پس از یک ماه بررسی میدانی و جمع‌آوری مستندات کافی، سرانجام مشخص شد یک برند شناخته شده چای در مشهد به سود قانونی خود قانع نبود و با شیوه‌ای سودجویانه اقدام به گران‌فروشی ۲ میلیارد و ۴۶۵ میلیون تومانی مبادرت می‌کند که با برخورد قاطع کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان‌رضوی تمام رشته‌هایش پنبه شد.

گران‌فروشی ۲/۵ میلیاردی برند چای در روز روشن!

عقیل رحمانی/

 پس از یک ماه بررسی میدانی و جمع‌آوری مستندات کافی، سرانجام مشخص شد یک برند شناخته شده چای در مشهد به سود قانونی خود قانع نبود و با شیوه‌ای سودجویانه اقدام به گران‌فروشی ۲ میلیارد و ۴۶۵ میلیون تومانی مبادرت می‌کند که با برخورد قاطع کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان‌رضوی تمام رشته‌هایش پنبه شد.

 بیش از ۲۰ هزار تومان سود نامشروع در هر بسته چای!

۳۰ روز پیش بود که کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان‌رضوی اطلاعات خامی را دریافت کردند که بررسی مقدماتی آن داده‌ها از گران‌فروشی عظیم یک واردکننده که در حوزه بسته‌بندی چای هم فعالیت گسترده دارد، حکایت داشت.

بر پایه همین ماجرا بود که تیمی از کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان‌رضوی مأمور رسیدگی به این پرونده شد.

در گام اول کارشناسان مذکور برای جمع آوری مستندات از چند نقطه شهر نمونه‌هایی از چای‌های متعلق به برند مذکور را که در بسته‌بندی‌های ۵۰۰ گرمی عرضه شده بود جمع‌آوری و به مقر سازمان صمت استان منتقل کردند.

پس از آن آنالیز کردن محصول مذکور و اخذ استعلامت مورد نیاز برای روشن شدن میزان واردات چای و دفعات و زمان آن توسط تیم مذکور در دستور کار قرار گرفت.

این موضوع  چند روزی زمان برد و در ادامه تحقیقات موشکافانه کارشناسان مذکور مشخص شد عاملان این گران‌فروشی برخلاف قانون در تاریخ ۳۰/۲/۹۸ محموله چای کله‌مورچه(CTC) به وزن ۲۷ هزارو ۲۸۰ کیلوگرم را با ارز دولتی و قبل تبدیل ارز دولتی به نیمایی وارد کشور کرده است. از سوی دیگر در مهر ماه سال جاری هم مجدد یک محموله دیگر را اما این بار با ارز ۹ هزارتومانی وارد کشور می‌کنند. بررسی‌های دقیق حکایت از آن داشت که محموله دوم پس از آن تاریخ در گمرک دپو شده و هنوز هم ترخیص نشده است، چراکه مالکان محموله وارداتی که همان صاحبان برند چای بودند، مابه التفاوت تبدیل ارزدولتی به نیمایی را به دولت پرداخت نکرده‌اند تا اجازه ترخیص محموله چای صادر شود.

جمع‌بندی این نکات وقتی در کنار هم چیده شد پرده از تخلف عظیم و چند میلیاردی برند چای برداشت. ماجرا هم این بود که عاملان تخلف محموله چای که با ارز دولتی وارد کشور شده بود را در اقدامی غیرقانونی افزایش قیمت داده‌اند و در بازار به فروش رسانده‌اند. از سوی دیگر خروجی آنالیزها و اعلام نظر نماینده کمیسیون چای کشور این موضوع را برای کارشناسان روشن کرد که سودجویان درهر بسته ۵۰۰ گرمی چای بیش از ۲۰ هزارتومان به جیب زده‌اند و به نوعی مردم را سرکیسه کرده‌اند.

گردن کلفتی مدیرمتخلف در مقابل قانون

با این تفاسیر بود که به سرعت ماجرا به مالک کارخانه که دفتر فروش آن در مشهد و محل فعالیتش در یکی از شهرستان‌های استان بود، اطلاع داده شد و از او خواسته شد برای ارائه توضیح هرچه زودتر به معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان‌رضوی مراجعه کند. اما در کمال تعجب وقتی فرد خاطی که پی برده بود تخلف چند میلیارد تومانی‌اش لو رفته است، در معاونت بازرسی سازمان صمت حاضر شد، از ارائه هر گونه مدرکی به کارشناسان خودداری کرد.

این گونه بود که در پایان رسیدگی به این پرونده برای واحد مذکور گزارش تخلف گران‌فروشی به میزان ۲میلیارد و ۴۶۵ میلیون تومان تنظیم و در مسیر ارسال به تعزیرات حکومتی استان قرار گرفت.

برچسب‌ها