حسن روحانی در نشست مشترک هیأت‌های عالیرتبه ایران و قطر ضمن ابراز خرسندی از حضور امیر قطر در ایران، گفت: ایران از توسعه بیش از پیش روابط با همسایگان بویژه قطراستقبال می کند و از روابط نزدیک و صمیمانه دو کشور در سالهای اخیر خوشحالیم.

رئیس جمهور: قطر می‌تواند پایگاهی برای توسعه روابط و همکاری‌های اقتصادی و دریایی 2 کشور باشد

قدس آنلاین: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز در در نشست مشترک هیأت‌های عالیرتبه ایران و قطر با بیان اینکه امیدواریم در این سفر بتوانیم گام مهمی در راستای توسعه روابط و مناسبات تهران، دوحه برداریم، اظهارداشت: گسترش مناسبات و همکاری‌های ایران و قطر برای دو ملت مهم بوده و منافع آنان را به دنبال دارد و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا گام‌های جدیدی در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور برداشته شود.

روحانی تأکید کرد: قطر به عنوان کشور دوست و برادر، می‌تواند پایگاهی برای توسعه روابط و همکاری‌های تجاری، اقتصادی و دریایی دو کشور باشد.

رئیس جمهور با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فراوان سرمایه‌گذاری در کشورمان در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی، صنعت و هتل‌سازی، اظهار داشت: فعالان اقتصادی و بخش خصوصی قطر هم می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و با سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها، همکاری‌های مشترک دو کشور را بیش از پیش گسترش دهند.

روحانی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در بخش‌های گوناگون علم و فناوری، فعالیت‌های دانش‌بنیان و خدمات مربوط به بخش‌های آب و برق، گفت: آماده انتقال تجربیات خود در این بخش‌ها به کشور دوست، قطر هستیم.

رئیس جمهور توسعه روابط دو ملت و گردشگری میان دو کشور را حائز اهمیت برشمرد و افزود: تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در راستای تسریع در اجرای توافقات فی‌مابین و برنامه‌ریزی برای توسعه مناسبات همه جانبه دو کشور امری مهم و ضروری است.

روحانی با بیان اینکه همکاری ایران و قطر در زمینه توسعه ثبات و امنیت منطقه بویژه اجرای طرح صلح هرمز بسیار حائز اهمیت است، افزود: جمهوری اسلامی ایران از گذشته در مسایل گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی با قطر رایزنی و تعامل داشته و امروز می‌بایست این مناسبات بیش از پیش گسترش پیدا کند.

رئیس جمهور ضمن اظهار امیدواری از اینکه هنگام تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور شاهد برگزاری نمایشگاهی از توانمندی‌های ایران و قطر و ارایه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این نمایشگاه باشیم، دعوت امیر قطر برای سفر به این کشور را پذیرفت.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در این نشست با تقدیر از حسن استقبال و میهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران از هیأت قطری و دعوت رسمی از دکتر روحانی برای سفر به دوحه ، گفت: دوستی و روابط ایران و قطر ریشه در تاریخ دارد که خوشبختانه در سال‌های اخیر توسعه یافته و تقویت شده و امیدوارم این سفر گامی خوب برای گسترش بیش از پیش مناسبات تهران – دوحه و تسریع در اجرای توافقات فی‌مابین باشیم.

امیر قطر با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در آینده نزدیک اظهارداشت: از اعضای این کمیسیون می‌خواهیم که در این نشست موضوعات گوناگون مورد علاقه دو کشور را که می‌تواند در توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات تهران – دوحه تأثیرگذار باشد، دنبال کنند.

وی با بیان اینکه باید با تلاش مسئولان روابط دو کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، تبادل تجاری، گردشگری و سرمایه‌گذاری مشترک بیش از پیش گسترش پیدا کند، گفت: از همکاری مشترک فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان ایران و قطر استقبال کرده و برای توسعه این همکاری‌ها تسهیلات ویژه‌ای در نظر خواهیم گرفت.

امیر قطر با بیان اینکه ایران و قطر همواره در تحولات گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی در سطوح مختلف با هم رایزنی‌ها و همکاری‌های گوناگون داشته‌اند، گفت: معتقدیم افزایش تنش در منطقه هرگز به نفع کشورهای منطقه و جهان نیست و آنچه از ایران در قبال مسایل منطقه دیدیم همواره حکمت و تدبیر بوده است.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی افزود: معتقدیم باید برای حفظ امنیت در این منطقه با جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری تأثیرگذار در منطقه همکاری کنیم و هرگونه همکاری امنیتی در این منطقه بدون حضور ایران ارزشی ندارد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها