استفاده از ظرفیت‌های گسترده انجمن‌های فرهنگی و هنری می‌تواند عامل توسعه فرهنگی شهرستان‌ها باشد.

گلایه‌های رؤسای انجمن‌های فرهنگی و هنری تایباد و پاسخ یک مسئول

سرورهادیان/

 استفاده از ظرفیت‌های گسترده انجمن‌های فرهنگی و هنری می‌تواند عامل توسعه فرهنگی شهرستان‌ها باشد.

تایباد یکی از شهرستان‌های همجوار با کشور افغانستان است؛ توجه به این شهر به عنوان یکی از شهرهای مرزی که می‌تواند مورد تهاجم فرهنگی قراربگیرد، ضرورتی است که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن گذشت.دغدغه فرهنگی  تعدادی از مسئولان انجمن‌های هنری، مؤسسات و فعالان فرهنگی و هنری  و پاسخ رئیس اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی این شهر را درباره بضاعت‌ها و راهکارهای رفع این مشکل با هم مرور می‌کنیم . یک شاعر که  به‌واسطه کتاب اشعارش به گویش محلی شهرت دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: با وجود ظرفیت‌های هنری بسیار در تایباد، در دو سال گذشته ظاهراً عزم بر تعطیلی انجمن‌های فعال بوده و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد عملکرد بسیار ضعیفی  در این خصوص داشته و فقط بر موج موسیقی سوار است و بس.

 حسن نعیمی می‌افزاید: این در حالی است که موسیقی این شهر که با تارش معروف است، جایگاه خود را یافته است.

شعر آیینی را دریابیم

رئیس انجمن شعر مولانا خاطرنشان می‌سازد: عدم همکاری اداره ارشاد با بسیج هنرمندان، ضربات جبران‌ناپذیری را به فرهنگ شهر تایباد وارد کرده است؛ در این دو سال در حوزه شعر آیینی هیچ اتفاقی با همکاری ارشاد نیفتاده و فقط بسیج هنرمندان به‌طورمستقل چند شب شعر آیینی برگزار کرده است.

مناسبت‌های فراموش شده

وی  تأکید می‌کند: گویا اداره ارشاد مناسبت‌ها را فراموش کرده است، در صورتی که در گذشته شب‌های شعر آیینی شهرستانی و حتی استانی با شکوه در تایباد برگزار می‌شده است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی تایباد نیز بیان می‌دارد: در دو سال گذشته سلیقه‌محوری و سیاست‌های اشتباه سبب شده انجمن هنرهای نمایشی تایباد کنار گذاشته شود و زخم‌هایی عمیق بر پیکره فرهنگ و هنر این شهر مرزی وارد آید؛ هنرمندان فعال شهرستان نیز تحت تأثیر این فضا از فعالیت‌های هنری در شهرستان دور شده‌اند.

حامد حق‌شناس اظهار می‌کند: از هفت گروه نمایشی تایباد امروزه فقط یک گروه مشغول فعالیت است. بروکراسی اداری موجب شده گروه‌های نمایشی تمایلی به همکاری با ارشاد نداشته باشند؛ این درحالی است که باید از حضور و توان پرشور این گروه‌ها برای اعتلای فرهنگ و هنر بهره‌مند شد.

استفاده از بضاعت‌ها

رئیس انجمن هنرهای تجسمی تایباد نیز در گفت‌وبا قدس می‌گوید: با توجه به فعالیت بیش از 20 ساله اینجانب و انجمن زیرنظرم در حوزه هنرهای تجسمی، نزدیک به دو سال است مکان و دفتر کاری انجمن از من پس گرفته شده است.

مهدی فاطمی خاطرنشان می‌کند: این در حالی است که مجتمع مفاخر تایباد نزدیک به 20 اتاق خالی دارد. هنوز برای هنرمندان تجسمی نامفهوم است که این سیاست کاری ارشاد چه دلیل منطقی می‌تواند داشته باشد؟ حال سؤال این است که با توجه به نامه‌نگاری‌های انجام شده با مسئولان استانی، چرا هنرمندان تایباد باید دغدغه داشته باشند؟

وحدت و یکپارچگی در تایباد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: تایباد شهرستانی است تلفیقی با اکثریت اهل سنت که در کمال وحدت و یکپارچگی با هم زندگی می‌کنند و در حوزه فرهنگ و هنر نیز همه با هم حضور داشته و حرکت می‌نمایند.

عباس برزو خاطرنشان می‌کند: از سال 96 که مسئولیت این اداره را برعهده گرفتم، همه تلاشم را برای اعتلای فرهنگ و هنر این منطقه انجام داده‌ام و در راستا تا جایی که قانون را نشکنیم، برای آن هدف انعطاف قانون را مدنظر قرار داده ام. به اعتقاد من برای جلوگیری از بروز مشکلات باید طبق ضوابط و قوانین عمل کرد و من  نیز از این امر مستثنا نیستم. من خارج از ضوابط و قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی و وزارت ارشاد چیزی از دوستان هنرمندان شهرستان تایباد نمی‌خواهم.

تایباد و بضاعت‌های فرهنگی و هنری

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد بیان می‌کند: برگزاری سه نکوداشت استادان بزرگ موسیقی مقامی، برگزاری همایش‌های سالانه مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی، افزایش ۱۰۰ درصدی انجمن‌های ادبی، همایش بین‌المللی همزبانی شاعران ایران و افغانستان با محوریت تایباد و هرات با حضور شاعران بزرگ خراسان و ولایت هرات، فعال‌سازی انجمن سینمای جوانان، برپایی انجمن مفاخر که منجر به شناسایی بیش از ۵۰۰ سند تاریخی شامل ۲۸۶ کتاب تاریخی از اقصی نقاط جهان شد و همچنین برگزاری جشن و جنگ‌ها و... نمونه‌ای از فعالیت‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد است.

ایجاد شرکت تعاونی هنرمندان و گذر هنر

برزو در ادامه از ایجاد شرکت تعاونی هنرمندان خبر می‌دهد و می‌گوید: هنرمندان مختلف در حوزه فرهنگ و هنر و ادب، صنایع دستی و گردشگری می‌توانند عضو این تعاونی شده و از مزایای آن استفاده کنند. همچنین درحال برنامه‌ریزی برای افتتاح بازارچه هنر یا همان گذر هنر در شهرستان تایباد هستیم؛ معتقدم با کمک همین هنرمندان همه این فعالیت‌ها انجام می‌شود که به‌طور قطع دلگرمی من نیز به همه هنرمندان تایبادی است.

حفظ فرهنگ بومی

وی در پاسخ به عدم فعالیت انجمن هنرهای نمایشی در این شهرستان نیز تصریح می‌کند: به اعتقاد من قرار نیست به خاطر خنداندن مردم هر واژه و لفظ و هر رفتاری را روی صحنه انجام دهیم، همچنین با به تمسخر گرفتن لهجه بومی تایباد و تولید نمایش‌های بی‌محتوا که فرهنگ غنی تایباد را زیرسؤال می‌برد به شدت مخالفم. من با تولید نمایش‌هایی که سبب شود به دلیل عدم رعایت استانداردهای اولیه یک نمایش برخی مسئولان در مراسم بعدی حضور پیدا نکنند، کاملاً مخالف بوده و اجازه نمی‌دهم با این نوع نمایش‌ها جامعه هنری شهرستان زیرسؤال رود.

وی تأکید می‌کند: در حال حاضر فقط یک گروه نمایش در این شهرستان مشغول به کار است که متأسفانه هیچ گونه ضابطه‌ای را نمی‌پذیرد، این در حالی است که برای ارتقای هنر نمایشی تایباد از دانش‌آموخته‌های این رشته دعوت شده است با استانداردهای تئاتر مطابق ضوابط و در شأن شهرستان مشغول به کار شوند .

استقبال مردم تایباد از نقاشی

وی درباره وضعیت انجمن هنرهای تجسمی نیز بیان می‌کند: برخی از هنرمندان در انجمن هنرهای تجسمی فعالیت‌هایی مقطعی را در این حوزه انجام داده‌اند که خیلی قابل قبول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نبود و این تصور برایم پیش آمده بود که شاید مردم این منطقه علاقه‌مند به هنرهای تجسمی نیستند؛ اما دعوت از دو استاد، یکی در حوزه نقاشی کودک و دیگری در حوزه بزرگسالان و حضورشان در انجمن با استقبال خوب مردم هنردوست تایباد همراه بود که خوشبختانه در چند روز اخیر برای فعالیت‌های بیشتر در این عرصه برنامه‌ریزی شده است.

برچسب‌ها