رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای مشهد گفت: به نظر من یکی از مهم‌ترین اقدامات شهرداری در حوزه زیست محیطی همین ساماندهی کشف‌رود بود در حالی که وظیفه‌ای نداشت.

ساماندهی کشف‌رود مهم‌ترین اقدام محیط زیستی شهرداری است

بخ گزارش قدس آنلاین، محمدحاجیان شهری  گفت: پروژه کمربند جنوبی ۲۷ کیلومتر طول دارد و زمانی که ما آن را تحویل گرفتیم، ۱۸ کیلومتر آن آماده شده بود و تقریباً آماده بهره‌برداری بود. تا کنون نیز حدود ۱۸۶ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است و قرار بود بار ترافیکی نماز، پیروزی و فکوری را تحمل کند. عرض کمربند جنوبی نیز ۱۰۰ متر با حواشی آن بوده که دو لاین دارد.

افزود: مشکلی که الان وجود دارد این است که ماه‌های اول ساخت این پروژه تعدادی از سمن‌های مختلف به شورا مراجعه کردند و نسبت‌به برهم‌زدن نظم محیط‌زیست مانند تخریب چشمه‌ها و آسیب به پوشش گیاهی و جانوری اعتراض کردند.

وی گفت: واقعیت این است که هر پروژه عمرانی که قرار است انجام شود به نحوی نظم محیط‌زیست را بر هم می‌زند. در این مورد آیین‌نامه‌ای وجود دارد که می‌گوید در هر فضای محیط‌زیستی چگونه باید عملیات عمرانی انجام داد تا حداقل آسیب محیط زیستی را داشته باشد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر ادامه داد: نماینده محیط زیست هم در شورای همتایی که ساخت این پروژه را تصویب کرده بود حضور داشته و آن را امضا کرده است. اگر اعتراضی داشتند چرا همان موقع نگفتند. پروژه شروع شد و چندسالی از آن گذشت که یک‌باره ورود کردند و گفتند که جلوی پروژه باید گرفته شود.

حاجیان شهری بیان کرد: ما جلسه‌ای با تعدادی از این افراد و اساتید دانشگاه فردوسی داشتیم ولی صحبت‌ها، صحبت‌های کاملی نبود. من پیشنهادی به آقای حیدری دادم که دانشگاه فردوسی به عنوان دانشگاه مادر به کار گرفته شده و مطالعه‌ای انجام شود تا ادعاهای این دوستان مثل کورشدن ۵۳ حلقه قنات مشخص شود.

وی گفت: این کار اتفاق افتاد و از این‌جا به بعد مسایل سیاسی دخیل شد. عده‌ای از سمن‌ها معتقد بودند که با بازشدن این کمربند و وجود اراضی مستعد، ساخت‌وساز انجام گرفته و تغییر کاربری رخ می‌دهد و این کمربند مانند معابر دیگر شهری کاربرد تجاری پیدا می‌کند. باید بگویم که کاربری اطراف این کمربند شامل تفریحی، گردشگری و ورزشی است. دادستان محترم هم به همین دلایل حکم به توقف کار دادند. در آن زمان در استانداری جلسات متعددی برگزار شد، ولی متاسفانه کار به جایی نبرد.

عضوی شورای اسلامی شهر افزود: هم‌اکنون مکاتبات در تهران در حال بررسی است و منتظر هستیم تا نتایج معلوم شده یا نظر دادستان تغییر کند. از آن‌جایی که دادستانی حقوق عامه را در نظر می‌گیرد پس تا نظر دادستان تغییر نکند وضعیت همین است و ادامه پروژه امکان ندارد.

در ادامه حاجیان شهری در خصوص معضل کشف‌رود و اقدامات صورت‌گرفته افزود: به لحاظ چهارچوب قانونی شهرداری هیچ‌گونه‌ وظیفه‌ای مربوط به ساماندهی کشف‌رود ندارد. ما در داخل محدوده موظفیم و خارج حریم وظیفه‌ای نداریم. همان‌طور که شهرداری در بسیاری از موارد مانند آلودگی هوا، جمع‌آوری متکدیان و معتادان وظیفه‌ای ندارد ولی ورود پیدا کرده است. این موارد مربوط به دیگر سازمان‌هاست ولی یا کم‌کاری می‌کنند یا بودجه ندارند.

وی گفت: مسئله کشف‌رود از سال ۸۳-۸۴ بسیار برجسته شد، دلیل آن هم انجام کشاورزی در آن منطقه بود. من در آن زمان در مرکز تحقیقات کشاورزی بودم و پروژه‌ای بر روی محصولات آن منطقه انجام دادیم و نشان داد محصولات آن‌جا مشکل دارند؛ مخصوصاً صیفی‌جات که خام باید مصرف شوند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر بیان کرد: فرمانداری در آن زمان اقداماتی انجام داد ولی این مسئله جمع نشد. پمپ‌های آب جمع‌آوری می‌شد ولی مردم دوباره نصب می‌کردند، زیرا امرار و معاش آن‌ها هم وابسته به شغل کشاورزی بوده و مشهد هم شهر نسبتاً خشکی است.

حاجیان شهری گفت: حدود ۵-۶ سال قبل مقداری از اراضی آن، حدود ۱۸۰ هکتار منطقه تحویل شهرداری شد که اقدام به درخت‌کاری در آن منطقه شد. هم‌چنین قرار شد با کمک استانداری اراضی گلخانه‌ای در آن‌جا احداث شود که میزان مصرف آب را به مقدار زیادی کاهش می‌داد. به نظر من یکی از مهم‌ترین اقدامات شهرداری در حوزه زیست محیطی همین ساماندهی کشف‌رود بود در حالی که وظیفه‌ای نداشت.

وی افزود: سازمان آب، جهاد کشاورزی و محیط زیست و دستگاه‌های متولی پای کار آمدند و با کمک استانداری تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند و قرار شد اعتباراتی که به دیگر دستگاه‌ها بابت این مسئله داده می‌شود به شهرداری تحویل شود که اولین آن حدود ۱۵ میلیارد تومان است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر بیان کرد: شهرداری در سه حوزه‌ تصفیه‌خانه طبرسی، کمک به اجرایی‌شدن تصفیه‌خانه چرم شهر و بحث ساخت استخر و جمع‌آوری لجن پس از چرم شهر است و منابع آن نیز قرار است از سرمایه‌گذاری تامین شود. شهرداری نیز ۲۰۰ میلیارد تومان برای شروع کار اعتبار در نظر گرفته است.

حاجیان شهری ادامه داد: سازمان آب نیز مکلف شد مسیری به طول ۸۰ کیلومتر به ازای هر متر مربع، ۱ ریال را تحویل شهرداری دهد تا شهرداری ساخت پروژه‌ها را شروع کند.

وی افزود: سازمان آب و فاضلاب تمام فاضلاب را جمع‌آوری کرده و به تصفیه‌خانه خین‌عرب می‌برد قسمتی از آن تصفیه شده و قسمتی نیز تصفیه نمی‌شود، زیرا این‌قدر ظرفیت ندارد. فاضلاب تصفیه شده دوباره به کشف‌رود برمی‌گردد. اگر این اتفاق بیفتد و تصفیه‌خانه طبرسی هم شروع به کار کند تمامی منابع آبی مشهد می‌تواند دوباره به کار گرفته شود.

عضو شورای شهر مشهد در رابطه‌ با سازمان آتش‌نشانی شهر مشهد بیان کرد: آتش‌نشانی از آن دسته سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری است که نقش حاکمیتی دارد و قانون نیز به صراحت به آن اشاره کرده است.

حاجیان شهری گفت: اولین کاری که در شورای پنجم راجع‌به آن بحث شد خصوصی‌سازی آتش‌نشانی بود. وقتی مردم به قضیه ورود پیدا کردند، پویشی در سطح کشور انجام شد و به وزارت کشور فشار آورد که با روی کار آمدن آقای کلایی این کار متوقف شد. آتش‌نشانی مشهد نیاز به ۲۰۰۰ نفر نیرو دارد که هم‌اکنون ۱۳۰۰ نفر است. پس از حوادث دردناکی که در کشور رخ داد ضرورت رسیدگی به آتش‌نشانی در وزارت کشور چندبرابر گشت و قرار شد ۵۰۰۰ نفر نیروی جدید در سطح کل کشور به کار گرفته شوند که از این تعداد ۵۰۰ نفر مختص مشهد بود.

وی عنوان کرد: در شرایط فعلی آتش‌نشانی مشهد از پیشرفته‌ترین‌هاست. هم‌چنین در آینده نزدیک قرار است نردبان‌های جدیدی به این سازمان افزوده شود. ما به لحاظ تجهیزات کامل هستیم که در حال حاضر ۴۸ ایستگاه و ۱ پایگاه آتش‌نشانی داریم. به لحاظ استاندارد به‌ازای هر ۵۰ هزار نفر، یک ایستگاه نیاز داریم. تا پایان برنامه ۴۰۰-۹۷ نیز این تعداد به ۵۸ تا خواهد رسید.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر بیان کرد: بحث به‌کارگیری نیروهای داوطلب به‌ویژه خانم‌ها نیز مسئله جدیدی است که در سطح کل کشور در حال انجام است. قرار است این داوطلب‌ها آموزش‌های لازم درجه یک تا سه را ببینند تا کمک‌رسانی کنند.

حاجیان شهری ادامه داد: یکی از معضلات سازمان آتش‌نشانی مشهد و کل کشور عدم حضور توانمند بانوان در آتش‌نشانی است. ما در کل ۸۰ نفر نیروی عملیاتی خانم داریم که در خانه‌هایشان هستند و به صورت آنلاین در تماسند و در صورت نیاز فراخوان می‌شوند. ما طرح آتش‌نشان خانم را ابلاغ کردیم ولی متاسفانه به موانع قانونی بسیاری برخورد کرده است. انشالله قرار است در مشهد حداقل یک ایستگاه در مشهد داشته باشیم که تمام کار آن دست بانوان آتش‌نشان باشد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها