رئیس کمیته امور بین‌الملل سنای روسیه معتقد است: بیانیه سه‌جانبه فرانسه، آلمان و انگلیس با وجود حمایت از اجرای برجام، با برخوردی یک‌جانبه تنها خواستار رعایت تعهدات از سوی ایران شده‌، ولی درخواست مشابهی از آمریکا نکرده‌ است.

 سناتور روس: ۳ کشور اروپایی آشکارا نقض برجام از سوی آمریکا را نادیده گرفته‌اند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه «راسیسکایا گازیتا» امروز نوشته است: "کنستانتین کاساچوف" رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه اعلام کرده است که بیانیه مشترکی که روز یکشنبه از سوی رهبران سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس صادر شده و در آن تعهد خود نسبت به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را مورد تأکید قرار داده و از ایران خواسته‌اند که به تعهدات خویش در چارچوب برجام عمل کند، تا حدودی "خبر بدی" است، برای اینکه در آن درخواست تجدیدنظر آمریکا در برخوردش با توافقنامه هسته‌ای وجود نداشته و تنها نسبت به عملکرد واشنگتن "ابراز تأسف" شده است.

این سناتور در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: «در بیانیه مشترک رهبران فرانسه، آلمان و انگلیس مجدداً تعهد این سه کشور نسبت به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (به‌اصطلاح "توافق هسته‌ای با ایران") مورد تأکید قرار گرفته و این خبر خوبی است. خبر بد آن است که فرانسه، آلمان و انگلیس خواستار رعایت کامل تعهدات از جانب ایران شده‌اند، چرا بد؟ از آن جهت که در این بیانیه هیچ درخواست واضح و مشابهی از ایالات متحده وجود ندارد.»

به‌عقیده کاساچوف، خروج یک‌جانبه آمریکایی‌ها از برجام منجر به نقض تعهدات آنها به‌عنوان یکی از طرفین این توافقنامه بین‌المللی و به‌عنوان یکی از اعضای سازمان ملل و همچنین عضو دائم شورای امنیت شده است.

وی افزوده است: «جالب توجه است؛ برجام بیشتر مبتنی بر تعهدات متقابل ایالات متحده و ایران بوده یعنی: برداشته شدن تحریم‌ها به‌ازای تحت کنترل بین‌المللی قرار گرفتن برنامه هسته‌ای. اما طبق منطق غربی‌ها، هر چقدر ایالات متحده سیاست تحریم‌های خود را ادامه دهد (که فقط در حال تشدید است)، با وجود این، تنها ایران باید برجام را رعایت کند و اگر این کار را نکند، فقط مقصر این کشور خواهد بود! چنین منطقی اگر نگوییم بسیار سخت‌گیرانه، ولی قطعاً بسیار مشکوک است، این همان سیاستی است که ایالات متحده بی‌شرمانه از آن استفاده می‌کند و ظاهراً از دنیای تک‌قطبی که ایجاد کرده، لذت می‌برد.»

رهبران سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان روز یکشنبه در بیانیه مشترکی تعهد خویش نسبت به ادامه اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را ابراز داشته، ولی بدون اینکه به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، نقض آشکار این توافقات و ادامه سیاست اعمال تحریم‌ها علیه ایران اشاره‌ای کنند، از مقامات تهران خواسته‌اند تا به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کنند.

پیش از این وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به درخواست "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا در این باره که لازم است "از آنچه از توافق هسته‌ای با ایران باقی مانده، خارج شد"، اعلام کرد که مسکو به هیچ وجه قصد ندارد از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)خارج شود.

مقامات دیپلماتیک روسیه بر این عقیده هستند که توافق هسته‌ای، کارآیی خود را به‌خوبی نشان داده و تعادل بین منافع همه طرفین را رعایت کرده و ضروری است همچنان از سوی همه طرفین امضاکننده آن اجرا شود، بنابراین، مواضع مقامات تهران بسیار قابل درک‌تر و قابل پذیرش‌تر است که اعلام کرده آمریکا باید با توجه به اینکه این توافقنامه ــ که خود پیش برده است ــ با تصویب قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل مورد تأیید قرار گرفته، به اجرای تعهدات خویش در چارچوب برجام بازگردد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها