نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد گفت: هزینه اداره امور جاری شهر نظیر جمع آوری زباله و نظافت، فضای سبز و حمل و نقل عمومی در سال آینده به حدود ۳ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

درآمدهای شهرداری مشهد بایدافزایش پیداکند/هزینه اداره امور جاری شهرحدود 3 هزار میلیارد تومان است

محمد حسین ودیعی در گفت و گو با قدس آنلاین عنوان کرد: با توجه به مواردی از جمله تحریم و یا افزایش قیمت سوخت که مدتی پیش صورت گرفت، اکنون شهرداری مشهد با افزایش هزینه زیادی به ویژه در حوزه عمرانی مواجه شده است.

وی افزود: یکسری ردیف برای تامین منابع مورد نیاز شهرداری تعریف شده است. بخشی از آنها ارائه مجوز و عوارض ساخت و سازهاست که قسمت عمده ای از درآمدها را تشکیل می دهند. قسمت دیگر از محل درآمدهای پایدار است. از جمله آنها می توان به سهم مالیات ارزش افزوده، عوارض نوسازی، عوارض خودرو، عوارض حمل و نقل هوایی و عوارض صنفی اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: در شهرداری مشهد سالانه حدود ۲ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه صرف اموری می شود که انجام آنها اجتناب ناپذیر است. اقداماتی از قبیل نظافت و رفت و روب و جمع آوری زباله، فضای سبز و حمل و نقل عمومی جهت اداره امور جاری شهر باید در هر شرایطی انجام شوند. پیش بینی می شود سال آینده این هزینه ها در حدود ۳ هزار میلیارد تومان برسد.

بدیعی ابراز داشت: در این شرایط هزینه های شهرداری افزایش پیدا خواهد کرد. سعی خواهیم کرد بخشی از این کسری را از محل درآمدهای پایداری که نام برده شد جبران کنیم. بخش دیگری از اقدامات نیز منحصر به مدیریت سرمایه ها و حذف هزینه های اضافه است. همچنین ناگزیر خواهیم بود که برخی از عوارض و مجوزها از جمله صدور پروانه ساخت واحدهای مسکونی را افزایش دهیم.

وی در پاسخ به این سووال که چه زمانی میزان دقیق افزایش نرخ خدمات شهرداری مشخص می شود، گفت: حدود یکماه دیگر لایحه بودجه سال آینده در شورای شهر بررسی می شود. آن زمان منابع درآمدی شهرداری مشهد به طور دقیق مشخص و معلوم خواهد شد که کسری بودجه شهرداری از چه منابعی باید تامین شود.

وی تصریح کرد: تمام تلاش شورای اسلامی شهر بویژه کمیسیون برنامه و بودجه شورا بر این است که تا حد امکان در حوزه هایی که خدمات عمومی برای شهروندان ارائه می شود با افزایش چندانی روبرو نباشیم. همچنین سعی خواهیم کرد که از طریق مدیریت هزینه و استفاده از روشهای نوین مهندسی ارزش هزینه ها را کنترل کنیم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه بیان داشت: موضوع دیگری که باید در نظر گرفته شود این است که دولت و سازمانهای اجرایی به طور معمول، زمانی که با کسری منابع مالی روبرو می شوند اقدامات عمرانی خود را کاهش می دهند. چون خدمات عمومی شهر باید به هر طریق ممکن صورت پذیرد. به همین دلیل اگر منابع به میزان کافی تامین نشود، بخشی از کسری منابع از این راه توقف پروژه های عمرانی جبران خواهد شد.

وی تاکید کرد: جذب سرمایه گذار نیز یکی از دیگر از برنامه های مد نظر شورای شهر مشهد است. اقدامات مشارکتی، اموال و منابع آزاد و ثبت شرکت های سرمایه گذاری که از منابع شهرداری دربازارهای مختلف بتواند درآمد کسب کند از جمله این موارد هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها