مدیرگروه خدمات بیمه ای بانک کشاورزی خراسان رضوی گفت: در سال ۹۸-۹۷ در حدود ۶۰میلیارد تومان خسارت بیمه ای به کشاورزان پرداخت شد، از طرفی در سال زراعی ۹۹-۹۸ تا کنون در حدود ۱۰۵هزار هکتار محصولات زراعی و ۲۱هزار هکتار محصولات باغی بیمه شده اند.

کشاورزان برای بیمه محصولات کشاورزی زمان را هدر ندهند/پرداخت ۶۰میلیارد تومان خسارت بیمه ای  به کشاورزان خراسان رضوی

محمود رضا فرزانه در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: بیمه محصولات کشاورزی تا زمانی که خسارت های پی درپی گزارش نشود ادامه خواهد داشت و محدودیت زمانی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در مورد محصولات پاییزه نظیر کلزا سامانه بیمه بسته شده است، تصریح کرد: در حال حاضر کشاورزان هنوز فرصت دارند برای بیمه محصولاتی نظیر گندم ، جو  و محصولات باغی به جز انگور آبی اقدام کنند، از این رو تقاضای ما این است که برای این موضوع زمان را از دست ندهند زیرا هر لحظه ممکن است سامانه بیمه محصولات کشاورزی برای سال آینده بسته شود.  

فرزانه ادامه داد: در حال حاضر سه نوع بیمه پایه، بیمه عمومی و انفرادی برای محصولات کشاورزی وجود دارد، در بیمه پایه سهم دولت  بیشتر است  یا به عبارتی حق بیمه کمتری کشاورزان پرداخت می کنند و در مقابل تعهدات بیشتری را نیز پاسخگو است اما نکته ای که باید به آن توجه شود این است که بیمه پایه تنها برای خطراتی  با شدت بالا و گسترده  در خشکسالی ،سرما ، یخبندان ، گرما و سیل های فراگیر پاسخگو است  .

وی افزود: بیمه عمومی علاوه بر  شرایط بیمه پایه، خسارت هایی با درجه کمتر را نیز پاسخگو است و  در بیمه انفرادی   خسارت محدود به خشکسالی ،سرما ، یخبندان ، گرما و سیل های فراگیر نیست و برای موارد مختلف از جمله تگرگ، باران های سیل آسا، طوفان و موارد دیگر را نیز پوشش می دهد اما به طور طبیعی حق بیمه در بیمه های عمومی و انفرادی از پایه بیشتر است.   

مدیرگروه خدمات بیمه ای بانک کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد:   در بارش های اخیر و همچنین کاهش دما  در استان، در مورد خسارت گندم ، جو و غلات فعلا نمی توان اظهار نظر کرد ولی به طور کلی چون پوشش برف به عنوان یک عایق کننده عمل می کند در مزارع غلات زیاد نگران کننده نیست  اما در باغات انگور در شهرستانی نظیر قوچان که درجه ۱۸- را تجربه کرده اند امکان خسارت وجود دارد .

وی تصریح کرد: بیمه محصولات کشاورزی بر اساس نوع بیمه و نوع پوشش به طور میانگین برای هر هکتار از ۱۱ هزار تومان تا ۶۵هزار تومان متغیر است.

فرزانه ادامه داد:  در سال ۹۸-۹۷ در حوزه محصولات زراعی در حدود ۶۰میلیارد تومان خسارت  به کشاورزان پرداخت شد و ۱۵میلیارد تومان نیز در مرحله پرداخت قرار دارد . همچنین در سال زراعی ۹۹-۹۸ تا کنون در حدود ۱۰۵هزار هکتار محصولات زراعی  و ۲۱هزار هکتار محصولات باغی بیمه هستند.

برچسب‌ها