قم- باری دیگر شهر کریمه اهل‌بیت در سالروز شهادت جان‌سوز بانوی آب و آیینه، حضرت فاطمه زهرا (س)، مملو از دلدادگانی است که از جای‌جای ایران اسلامی خود را به این بارگاه ملکوتی رسانده‌اند تا شهادت بانوی بی مزار را به حضرت معصومه (س) تسلیت بگویند.

قم در فراق ریحانه رسول‌الله (ص) به سوگ نشست

قدس آنلاین-گروه استان ها: در سوگ ریحانه رسول‌الله (ص) دل‌ها غمگین و از چشم‌ها باران اشک جاری است، سنگ‏‌ها در فراق یاس نبوی ندبه می‌خوانند.

بسیاری از دلدادگان به اهل‌بیت(ع) با برپایی دسته‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی دل‌های خویش را به ضریح حرم مطهر حضرت معصومه (س) رسانده و در فراق بانوی بی‌نشان اشک ماتم می‌ریزند.

عده‌ای نیز با برپایی ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌های پذیرایی در جای‌جای شهر سعی دارند تا با خدمت‌رسانی به عزاداران ارادت خود را به این بانوی مکرمه را اثبات کنند.

آیین‌های عزاداری فاطمیه در جای‌جای این شهر در حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران، دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، بیوت مراجع تقلید، بقاع متبرکه، مساجد، تکایا و دیگر اماکن مذهبی قم با حضور خیل عظیم شیفتگان خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت در حال برگزاری است.

از صبح روز پنجشنبه  حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) پذیرای گروه کثیری از زائران و شهروندان عزادار قم است که در قالب دسته‌های سینه‌زن زنجیرزن جهت عزاداری و عرض تسلیت به حضرت معصومه (س) وارد این حرم مطهر می‌شوند.

مسجد مقدس جمکران نیز مملو از زائرانی است که از سراسر کشور به این مکان مقدس آمدند تا با شرکت در مراسم سوگواری این مصیبت را به امام عصر(عج) تسلیت بگویند.

برگزاری مراسم عزاداری در دفاتر مراجع تقلید و علما

هم‌زمان با ایام شهادت مظلومانه حضرت صدیقه طاهره(س) مجلس عزاداری و سوگواری در دفاتر و بیوت مراجع عظام تقلید و علما در حال برگزاری است.

همه‌ساله در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) و آغاز ایام فاطمیه، برنامه‌های روزانه روضه از سوی مراجع عظام و علما در قم برگزار می‌شود.

این مراسم که با سخنرانی وعاظ و مرثیه‌سرایی ذاکران اهل‌بیت(ع) همراه است، در دفتر حضرات آیات صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی، علوی گرگانی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی  و سایر مراجع و علما برگزار می‌شود.

مراسم سوگواری سالروز شهادت حضرت زهرا(س) از روز پنج‌شنبه ۱۹ دی‌ماه به مدت سه روز  از ساعت ۹/۱۵ در دفتر آیت‌الله علوی گرگانی واقع در کوچه ۲۶ صفاییه برگزار می‌شود و همچنین مراسم عزاداری شهادت بی‌بی دوعالم از ساعت ۱۰/۳۰ با شرکت عموم مردم ولایتمدار و ارادتمندان خاندان رسالت در دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی برگزار می‌شود.

همچنین مراسم سوگواری به این مناسبت با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی به مدت ۳ روز از ساعت ۱۰ در مدرسه امیرالمؤمنین(ع) واقع در خیابان شهدا(صفاییه) برگزار می‌شود.

گفتنی است مراسم عزاداری شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) به مدت سه روز از روز پنج‌شنبه در دفتر آیت الله صافی گلپایگانی واقع در کوچه ۶ خیابان چهار مردان برگزار می‌شود.

مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) روز پنجشنبه به مدت ۳ روز از  ساعت ۱۰:۳۰ در دفتر آیت‌الله‌ وحید خراسانی واقع در کوچه ۲۳ خیابان شهدا(س) صفاییه برپا می‌شود.

در این مراسم حجت‌الاسلام بندانی نیشابوری سخنرانی و عرب خالقی و علی‌اصغر انصاریان مرثیه‌سرایی خواهند کرد.

برچسب‌ها