سپاه امام رضا(ع) در قالب برنامه حمایتی پنج هزار راس دام سبک را در اختیار خانواده‌های نیازمند در سطح شهرستانهای مرزی این استان قرار داد.

پنج هزار راس دام در اختیار مرزنشینان خراسان قرار گرفت

به گزارش قدس آنلاین، معاون اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا(ع)  هدف این موضوع  را ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی و محروم، جلوگیری از مهاجرت و هدایت منابع مالی روستاییان به سمت پرورش دام سبک  برشمرد.

محمدرضا تازیکی که برای بازدید از روند اجرای طرحهای اشتغالزایی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا(ع) به تایباد سفر کرده  بود، افزود: دامداران و کشاورزان ساکن شهرستانهای مرزی واقع در شرق خراسان رضوی از این اقدام سپاه در ارائه دام به مرزنشینان به خوبی استقبال کرده‌اند. 

وی ادامه داد: برنامه حمایتی توزیع دام بین ساکنان مناطق مرزی در خراسان رضوی برای نخستین بار اجرا شده و طی آن شهرستانهای تربت‌جام، خواف، صالح‌آباد، زاوه، سرخس، کلات و تایباد زیر پوشش طرح قرار گرفتند.

معاون قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی گفت: در این چارچوب پنج هزار راس دام سبک به ۲۲۰ نفر از جامعه هدف که عضو خانواده‌ کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی واگذار شده است. 

وی افزود: ۱۲۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح حمایتی هزینه شده بر این اساس دامها با نرخ ۲۰ درصد کمتر از قیمت بازار در اختیار ساکنان شهرستانهای مرزی خراسان رضوی قرار گرفت. 

تازیکی ادامه داد: ۷۵ درصد از افراد تحت پوشش این طرح، خانوارهای کم برخوردار در مناطق مرزی و ۲۵ درصد دیگر خانواده های تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی هستند.

وی گفت: گروهی ۲۰ نفره در حوزه‌های مشاوره، بازدید و توزیع انواع خوراک کارشناسی شده هم‌اینک در چارچوب اجرای این طرح فعالیت دارند.

معاون قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا(ع) افزود: دامهای واگذار شده در این مناطق روستایی ۱۰۰ درصد بیمه هستند و به هر متقاضی واجد شرایط از ۱۵ تا ۳۰ راس دام سبک مولد واگذار شده است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود تا پایان سال جاری افزون بر ۱۲ هزار راس دام سبک در این مناطق توزیع شود و افرادی که در این طرح توانسته اند دام سبک پرورش دهند تحت پوشش بیمه روستایی و عشایری قرار می گیرند.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استانی امام رضا (ع)  ظرف دو سال اخیر برای افزون بر هزار و ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم در حوزه دامداری و کشاورزی در سطج این استان به ویژه در مناطق مرزی اشتغال ایجاد کرده است.

هشت شهرستان شامل "قوچان، درگز، کلات، سرخس، صالح‌آباد، تربت‌جام، تایباد و خواف" با مجموع جمعیت ۸۶۶ هزار نفر از مجموع ۲۹ شهرستان استان خراسان رضوی واقع در نوار شرقی این استان با کشورهای ترکمنستان و افغانستان هم مرز هستند. مرز مشترک شهرستانهای "قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد" با کشور جمهوری ترکمنستان و شهرستانهای " تربت‌جام، تایباد و خواف" با افغانستان است. 

منبع: ایرنا 

برچسب‌ها