زنجان-معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت‌: متاسفانه  موج  سرطان  هر ساله  زیادتر  می شود. 

مصرف میوه و سبزی ما را در مقابل بیماری سرطان ایمن می کند

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین:محمد رضا صائینی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در نشست خبری روز چهارشنبه با بیان اینکه در خصوص ترویج الگوی غذای سالم مردم باید به این امر ایمان داشته باشند گفت:در خصوص قلیان اجبار را به نهایت خود رساندیم ولی نتیجه ای حاصل نشد.
صائینی با اشاره به اینکه آموزش و ترویج الگوی غذای سالم پایدارباید از   مدارس آغاز شود افزود:با اقداماتی چون برگزاری جلسات آموزشی یرای کارکنان،اجرای برنامه خود مراقبتی در سازمانها،حذف نمکدان از سلف سرویس ها،عدم سرو نوشابه های گازدار،اصلاح نوع روغن مصرفی و...از جمله برنامه های پویش ملی مبارزه با سرطان است. 
وی با بیان اینکه خوردن یک نیاز است ولی انتخاب نوع خوردنی با اهمیت تر است  ادامه داد: ۸۰درصد بیماریهای قلبی و عروقی، سکته های نوع دو و ۳۰درصد سرطانها ردپای  در مصرف نمک دیده شده است.

صائینی با اذعان به اینکه سرطان مری می تواند ناشی از مصرف چایی و مواد غذایی داغ نشات گرفته است،یاد آورشد:ده عامل خطر اول در ایران پرفشاری خون،چاقی،تحرک ناکافی،سیگار،دیابت،الودگی هوا کلسترول بالا،خطرات شغلی،مصرف مواد مخدر شناخته شده است.

صائینی با بیان اینکه در کشور سوء تغذیه زیاد است و مصرف میوه جات و سبزیجات و پروتئین بسیار کم و یا اصلا مصرف نمی شود.خاطر نشان ساخت:مصرف میوه و سبزی ما را در مقابل بیماری سرطان ایمن می کند.

وی خاطر نشان ساخت:مواد غذایی که  انرژی خالص دارند باید کمتر مصرف شوند گفت:در رتبه بندی روغنها  روغن مایع بهتر از جامد و روغن گیاهی بهتر از روغن های دیگر است.

وی با تاکید بر اینکه دودی که در کبابی ها به مشام می رسد سرطان زاست گفت: ما با رفتارهای صحیح تغذیه ای به سلامت می رسیم و نباید انتظار معجزه داشته باشیم.

صائینی با تاکید بر اینکه   میزان سبوس گیری آرد سنگک  باید زیر ۱۰درصد باشد گفت:متاسفانه در مصرف سنگکـ  در استان زنجان که رنگ تیره دارد مقاومت وجود دارد.

وی با اذعان به اینکه کسی که نان سنگک مصرف میکند دنبال نان سالم  است گفت:تنها در چند نقطه از شهر زنجان نانوایی ها اقدام به پخت نان سنگک سالم و کامل می کنند.

صائینی با تاکید بر اینکه سبوسی که بعدا به روی سنگک می پاشند کار غلط  و ممنوع است اظهارداشت:این سبوس حین پخت می سوزد و ایجاد سرطان می کند.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش با بیان  اینکه پویش ملی سرطان در هفته اول بهمن اجرا می شود،گفت:شعارما  سرطان با خود مراقبتی و امید قابل پیشگیری است.

صائینی با تاکید براینکه برنامه های متنوعی در مورد پیشگیری و کنترل سرطان انجام می شود،خاطر نشان ساخت:امروزه با ثبت درست سرطان  و مدل سازی سرطان به نتایج درست در این خصوص دست پیدا کرده ایم.

وی گفت:درسال تعداد یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰  سرطان جدید در استان بوجود می آید. 

این مسئول خاطر نشان ساخت: در استان علت مرگ و میر ناشی از  بیماری های مزمن تنفسی بیشتراز میانگین کشوری استان است افزود:متاسفانه  موج  سرطان  هر ساله  زیادتر  می شود.

‌  

برچسب‌ها