دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی گفت: بخش آسیب‌پذیر طرح مثلث توسعه اقتصادی، عدم تداوم و امکان پاسخگویی مناسب بخش دولتی در تامین زیرساخت‌ها با وجود محدودیت‌های بودجه و نهایتا دلسردی در صورت دریافت نکردن پاسخ در زمان مناسب است.

طرح مثلث توسعه اقتصادی استان چه آسیب‌هایی دارد؟

به گزارش قدس آنلاین، امیرمهدی مرادی  با اشاره به اجرای یک ساله طرح مثلث توسعه اقتصادی در خراسان رضوی اظهار کرد:  برخلاف تصور اولیه در خصوص طرح مثلث اقتصادی، تاکنون عملکرد استاندار و این طرح فراتر از حد انتظار بوده است.

وی بیان کرد: با توجه به احساس مسئولیت اغلب معین‌های اقتصادی، تمرکز فعالیت آنها در جهت فعال‌سازی مناطق روستایی به عنوان قطب‌های مولد و شناسایی پتانسیل‌های نهفته در روستاها و مناطق مختلف استان، پیش‌بینی می‌شود تداوم و حمایت از این طرح و پروژه اقتصادی بسیار کارآمد باشد. به ویژه اینکه در اغلب موارد، معین‌های اقتصادی توانسته‌اند با ارتباط مستقیم و نزدیک با مردم، از پتانسیل‌ها و تجارب خود در جهت رفع مشکلات حوزه‌های مختلف بهره‌برداری کنند.

مرادی با بیان اینکه حضور فعالان اقتصادی به عنوان مغز متفکر در کنار مردم و حضور ائمه جمعه به عنوان ناظر، انتظارات از نمایندگان مجلس و مطالبه از دولت را هدفمند و بهتر از پیش روشن می‌نماید، عنوان کرد: در گذشته در بسیاری از مواقع، علیرغم وجود پتانسیل‌های کم‌نظیر به دلیل عدم توجه و شناسایی پتانسیل‌ها، با اینکه امکان توسعه مناطق مختلف با کمترین هزینه وجود داشته، کمترین توسعه در این ابعاد اتفاق افتاده است.

دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی افزود: از جمله مهمترین مزایای این طرح، شناسایی پتانسیل‌های هر منطقه، ایجاد همدلی و همگرایی میان ارکان مخالف مثلث توسعه، هدفمندی و برنامه‌پذیر شدن مباحث هر منطقه، روشن شدن انتظارات و وجود متولی مشخص برای بیان و پیگیری انتظارات است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر انرژی  و همگرایی به وجود آمده باید به صورت مداوم پایش و ارزیابی شود تا منافع اقتصادی آن به هر حوزه و منطقه بازگردد،  با توجه به اینکه زمان بازدهی پروژه‌ها با هم متفاوت بوده و سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی بسیار مناسبی در دست اقدام است، تداوم و استمرار طرح اهمیت بسیار بالایی دارد.

مرادی خاطرنشان کرد: بخش آسیب‌پذیر طرح مثلث توسعه اقتصادی، عدم تداوم و امکان پاسخگویی مناسب بخش دولتی در تامین زیرساخت‌ها با وجود محدودیت‌های بودجه و نهایتا دلسردی در صورت دریافت نکردن پاسخ در زمان مناسب است.

دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی گفت: من نگران تداوم‌دار نشدن این طرح در صورت عدم حضور شخص استاندار در استان هستم و اگر در اسرع وقت برنامه مشخصی برای این طرح خلاقانه در شرایط تغییر مدیریت استان ارائه نشود، ممکن است این طرح نیز همانند بسیاری از طرح‌های مناسب دیگر به سرانجام نرسد.

وی بیان کرد: با توجه به دانش اقتصادی استاندار، من حضور وی در استان را فرصتی کم‌نظیر می‌دانم که امیدوارم فعالان اقتصادی بتوانند علیرغم تمام فشارهای ناشی از تحریم، از این فرصت مغتنم بهره‌برداری لازم را داشته باشند. تصمیمات قاطع و پذیرش مسئولیت تصمیمات سخت در جلسات از طرف استاندار واقعا ستودنی است و جلساتی که به ریاست وی برگزار می‌شود، درس‌های مدیریتی بسیار ارزشمندی دارد.

مرادی خاطرنشان کرد: استاندار را فردی عملگرا دیده‌ام که تمایلی برای برگزاری جلسات روتین و بی‌نتیجه ندارند. شاید بتوان نتیجه عملکرد و وضعیت اقتصادی استان را در کمترین میزان اعتراض مردم در استان همزمان با گرانی بنزین ارزیابی کرد. باید توجه داشته باشیم که کشور در شرایط بسیار ویژه‌ای به دلیل تحریم‌ها قرار دارد، بنابراین ارزیابی مقایسه‌ای عملکرد اقتصادی استان با سایر استان‌ها مورد قبول است، هرچند که انتظارات فعالان اقتصادی همواره فراتر از این است.

دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی با اشاره به شاخص‌هایی که نیاز به تقویت دارد، تصریح کرد: اینکه چه شاخص‌هایی نیاز به تقویت دارد، یک موضوع بوده و اینکه در شرایط موجود چه شاخصی اهمیت بالاتری دارد، موضوعی دیگر است. در حال حاضر موضوع اشتغال پایدار، تامین آب، توسعه زیرساخت‌ها و وضعیت حاشیه‌نشینی از مهمترین شاخص‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد، البته همواره با توجه به پتانسیل‌ها و ابزارهای موجود، مورد توجه مسئولان بوده و هست، اما اغلب آنچه روی می‌دهد، متناسب با امکانات و بضاعت موجود است. امیدواریم با مدیریت مدبرانه مدیران ارشد استان، بهترین بهره‌برداری از منابع محدود موجود صورت پذیرد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها