یک شبکه روسی به نقل از منبعی در وزارت خارجه این کشور گزارش داد مسکو آغاز مکانیسم حل اختلاف برجام را غیرقابل قبول می‌داند.

ریانووستی: روسیه آغاز مکانیسم حل اختلاف برجام را غیرقابل قبول می‌داند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، یک منبع در وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) آغاز فرایند مکانیسم حل اختلاف در برجام توسط کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه را محکوم کرد.

این منبع به شبکه «ریانووستی» گفت مسکو توسل کشورهای اروپایی به مکانیسم حل اختلاف را «غیرقابل قبول» دانسته و از آن انتقاد کرد.

این منبع دیپلمات روس همچنین توضیح داد: «ما اقدامات تروئیکای اروپایی را که با اهداف و روح توافق هسته‌ای در تضاد هست، قبول نمی‌کنیم».

ظهر امروز بود که سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کردند. در بیانیه فرانسه آمده است، «با توجه به اقدامات ایران، هیچ انتخاب دیگری نداشتیم، برای ثبت نگرانی‌هایمان و اینکه ایران به تعهداتش در برجام پایبند نیست به کمیسیون مشترک رجوع می‌کنیم».

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به فعال شدن مکانیسم حل اختلاف در برجام، با بیان اینکه جایگزینی برای توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد، گفت حفظ برجام اکنون از هر زمانی بیش‌تر اهمیت دارد. (جزئیات بیشتر)

این مکانیسم روندی است که در صورت طی کردن کامل مراحل، به بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل علیه ایران منتهی خواهد شد. 

با این حال دیپلماتهای اروپایی مدعی هستند که هدف این تصمیم حفظ توافق هسته‌ای از طریق بحث و رایزنی با ایران برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام است، نه بازاعمال تحریمهای سازمان ملل. 

*مکانیسم ماشه چیست؟

مکانیسم ماشه، بخش نهایی از ساز و کار حل اختلاف ذیل برجام است که می‌تواند قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل را که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ تعلیق شده بودند، باز گرداند.

در حقیقت منظور از مکانیسم ماشه بخش پایانی همان «ساز و کار حل اختلافات» در بندهای ۳۶ و ۳۷ در برجام است. این ۲ بند از آنجا که رجوع به آنها می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بینجامد، به «مکانیسم ماشه» معروف شده‌ است. 

بند ۳۷ برجام عنوان می‌کند: «متعاقب دریافت ابلاغ طرف شاکی، به نحو مشروح در فوق، به همراه توضیحی از تلاش‌های توأم با حسن نیت آن طرف برای طی فرآیند حل و فصل اختلاف پیش بینی شده در برجام، شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌بایست منطبق با رویه‌های خود در خصوص قطعنامه‌ای برای تداوم لغو تحریم‌ها رای گیری کند. چنانچه قطعنامه فوق‌الذکر ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ به تصویب نرسد، سپس مفاد قطعنامه‌های سابق شورای امنیت سازمان ملل متحد مجدداً اعمال خواهند شد، مگر اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد به نحو دیگری تصمیم گیری کند».

انتهای پیام/

برچسب‌ها