خراسان شمالی- وضعیت ظاهری یک شهر اعم از خیابان ها و کوچه ها و بناها و.. مهمترین ملاک های ارزش گذاری یک شهر به شمار می رود حال هر شهری روح و هویت خودش را دارد؛ برخی از این شهرها چهره زیبا و برخی نیز چهره ی زشتی دارند.

وضعیت آسفالت مناطق حاشیه شهر بجنورد مناسب نیست

قدس آنلاین: گروه استانها- سمانه محمدزاده ثانی: بجنورد از جمله شهرهایی است که با پدیده حاشیه نشینی مواجه بوده به گونه ای که بیش از ۴۰ درصد مساحت آن در انحصار حاشیه نشینی است.

در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی با وجود تلاش های انجام شده در سال های اخیر بخصوص در داخل شهر و خیابان های اصلی ولی متاسفانه حاشیه شهر بسیاری از کوچه های داخل شهر دارای دست اندازهای کوچک و بزرگی و چهره زشتی دارند که چهره شهر بیش از ۲۲۰ هزار نفری بجنورد را زشت کرده است.

حاشیه نشینی و شکاف طبقاتی

یکی از شهروندان که حدود ۲۵ سال است در منطقه جوادیه بجنورد سکونت دارد می گوید: حاشیه نشینی درد خیلی بزرگی است زیرا اختلاف و شکاف طبقاتی میان مناطق حاشیه شهر بجنورد با قسمت های مرفه در فاصله ای بسیار نزدیک تر از ۱۰ دقیقه وجود دارد.

کریمی اظهار می دارد: هم اکنون بسیاری از معابر این منطقه فاقد آسفالت است و با کوچکترین بارندگی، ساکنان این کوچه ها در وضعیت نامناسبی به دلیل ایجاد گل و لای و مشکلات بهداشتی به سر می‌برند.

یکی دیگر از ساکنان محله کلاته آورین شهر بجنورد می گوید: این محله دارای انواع و اقسام چاله، بقایای حفاری، دست انداز و سرعت گیرهای غیر استاندارد است که اگر به هنگام عبور از آن ها دقت نکنیم فاتحه جلوبندی خودرومان خوانده شده است.

وی می گوید: وجود گل و لای در کوچه ها و عبور خودرو از آن و بردن به روی آسفالت های خیابان باعث تخریب آسفالت به مروز زمان می شود.

وی می گوید: اکثر کوچه و محله های شهر دارای دست اندازهای بسیار بدی هستند و  خودرو به هنگام عبور به ناگاه به چاله فرومی رود.

وی از وجود نخاله های ساختمانی در این محله گلایه می کند و می گوید: برخی از افراد نخاله های ساختمانی و زباله هایشان را در حاشیه کوچه و خیابان رها می کنند و برخی از افراد با برهم زدن آنها زباله های خشک را از آنان جمع آوری می کنند و سپس همانطور به حال خود رها می کنند.

وی می گوید: رها شدن فاضلاب در کوچه ها بخصوص در فصل تابستان مشکلات بهداشتی برای ساکنان این مناطق دارد.

نبود فضای فرهنگی و ورزشی

یکی از بانوان ساکن در این منطقه هم می‌گوید: وضعیت این است که می‌بینید، کوچه‌های خاکی، خانه‌های کاهگلی، جوانانی بیکار وتعدادی مزاحم.

وی در پایان کمک مسؤولان برای برطرف شدن مشکلات این محل را خواستار می‌شود و از نبود فضاهای فرهنگی و ورزشی در این محل اظهار گلایه می‌کند.

از حاشیه شهر غافل بودیم

یکی ازاعضای شورای شهر بجنورد نیز حاشیه شهر را خط قرمز خود عنوان می کند و می گوید: متاسفانه همواره از حاشیه شهر غافل بودیم و تاکنون هیچ اقدامی برای آنها انجام نداده‌ایم در صورتی که آنها هم حق زندگی دارند و عوارض پرداخت می کنند لذا تک‌تک اعضای شورای شهر، شهرداری و مسئولان استان نسبت به مردم حواشی شهر مسئولیت دارند.

مصطفی دلیریان اظهار می دارد: یکی از برنامه های شورای اسلامی شهر در دوره پنجم ایجاد فضاهای روباز ورزشی در محلات بود که تاکنون کوچکترین حرکت و اقدامی در این راستا انجام نشده است لذا شهرداری بجنورد نسبت به این مهم اهتمام بورزد.

هادی زارعی شهردار بجنورد که ۳ ماهی ست مدیریت شهر را به دست گرفته است می گوید: مناطق حاشیه‌ای شهر بجنورد وضعیت خوبی ندارند که رسیدگی به نواحی و توجه به آن از مهمترین و اولویت‌دارترین برنامه‌های شهرداری خواهد بود.

وی با اشاره به اوضاع وخیم حواشی شهر بجنورد می افزاید: متاسفانه اوضاع حواشی شهر به ویژه جوادیه بسیار بد و وخیم است، زمانی که خودم پا به این منطقه گذاشتم خجالت کشیدم.

زارعی ادامه می دهد: معتقد هستیم حداقل کاری که می‌توان در این برهه از زمان که شهرداری با چالش مسائل مالی هم مواجه است انجام داد، لکه گیری مناطق حاشیه شهر و اجرای طرح فاضلاب شهری است.

شهردار بجنورد در خصوص اعتبارات بازآفرینی‌شهری نیز می گوید: ۲ میلیارد تومان اعتبارات بازآفرینی شهری را فقط در حاشیه شهر هزینه خواهیم کرد و در این راستا دفاتر تسهیل‌گری می‌بایست به کمک شهرداری بیایند.

وی با بیان اینکه توجه به مناطق کم برخوردار از اهداف مدیریت شهری است می افزاید: نهضت جهادی شهرداری اکنون در دو فاز در سطح شهر در محلات ناظر آباد و صادقیه کار خود را آغاز کرده است.

وی ضمن تقدیر از آبفای شهری بجنورد ادامه می دهد: اکنون عملیات اجرای فاضلاب شهری، جدول گذاری و کاشت ۱۰۰ اصله درخت ۱۵ تا ۲۰ سال به روش روتبال در منطقه ناظرآباد در حال اجرا است.

وی تامین روشنایی محله برای برقراری امنیت بیشتر و حل مشکل فاضلاب آن را از دیگر اقدامات شهرداری برشمرد.

زارعی جانمایی و احداث زمین ورزشی، فضای سبز، نخاله برداری و نظافت محیطی  و ارائه بسته های تشویقی برای توافق املاک در این مناطق از جمله خدمات متمرکز ذکر می کند.

وضعیت آسفالت حاشیه شهر قابل قبول نیست

پیش از این نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد در آیین تکریم و معارفه شهردار بجنورد از وضعیت بد آسفالت مناطق حاشیه شهر در بسیاری از مناطق انتقاد کرد.

آیت الله ابوالقاسم یعقوبی با تاکید بر اینکه عدالت در توزیع خدمات باید در دستور کار شهرداری قرار بگیرد تصریح کرد: شهر می‌بایست به طوری مدیریت شود که معماری سنتی و اسلامی در سطح شهر نمایان باشد تا این مهم به نسل آینده نیز منتقل شود. شهرداری هم باید به حاشیه و هم باید به متن اصلی شهر توجه کند تا همه شهروندان از امکانات شهری به صورت مساوی سهم ببرند

وی گفت:شهردار جدید اگر نقاط ضعفی در عملکرد شهردار پیشین می‌بیند دیگر آن را تکرار نکند متاسفانه در برخی از نقاط حاشیه شهر وضعیت آسفالت معابر به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و کمرشکن است.

برچسب‌ها