چابهار- باوجوداینکه به فرموده مقام معظم رهبری تمامی امکانات ضروری مردم سیل‌زده در قالب کمک‌های مردمی و دولتی به سمت مناطق سیل‌زده در جنوب سیستان و بلوچستان گسیل‌شده است اما متأسفانه به دلیل قطع راه‌های ارتباطی و نبود ماشین‌آلات برای تسریع در بازگشایی راه‌ها بسیاری از خودروهای حامل کمک پشت سیل مانده‌اند.

«سیل کمک های مردمی» پشت سیل مانده است/سیل‌زدگان در دسترس نیستند

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگرچه باری دیگر مردم کشور برای کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان بسیج شدند و رسانه‌ها بیشترین نیاز مردم این مناطق را آب و غذا و وسایل گرمایشی می‌دانند اما مردم مناطق گرفتار در سیل اذعان می‌کنند قبل از هر چیز باید راه‌های ارتباطی بازگشایی شود چون راه دسترسی برای دریافت کمک‌ها مسدود است!

نبود جاده دسترسی کار امدادرسانی و رساندن کمک‌های مردمی به بیش از ۱۲۰ هزار سیل‌زده در ۳۰۰ روستای چابهار در محدوده دشتیاری، بخش‌های مرکزی و پلان و قسمتی از بخش تلنگ قصرقند را مختل کرده است.

در حال حاضر افزون برده‌ها کامیون و خودروی سبک در انتظار بازگشایی راه برای رساندن کمک به سیل‌زدگان نیازمند هستند.

به گفته مردم برخی مناطق سیل‌زده هنوز برای وصل شدن برق، آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت و بازگشایی راه اقداماتی صورت نگرفته و برای بازگشایی راه عورکی و تلنگ هیچ ماشین‌آلات دولتی در محل حضور نداشته و مردم بیش از ۷۰ روستا در منطقه بزرگ عورکی و تلنگ در پشت سیلاب مانده و چشم‌انتظار کمک‌های جمع‌آوری‌شده خیران بومی چابهار و سایر مناطق هم‌جوار و استان‌های کشور هستند.

اندوخته غذایی مردم رو به اتمام است

عضو شورای اسلامی بخش پلان چابهار در این رابطه اذعان می‌کند: در چند روز گذشته خود مردم از قبل پیش‌بینی سیل و مسدود شدن راه‌ها را می‌کردند و لذا ذخیره مواد غذایی را به مقدار اندک داشتند اما واقعیت این است که ذخیره اندک تمام‌شده است و باید هر چه زودتر به آن‌ها امداد رساند.

شه‌بخش گرگیج بابیان اینکه امدادرسانی تنها با قایق و بالگرد امکان‌پذیر است اظهار می‌کند: بعد از گذشت چند روز از سیل و بارندگی‌ها تنها بالگرد موجود برای امدادرسانی به بیش از ۳۰۰ روستای گرفتار در سیل فقط در چند روستا حضور پیداکرده و کمک ناچیزی ارائه کرده است.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین ترین واصلی‌ترین نیاز مردم بازگشایی راه‌ها است می‌افزاید: باگذشت زمان و تمام شدن مواد غذایی و نبود راه دسترسی شاهد بحران و مشکلات جبران‌ناپذیری خواهیم بود.

وی تأکید می‌کند: بازگشایی راه‌های روستایی مناطق سیل‌زده نیازمند تأمین ماشین‌آلات است اما متأسفانه در این راستا اقدام چندانی نشده است.

مردم ناراضی هستند

بخشدار دشتیاری نیز اظهار می‌کند: متأسفانه یک بالگرد برای تمامی ۳۰۰ روستای سیل‌زده اعزام‌شده که نارضایتی‌های مردم از خدمات‌رسانی خیلی بالاست و اگر مسئولان به ستاد مرکزی مدیریت بحران در دهیاری روستای نوبندیان مراجعه کنند خواهند دید که هزاران نفر سیل‌زده از بیش از ده‌ها روستا درخواست جابجایی هوایی بیماران رادارند.

جمشید سارانی می‌افزاید: برای نجات جان مردم از سیلاب همت و اراده ملی و حضور مسئولان کشوری همراه با تجهیزات به‌ویژه ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی نیاز داریم.

۳۵۰ روستا در محاصره آب

فرماندار شهرستان ویژه چابهار در این رابطه اظهار می‌کند: سیل بیش از ۳۵۰ روستا از مجموع ۴۳۸ روستای چابهار را درگیر کرده است و به دلیل حجم بالای سیلاب رودخانه‌های باهوکلات و کاجو و سرریز سدهای پیشین و زیردان موجب تخریب جاده‌های مواصلاتی، پل‌ها، آبرفتی معابر و خانه‌ها، نفوذ آب در واحدهای مسکونی مردم شده است.

رحمدل بامری افزود: خدمات‌رسانی در حال انجام است اما برای رسیدن به شرایط مطلوب عزم و اراده ملی را می‌طلبد تا با ارسال ماشین‌آلات سنگین و کمک‌های بیشتر رسیدگی به حل مشکلات مردم گرفتار در سیلاب کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: درخواست اعزام بالگرد و کمک‌های امدادی و مواد غذایی و ماشین‌آلات سنگین راداریم و امیدواریم با تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که انجام‌شده بتوانیم بخشی از مشکلات مردم را مرتفع کنیم.

برچسب‌ها