» برای ۲۰۲۰ که محقق نشد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «اگر در سال ۲۰۲۰ تولید نفت را متوقف کنیم، می توانیم زندگی کنیم»، این جمله جزئی از مصاحبه «محمد بن سلمان» ولی عهد عربستان با شبکه «العربیه» پیش از معرفی چشم انداز «۲۰۳۰» بود.

محمد بن سلمان در اولین گفتگوی تلویزیونی خودبا شبکه العربیه در سال ۲۰۱۶، با چنته ای پر از وعده و وعید مدعی شده بود که اتکای عربستان به بودجه نفتی در شرف پایان است؛ اما روزگار بروفق مراد ولی عهد نرفت و عربستان با لرزه های سیاسی و اقتصادی بزرگی روبه رو شد که آن را سال ها به عقب بازگرداند.

آخرین شاخصی که تایید می کند محمد بن سلمان در تحقق وعده های خود به عربستانی ها صادق نبوده، کسری بودجه ای است که این کشور در سال ۲۰۲۰ با آن مواجه است و به دلیل کاهش قیمت نفت و حملاتی که به تاسیسات نفتی آرامکو صورت گرفت، میزان این کسری از ۳۴ میلیارد دلار در سال گذشته به ۴۹.۸۶ میلیارد دلار در سال جدید افزایش یافته است.

«محمد الجدعان» وزیر امور مالی عربستان ماه نوامبر گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که میزان بدهی های این کشور از ۱۸۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۲۰۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش خواهد یافت. گزارش بودجه سال ۲۰۲۰ عربستان همچنین پیش بینی کرده است که میانگین تولید داخلی نفت هم به دلیل توافقات اوپک کاهش می یابد و درآمدهای غیرنفتی در سال ۲۰۲۰ ،۸۵ میلیارد دلار خواهد بود.

براین اساس و همانطور که «محمد الشهری» تحلیلگر اقتصادی قطری می گوید عربستان سعودی آنگونه که محمد بن سلمان قول داده بود، نتوانسته ردای اقتصاد نفتی را از تن بیرون کند و پیش بینی شده میزان درآمدهای نفتی این کشور در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۶۳ میلیارد دلار از مجموع کل درآمدها یعنی مبلغ ۲۲۲ میلیارد دلار باشد.

محمد الشهری در گفتگو با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» تاکید می کند: این آمار و ارقام نشان می دهد که درآمدهای نفتی همچنان بیش از ۶۰ درصد کل درآمدهای عربستان را تشکیل می دهد و این نشانه ناکامی بن سلمان در تحقق وعده خود در خروج از باتلاق اقتصاد نفتی و فاصله زیاد با موفقیت در چشم انداز ۲۰۳۰ است که به طور اساسی بر تغییر کامل اقتصاد کشور از اتکا به بودجه و درآمدهای نفتی مبتنی است. عربستان در عرصه درآمدهای غیرنفتی هیچ پیشرفتی نداشته و مجبور شده برای جبرای کسری در این بخش، دریافت مالیات و عوارض گمرکی را به میزان ۲.۵ درصد افزایش داده است.

«دویچه ووله» هم با تایید این موضوع گزارش داده است که عربستان بخش بزرگی از کسری بودجه خود در سال های اخیر را با افزایش مالیات، عوارض گمرکی ومصادره اموال بازرگانان و شاهزاده ها جبران کرده است که درآمدهای حاصل از این اقدامات هزینه های فزآینده دولت به ویژه در حوزه امنیت و تسلیحات را پوشش نمی دهد؛ به گونه ای که این کشور در دو سال گذشته بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار هزینه کرده است تا پس از آمریکا، چین و روسیه، چهارمین کشور در زمینه هزینه های نظامی و خرید سلاح باشد.

بنابراین و آنگونه که به نظر می رسد پروژه های بلندپروازانه در چشم انداز ۲۰۳۰ قربانی سیاست های غلط بن سلمان شده و همانطور که خبرگزاری بلومبرگ آمریکا گزارش داده محمد بن سلمان از روند اجرای این طرح ها راضی نیست و معقتد است که باید در این طرح ها تجدید نظر شود.

طی سال های گذشته اقتصاد عربستان ضربات سختی را متحمل شده که به موجب آن تمام شاخص های اقتصادی این کشور سقوط کرده که مهمترین این ضربه ها حمله گسترده نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی آرامکو در پاسخ به سال ها تجاوزگری و جنایت ائتلاف سعودی علیه مردم بی دفاع یمن بود. افزون براین، هزینه های سرسام آور خود این جنگ نیز به شدت اقتصاد سعودی را تحت تاثیر قرار داده است.

محمد بن سلمان ولی ولیعهد عربستان سعودی سال ۲۰۱۶ در نخستین مصاحبه تلویزیونی با شبکه «العربیه» اعلام کرده بود چشم‌انداز ۲۰۳۰، بیانگر اهداف کشور در توسعه و اقتصاد طی ۱۵ سال آینده است. او مدعی شده بود که «این چشم‌انداز، چه با بالا رفتن قیمت نفت و چه با پایین آمدن آن، محقق خواهد شد، چراکه عربستان، به قیمت بالای نفت نیاز ندارد بلکه با پایین‌ترین قیمت آن هم تعامل خواهد کرد؛ ما می‌توانیم در سال ۲۰۲۰ بدون نفت زندگی کنیم». بن سلمان درباره طرحش برای تکیه بر درآمدهای غیر نفتی، گفته بود که در عربستان به اعتیاد نفتی رسیدیم، از همین رو توسعه بسیاری از بخش‌ها متوقف شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها