یک کنشگر و فعال محیط زیست گفت: باتوجه به اینکه نشست زمین معرف بیابانی‌شدن است، بسیاری از نواحی استان خراسان رضوی در آستانه بیابانی‌شدن کامل قرار دارند.

بسیاری از نواحی خراسان رضوی در آستانه بیابانی‌شدن کامل قرار دارند

به گزارش قدس آنلاین، محمد درویش بیان کرد: فرونشست‌ها آخرین مرحله بیابان‌زدایی هستند؛ نه تنها در خراسان رضوی بلکه در اغلب استانی‌های کشور با پدیده فرونشست زمین روبه‌رو هستیم و این نشان می‌دهد که اصولاً به قوانین طبیعت احترام نگذاشته‌ایم.

وی تصریح کرد: متاسفانه در برخی مناطق از جمله کاشمر و خلیل‌آباد و به خصوص نیشابور در استان خراسان رضوی شکاف‌های بزرگی به دلیل فرونشست زمین ایجاد شده و دشت به طور یک‌نواخت دارد پایین می‌رود و این بسیار خطرناک است.

درویش افزود: نقش سازمان‌های مردم‌نهاد بسیار مهم است.  تمام اتفاقات خوبی که در کشور رخ داده نتیجه اقدامات و فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد بوده و اگر به این سازمان‌ها اجازه فعالیت دهند و نگاه‌های امنیتی را از روی آن‌ها بردارند و قوانین دست‌وپاگیر را حذف کنند، می‌توانند معجزه کنند.

وی عنوان کرد: متاسفانه سالیانه ۳۰ سانتیمتر در دشت طوس زمین نشست می‌کند. از سویی مشهد با مشکلات جدی در تامین آب شرب مواجه است، همچنین به دلیل اینکه کشور افغانستان حق‌آبه خود را در خصوص سد دوستی نمی‌دهد، شرایط بسیار نگران‌کننده است.

این کنشگر محیط زیست بیان کرد: کمترین مشکل ما اعتبار است، مشهد باید به سمت شهر زیست‌محور برود، به جای اینکه بخواهد شهر خودرومحور باشد. از این طریق خواهد توانست بحران هوا، کم‌تحرکی و ترافیک را رفع کند.

وی ادامه داد: نشست زمین معرف بیابانی‌شدن است و بسیاری از نواحی استان خراسان رضوی در آستانه بیابانی‌شدن کامل قرار دارد. هر جایی که سطح آب زیرزمینی افت و به تبع نشست کند، تولید گرد و خاک افزایش یابد و شمار پرندگان کاهش پیدا کند و تفاوت دمای شب و روز افزایش یابد یعنی آن منطقه دارد به سمت بیابانی‌شدن میل پیدا می‌کند.

درویش در پاسخ به این سوال که ما متخصصان بسیاری در حوزه محیط زیست داریم چرا هنوز وضعیت این گونه است؟ گفت: وقتی کلنگ سازمان محیط زیست به زمین زده شد متخصص محیط‌زیست نداشتیم ولی اکنون هزاران متخصص داریم، اما اینکه چرا وضع محیط زیست بهتر نشده چون فقط درد جامعه را متخصص و آموزش تضمین نمی‌کند؛ باید علاوه بر تخصص عاشق سرزمین‌مان هم باشیم.

وی افزود: باید فرزندانی تربیت کرد که عاشق سرزمین باشند که اگر این‌گونه باشند زباله نخواهند ریخت و در کنار لاشه خون‌آلود یک حیوان با لبخند عکس یادگاری نمی‌گیرند و وقتی رخداد فرونشست زمین دیدند، بی‌تفاوت عبور نمی‌کنند و این تغییر نیاز به زمان دارد.

این فعال محیط‌زیست بیان کرد: هرچند ابتدای امسال بارندگی‌های بسیاری داشته‌ایم اما اگر نتوانیم روش مدیریتی خود را تغییر دهیم و به سمت کاهش وابستگی معیشتی به سمت منابع آب و خاک حرکت کنیم در آینده شرایط بحرانی‌تری را خواهیم داشت.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها